اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

نحوه و روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور سراسری 💚| دانش پژوه

در این بخش، وبسایت کنکوری(پرسش و پاسخ) دانش پژوه به بررسی دقیق درس ادبیات در کنکور می پردازد. نحوه مطالعه ادبیات در کنکور نظام جدید و قدیم بررسی شده و به سوال چگونه ادبیات را برای کنکور بخوانیم( روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور) جواب داده شده است.

ادبیات در کنکور:

یکی از دروس مهم و ضریب بالا در کنکور و دروس عمومی کنکور درس ادبیات است که از ضریب ۴ برخوردار است.برای اینکه بتوانید از پس ۲۵ سوال این درس در کنکور بر بیایید باید به صورت حرفه ای روی تمامی مباحث آن کار کنید و روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور را یاد بگیرید.

این مباحث شامل قرابت معنایی(۹)، آرایه های ادبی(۳)، دستور(۵)، املا(۲)، لغت(۳) و تاریخ ادبیات(۳) هستند.اعداد داخل پرانتز تعداد سوالاتی است که از هر بخش در کنکور مطرح می شوند.

نحوه مطالعه درس ادبیات کنکور:

همانطور که تا به اینجای کار متوجه شدید، ۶ بخش وجود دارند که هر کدام باید به صورت اختصاصی خوانده شوند و برای آن ها وقت گذاشت.اما مهم ترین سوال این است که چگونه هر بخش از درس ادبیات را برای کنکور بخوانیم؟

نحوه مطالعه و تست زدن قرابت معنایی

بیشترین سوال مربوط به مبحث قرابت معنایی است که از این بخش ۹ سوال در کنکور می آید(ممکن است کمتر و بیشتر نیز شود)

برای اینکه بتوانید تست های این بخش را بزنید که ۳۶ درصد نیز است، باید بر مفاهیم اشعار مسلط شوید.باید بتوانید مفهموم یک شعر را از دل آن بیرون بیاورید.

دو نوع قرابت معنایی داریم، یکی قرابت معنایی مثبت و دیگری منفی.قرابت معنایی منفی به این صورت است که در صورت سوال با فعل منفی روبرو می شویم.برای مثال یک شعر در صورت سوال می دهند و می گویند این شعر با کدام از گزینه ها قرابت معنایی ندارد.

در حالت منفی حتی اگر معنی شعر موجود در سوال را هم نفهمید مشکلی نیست و می توانید گزینه ها را بررسی کنید و آن گزینه ای که مفهوم متفاوتی با سایر گزینه ها را دارد پیدا کنید و به عنوان پاسخ صحیح انتخاب کنید.

نوع دوم قرابت، قرابت مثبت است که دقیقا برعکس قرابت منفی است و شما حتما باید مفهوم شعر موجود در صورت سوال را بدانید تا با گزینه ها مطابقت دهید و قرابت نزدیکتر به آن را پیدا کنید.

برای اینکه بتوانید در مبحث قرابت به خوبی عمل کنید باید روی درک مفهوم اشعار کار کنید که همین موضوع قرابت معنایی را سخت و سخت تر کرده است.

نحوه مطالعه دستور ادبیات:

سخت ترین بخش ادبیات در کنکور دستور زبان است که برای زدن تست های آن باید مهارت کافی را داشته باشید در غیر این صورت با یک اشتباه به خودتان نمره منفی می دهید.

برای تسلط بر این بخش فقط باید اصول دستور را یاد بگیرید و زیاد تست بزنید.تست زیاد تنها راه تسلط بر این بخش است.از کتاب های کمک آموزشی و همچنین تست های تالیفی استفاده کنید تا تسلط شما بر این بخش زیاد شود و این بهترین روش مطالعه دستور ادبیات فارسی برای کنکور است.

نحوه مطالعه آرایه های ادبی:

آرایه های ادبی سخت نیستند اما نیاز به دقت دارند.اصولا از ۳ تست ارایه ادبی، ۲ تست آن اسان است و یکی از آن ها سخت.برای تسلط بر این بخش کافی است تست زیاد بزنید و از هر کدام از آرایه ها یک مثال معروف که زیاد از ان استفاده می شود را بخاطر داشته باشید.

