اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

کارت حمایت تحصیلی چیست + نحوه دریافت و تمدید برگه اتباع

کارت حمایت تحصیلی فرصتی است برای اتباع خارجی که در ایران زندگی می کنند. با دریافت این کارت دیگر دغدغه تحصیل فرزندان خود را نخواهید داشت زیرا با دریافت این کارت بدون هیچ محدودیتی می توانید فرزند خود را به مدرسه بفرستید. نحوه دریافت کارت حمایت تحصیلی و سایر موارد مربوطه را کاملا توضیح داده ایم که می توانید در ادامه مطالعه کنید.

سعی ما بر این بوده است تا تمامی موارد را پوشش دهیم تا سوالی باقی نماند. اگر بعد از خواندن این مقاله سوالات بی جوابی در ذهن شما وجود داشت، در قسمت نظرات با شوق در خدمت شما هستیم

اتباع خارجی در ایران

برای اینکه اتباع خارجی در ایران بتوانند تحصیل کنند باید کارت حمایت تحصیلی داشته باشند. اگر بخواهیم ساده بگویم، کارت حمایت تحصیلی همان ویزای تحصیلی است.

برای اینکه یک ایرانی در کشور ایتالیا تحصیل کند نیازمند ویزای تحصیلی است. بدون داشتن ویزای تحصیلی عملا امکان این را نخواهید داشت تا در ایتالیا تحصیل کنید.

اما گرفتن ویزای تحصیلی بسیار سخت تر از گرفتن کارت حمایت تحصیلی در ایران است. گرفتن کارت حمایت تحصیلی بسیار ساده و راحت است.

کارت حمایت تحصیلی چیست؟

کسانی که مهاجر هستند و در ایران زندگی می کنند، برای اینکه فرزند خود را به مدرسه بفرستند نیازمند دریافت کارت حمایت تحصیلی هستند.

این قانون از سال ۹۵ ایجاد شد تا اتباع خارجی و مهاجران از تحصیل باز نمانند. لازم به ذکر است افرادی که این کارت را دارند تحصیل برایشان رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه در مدارس دولتی کشور ایران نخواهند داشت.

با دریافت این کارت هیچ محدودیتی برای تحصیل خود یا فرزندانتان نخواهید داشت

نحوه دریافت کارت حمایت تحصیلی

روال اداری برای گرفتن کارت حمایت تحصیلی خیلی پیچیده نیست و فقط باید مدارکتان را به صورت کامل ارائه دهید تا بررسی شوند و در زمان کوتاهی برای شما کارت صادر خواهد شد. این کارت تاریخ انقضا دارد و بعد از انقضای آن دیگر اعتباری ندارد و باید تمدید شود.

اولین قدم این است که به دفاتر اقامتی تایید شده از سمت امور اتباع خارجی مراجعه کنید.

آن جا خودتان را معرفی می کنید سپس به شما فرم هایی می دهند که باید با دقت آن ها را پر کنید و تحویل متصدی مربوطه دهید. سپس باید برگه سنجش سلامت خود را ارائه دهید که بعد از انجام دادن تست های سلامت و دریافت تاییدیه، می توانید آن را تحویل دهید.

مدارک شناسایی خود را با خود ببرید. اگر برای فرزندتان قصد گرفتن این کارت را دارید حتما مدارک هویتی خود را نیز ببرید. اگر هیچ مدرک شناسایی ندارید نیز می توانید کارت حمایت تحصیلی را دریافت کنید بنابراین نگران نباشید.

هدف از کارت حمایت تحصیلی، تحصیل بدون دردسر است و قرار نیست شما را برای دریافت این کارت اذیت کنند. در ضمن دانش آموز بیمه می شود تا در شرایط سخت بتواند از بیمه خود استفاده کند و هزینه زیادی برا مشکل خود نخواهد بپردازد.

