اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

انتخاب رشته

با سلام و احترام خدمت تمامی کنکوری های عزیز،قصد داریم مبحث انتخاب رشته کنکور را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم.
و البته توضیح کامل در مورد سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور.

انتخاب رشته کنکور:

انتخاب رشته کنکور در هر سال متفاوت است.یعنی با تغییر در ظرفیت ها، انتخاب رشته کنکور هم شرایطش متفاوت می شود.سایت سازمان سنجش بعد از اعلام نتایج، برای داوطلبان، ظرفیت هر رشته در هر دانشگاه را کاملا مشخص می کند.بعد از فهمیدن ظرفیت ها باید بسته به سهمیه  و تراز و رتبه کنکورتان انتخاب رشته کنید.

سهمیه ها در کنکور:

هر فرد در کنکور باید با یک نوع سهمیه شرکت کند و این سهمیه بسته به شرایط هر فرد متفاوت است.قصد داریم با توضیح دادن راجب هر سهمیه، شما را از نوع سهمیه خود، آگاه کنیم.

سهمیه مناطق:

اصلی ترین سهمیه ها، سهمیه مناطق هستند که شامل سه منطقه است(منطقه ۱/منطقه ۲/منطقه۳).هر سهمیه در هر دانشگاه تعداد مشخصی را دارد و بسته به محل گذراندن سه سال دبیرستان، شما دسته بندی می شوید.
اگر شما در سهمیه منطقه ۳ باشید، شما در اولویت دانشگاهایی هستید که در منطقه ۳ مستقر هستند.

سهمیه ایثارگران:

سهمیه ایثارگران شامل دو نوع می شود:

فرزندان کسانی که شهید و جانباز بالای ۲۵درصد می باشند
فرزندان کسانی که رزمنده و جانباز زیر ۲۵ درصد می باشند

برای مورد اول ۲۵ درصد هر رشته در هر دانشگاه به آنها اختصاص دارد،یعنی ۲۵ درصد از کل ظرفیت یک رشته در یک دانشگاه. و مورد دوم اینکه باید ۷۰ تا ۸۰ درصد تراز نفر آخر پذیرفته شده را داشته باشید.برای مثال شما در سهمیه ایثارگران نوع اول رتبه ۶ شده اید و می خواهید رشته برق دانشگاه تهران را برای تحصیل انتخاب کنید.اگر این دانشگاه در رشته برق صد نفر پذیرش کند،۲۵ درصد این صد نفر را حساب می کنند و به دانشجوهای ایثارگر می دهند.درکل ۱۲۵ نفر پذیرش می کند.

حالا شما باید ۷۰ تا ۸۰ در صد تراز نفر اخر پذیرفته شده(نفر آخر اون صد نفر از سهمیه مناطق)رو داشته باشید تا بتوانید آن رشته را انتخاب کنید.حالا که رتبه شما ۶ است و ترازتان هم به حد نصاب رسیده شما قطعا در این رشته و دانشگاه پذیرفته خواهید شد.
اگر آن ۲۵ نفر تکمیل نشد،آن ظرفیت اضافه به تکمیل ظرفیت انتقال داده می شود برای افراد در دیگر سهمیه ها.

مورد دوم سهمیه ایثارگران هم به همین منوال است و تنها فرقش در تعداد افراد است،یعنی اگر رشته برق دانشگاه تهران صد نفر را بخواهد،۵درصد به این صد نفر اضافه می شود برای افراد نوع دوم.یعنی ۱۰۵ نفر که ۵ نفر آن از سهمیه نوع دوم ایثارگران انتخاب می شود.

سهمیه خانواده شهدا:

این سهمیه شامل افرادی چون برادران،خواهران و والدین شهدا می باشد که طرفیت آن به صورت واضح مشخص نیست و هر سال به نسبت تعداد داوطلبان تغییر می کند ولی تراز شما باید ۸۵ درصد نفر آخر پذیرفته شده در  رشته مورد نظر شما باشد.


نکته مهم:
در قسمت بالا تمامی سهمیه های مهم کنکور سراسری گفته شد و در ادامه می خواهیم به سوال چگونه انتخاب رشته کنیم پاسخ کارامدی را دهیم.
اگر شما در سهمیه های گفته شده دسته بندی خود را پیدا نکردید،در قسمت نظرات همین قسمت اعلام بفرمایید تا به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.


نحوه صحیح انتخاب رشته:

برای انتخاب رشته عوامل زیادی از جمله علاقه،دانشگاه،محل سکونت و دلایل زیاد دیگری وجود دارد که برای هر فرد در انتخاب رشته می تواند دخیل باشد.ممکن است شما رشته ای را علاقه مند باشید که در هر دانشگاهی تدریس نشود(مثلا مهندسی هوافضا) و نخواهید که از شهر خودتان دور شوید ولی پیشنهاد من این است که برای پیشرفت،حتما از محل امن خودتان فاصله بگیرید و سفر کنید.

برای انتخاب رشته، اول علاقه خودتان را مدنظر قرار دهید و هرگز نگویید چه رشته ای را بروم که پول داخلش باشد و یا چه رشته ای را بروم که شهرت داخلش باشد،به خودتان بگویید چه رشته ای را بروم که احساس می کنم  عاشق آن هستم و آن را ادامه بدهم.آن رشته شما را به همه چیز می رساند،به شهرت،ثروت،سعادت و به هرچیزی که مدنظر شماست.
الان دیگه مثل قدیما نیست،شما هر تخصصی داشته باشید می تونید ازش پول بسازید.همین رشته هنر که همه می گویند رشته هنر درامد ندارد،هزاران فرد هستند که از همین رشته هنر به ثروت بی نهایت رسیده اند.

نکات مهم در انتخاب رشته:

انتخاب های شما توسط سازمان سنجش تا جایی بررسی می شود که قبول شوید.مثلا اگر شما انتخاب دومتان را قبول شوید،انتخاب های  دیگر شما بررسی نمی شوند و می روند سراغ نفر بعدی و انتخاب های دیگر بعدا به صورت کارنامه دوم معرفی می شود.

طبق نکته بالا شما باید بهترین رشته ها و دانشگاه ها را در اولویت اول قرار دهید تا آنها هم بررسی شوند،چونکه هر ساله بخاطر یکسری شرایط ممکن است اتفاقی بیوفتد که شما با رتبه ضعیف تر هم بتوانید در یک دانشگاه سطح بالاتر تحصیل کنید.

وبسایت دانش پژوه:

سایت دانش پژوه همواره همیار کنکوری ها و دانشجو هاست و شما کنکوری ها می توانید با عضویت در سایت و پرسیدن سوالات خود چه درسی و غیر درسی به بهترین جواب از سمت دیگر دانشجو ها و کنکوری هایی که قبلا این شرایط را تجربه کرده اند برسید.و حتی خود شما هم می توانید با پاسخ دادن به سوالاتی که راه حل آنها را بلد هستید به دوستان خود کمک کنید و باعث پیشرفت یکدیگر شوید.برای آگاهی از نحوه کار سایت دانش پژوه به صفحه کارکرد ما مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از مقالات و پرسش های جدید و مهم به کانال تلگرام ما بپیوندید

انتخاب رشته کنکور و سهمیه ایثارگران

کانال وبسایت دانش پژوه

 

ارسال یک پاسخ