چگونه تاریخ ادبیات را برای کنکور بخوانیم:

تاریخ ادبیات بسیار ساده است اما حجم مطالب آن آنقدر زیاد است که ممکن است شما را با دردسر مواجه کند.بهترین روش برای تاریخ ادبیات استفاده از فنون رمز گذاری است.

کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار هستند که این رمز گذاری ها را انجام داده اند و شما می توانید از آن ها استفاده کنید و نهایت بهره را ببرید.اما خودتان هم می توانید طبق سلیقه خودتان رمز نگاری کنید. اما در این کتب همه چیز جمع و جور و ساده تر است.

نحوه مطالعه لغت و املا:

برای اینکه بتوانید از پس سوالات لغت بر بیایید باید بر تمامی لغات سه سال ادبیات مسلط باشید.لغات آخر کتاب می توانند بسیار به شما کمک کنند اما بهترین روش برای لغت این است که متن کتاب را بخوانید و لغات را در آن جا یاد بگیرید.

وقتی لغات را در جملات یاد بگیرید، طراح هر چقدر هم سوال را پیچیده کند شما با مشکل روبرو نخواهید شد.

املا نیز نیازمند تمرین و تمرین است.دیدن لغات و تمرین کردن آن ها تنها را تقویت املا است.سوالات املا اصولا وقت گیر هستند و شما باید تعداد غلط املایی در متن را پیدا کنید.گزینه ها نیز با اختلاف کم از هم قرار دارند که می توانند شما را گمراه کنند.به همین علت تمرکز در بخش املا در کنکور بسیار مهم است.

پس سعی کنید تست های کنکور اخیر را بزنید تا با نحوه سوالات املا آشنا شوید.این آشنایی باعث می شود برخی کلمات را که املای سختی دارند بشناسید و در روز کنکور به مشکل برنخورید.

نحوه مطالعه درس ادبیات برای کنکور سراسری

چگونه ادبیات را برای کنکور بخوانیم

چند درصد ادبیات بزنم خوبه؟

ادبیات یکی از دروس بسیار مهم از بخش عمومی است.ضریب ۴ را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.هرچه بتوانید روی ادبیات تمرکز کنید و درصد بالایی را کسب کنید بسیار عالی است.

کمترین درصد در درس ادبیات باید ۳۶ درصد باشد.از این درصد به بالا بسیار عالی است.اگر شما بتوانید ادبیات را بالای ۶۰ درصد بزنید بسیار کاهش رتبه خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: ضرایب دروس چیست؟

جمع بندی:

برای اینکه بتوانید در تک به تک بخش های ادبیات موفق باشید باید با تمرکز مطالعه کنید و همچنین تست زیاد بزنید تا عادت کنید.اگر می خواهید آرایه های ادبی را کامل بزنید نیازمند تمرین زیاد هستید تا ذهنتان و چشمتان به پیدا کردن ارایه ها عادت کند.

برای املا و لغت آنقدر تمرین کنید و واژه ها را تکرار کنید تا تصویر کلمه همیشه جلوی چشم شما باشد.برای دستور باید از کتب کمک درسی استفاده کنید و تست های تالیفی را بزنید تا یک لول از سوالات کنکور جلوتر باشید.و برای قرابت معنایی باید به درون شعر رجوع کنید و عصاره آن را جدا کنید تا بتوانید تست ها را پاسخ دهید که این امر فقط با تست زیاد و تسلط بر کلمات ممکن است.

پایان مقاله نحوه مطالعه ادبیات کنکور


همیشه این سوال برای ما بود که چرا فضایی سالم و رقابتی وجود ندارد تا مشاوران و معلمان تجربه و دانش خود را به چالش بکشند و پیشرفت کاری داشته باشند.

وبسایت دانش پژوه را تاسیس کردیم تا هر فردی که سوال دارد، محصل و کنکوری یا دانشجو بتواند سوالات خود را بپرسد و مشاوران و معلمان به آن ها پاسخ دهند.

نتیجه این پاسخ دادن، دیدن شدن در بین انبوهی از افراد کنکوری و دانشجو است.

همین حالا در مورد نحوه کار ما بیشتر بدون

ارسال یک پاسخ