برگه اتباع تحصیلی اعتبار کارت حمایت تحصیلی

نحوه دریافت کارت حمایت تحصیلی

دانشگاه و کارت حمایت

اگر قصد ورود به دانشگاه را دارید باید به شما بگوییم کارت حمایت تحصیلی دیگر اعتباری برای شما یا فرزند شما نخواهد داشت.

این کارت فقط برای مدرسه است و برای دانشگاه باید تابعیت ایران را داشته باشید یا باید از ویزای تحصیلی استفاده کنید که مراحل آن کاملا متفاوت است.

در حال حاضر از این کارت فقط می توانید برای تحصیل در مدرسه در مقطع های ابتدایی، متوسطه اول و دوم استفاده کنید.

سوالات پرتکرار

افغانی ام و مدارک هویتی ندارم چه باید کرد؟

مشکلی نیست و شما مجاز به دریافت کارت حمایت تحصیلی هستید. به دفاتر اقامتی مراجعه کنید و کار را پیش ببرید.

اعتبار کارتم چقدر است؟

کارت شما تا زمانی که اتباع هستید به صورت سالانه تمدید خواهد شد. تا زمانی که کارت شما تمدید می شود نگران نباشید زیرا هیچ محدودیتی برای شما نخواهد بود.

بچه ام بیمار است ایا می توانم برایش کارت بگیرم؟

بله مشکلی نیست و باید مورد بیماری یا معلولی را ذکر کنید تا برای شما در کارت حمایت تحصیلی قید شود. اگر معلولیت یا مریضی را پنهان کنید و ارائه ندهید تمامی مسئولیت و عواقب پنهان کاری با شما خواهد بود و در صورت بروز مشکل حق قانونی نخواهید داشت.

بدون داشتن کارت حمایت نمی توانم در مدرسه ثبت نام کنم؟

اگر کارت حمایت تحصیلی نداشته باشید عملا هویتی ندارید و بدون هویت تایید شده در آموزش و پرورش نمی توانید در مدارس ثبت نام کنید. در واقع این کارت اثبات و مجوز برای ثبت نام شما در مدرسه است.

چه افرادی می توانند از این کارت استفاده کنند؟

افرادی که سنشان بین ۶ تا ۱۸ سال است می توانند برای دریافت کارت اقدام کنند و آن را دریافت کنند. اگر سنتان بیشتر از ۱۸ سال است و قصد تحصیل در دانشگاه را دارید باید روال قانونی دیگری را پشت سر بگذارید که در متن مقاله به آن اشاره کردیم.

جمع بندی

هر اتباع خارجی که در ایران باشد و بخواهد در مدارس ایران تحصیل کند باید کارت داشته باشد تا اجازه تحصیل به آن داده شود.

اصولا سالانه هموطن های زیادی از افغانستان وارد ایران می شوند که عمده آن ها به صورت غیر قانونی وارد ایران می شوند.

عمده این افراد دارای فرزندانی هستند که قصد دارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند. این کارت برای این دسته از افراد است تا از تحصیل باز نمانند.

این کارت برای افراد بین ۶ تا ۱۸ سال صادر می شود و هر ساله تمدید می شود. برای دریافت کافی است به دفاتر اقامتی مراجعه کنید و موارد مورد نیاز را تکمیل کنید تا تشکیل پرونده شود و مراحل قانونی آن طی شود.

این کارت هیچ استفاده دیگری برای شما نخواهد داشت و اعتباری به غیر از ثبت هویت برای ثبت نام در مدارس ایران ندارد.


بهترین سرمایه گذاری برای مشاوران و معلمان، استفاده از خدمات دانش پژوه است. خدمات ارائه شده توسط ما می تواند باعث رشد و ارتقای شغلی شما شود.

اگر محصل و یا کنکوری باشید بهترین مکان برای تعامل و رفع سوالات درسی و غیر درسی خود، این وبسایت است.

چگونه این خدمات توسط ما ارائه می شوند؟

همین الان می خواهم با این خدمات آشنا شوم

ارسال یک پاسخ