اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی پلیمر: بازار کار + گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی رشته مهندسی پلیمر که یکی از رشته های پرطرفدار گروه مهندسی است را از بازار کار، درامد تا کارشناسی ارشد پلیمر و رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی پلیمر را برای شما به صورت مفصل و کامل توضیح خواهیم داد تا با آگاهی کامل دست به انتخاب رشته بزنید.

هر شی یا بسته بندی محصولی که استفاده می کنیم متشکل از محصولات پلیمری مانند پلاستیک، لاستیک، الیاف مصنوعی و … است.

هدف رشته پلیمر استفاده از روش های جدیدی است که علاوه بر رعایت اصول، کمترین اسیب را به محیط زیست بزنند.کاربرد پلیمر در صنایع بسته بندی، داروسازی، پتروشیمی و … است.

درامد و بورسیه تحصیلی رشته مهندسی پلیمر

گرایش های رشته پلیمر

معرفی گرایش های رشته پلیمر

کارشناسی پلیمر

در مقطع کارشناسی که یک دوره ۴ ساله است با دو گرایش همراه هستید،تکنولوژی و علوم رنگ و گرایش صنایع پلیمر.

  • گرایش تکنولوژی و علوم رنگ

خوردگی لوله ها و مخازن از دغدغه اصلی شرکت نفت است که هرساله باید این دسته مشکلات حل شوند.در این گرایش شما با دو دسته اشنا می شوید

سنتز مواد رنگ زا:

مورد استفاده در صنعت نساجی،چرم سازی و چاپ است.

پوشش دهی:

مورد استفاده در سطوح فلزی و غیر فلزی مانند چوب،بتن و پلیمر است.

  • گرایش صنایع پلیمر

در این گرایش شما با نحوه تولید محصولاتی همچون لاستیک، پلاستیک، الاستومر و رزین اشنا خواهید شد.

کارشناسی ارشد پلیمر

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد پلیمر شامل گرایش نانو فناوری، گرایش صنایع رنگ، گرایش پلیمر، گرایش فرایند پلیمریزاسیون، گرایش مهندسی مواد مرکب و گرایش رنگ است.

شما باید بسته به علاقه و سلیقه خود وارد یکی از این گرایش ها شوید.هر گرایش هیجان و ماجراجویی خاص خود را دارد.باید هر گرایش را به صورت جداگانه مطالعه و بررسی کنید تا بدانید به کدامیک علاقمند هستید.

معرفی وظایف یک فارغ التحصیل رشته پلیمر

 ایجاد فرمول مرکب های چاپ

طراحی و ساخت رزین های صنعتی

تولید مواد پلیمری با تکیه بر علم نانو

ایجاد دستورات انواع مختلف پلیمر ها

کارشناسی و نظارت بر تهیه رنگ ها و پلیمر ها

ساخت انواع مختلف پوشش های پلیمری مصنوعی

بازار کار+درامد مهندسی پلیمر

با معرفی رشته پلیمر دانستیم که این رشته از گرایش های زیادی برخوردار است به همین خاطر می توان در صنایع مختلف مشغول به فعالیت شد.صنایعی مانند پتروشیمی، خودروسازی، کشاورزی، صنایع نظامی و حمل و نقل.پس اگر شما یک مهندس کاربلد باشید می توانید در بخش های مختلف شرکت های دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت شوید.

بازار کار رشته مهندسی پلیمر برخلاف دیگر رشته های مهندسی هنوز به صورت کامل اشتباع نشده است.به دلیل زیاد بودن بخش های مختلف فعالیت، جا برای فعالیت بسیار زیاد است.

درامد رشته های مهندسی بسیار خوب است.اگر شما در شرکت های دولتی به صورت رسمی استخدام شوید، درامد حداقل ده میلیونی را در شروع کار خواهید داشت(در سال ۱۴۰۰).درامد در شرکت های خصوصی پایین تر است اما اگر خودتان را نشان دهید، به سرعت می توانید به درجات بالا و حقوق بسیار بالا دست پیدا کنید.

بازار کار رشته های مهندسی(پلیمر) در خارج از ایران بسیار خوب است.علاوه بر این درامد شما به دلار خواهد بود.یک مهندس در خارج از کشور حداقل حقوق ماهیانه ۵ هزار دلاری خواهد داشت.

رتبه لازم برای قبولی

اول از همه باید بدانید مهندسی پلیمر در زیر گروه دو رشته ریاضی و فیزیک قرار دارد.ضرایب دروس در زیر گروه دو شامل ریاضی ضریب ۴، فیزیک ضریب ۳ و شیمی ضریب ۳ است.

رتبه لازم برای مهندسی پلیمر هر ساله متفاوت است و به فاکتور های زیادی بستگی دارد.فاکتور معدل، بومی بودن، سهمیه ها و دیگر موارد مربوط به قبولی در رشته های مختلف از جمله رشته مهندسی پلیمر.

دانشگاه های زیادی رشته پلیمر را ارائه نمی دهند اما رقابت در رشته های مهندسی بسیار کم شده است.تا رتبه ۸۰ هزار کشوری نیز شانس قبولی در مهندسی پلیمر را خواهید داشت.برای قبولی در دانشگاه تهران نهایت رتبه کشوری شما باید ۸ هزار باشد.

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج از کشور در مقطع ارشد یا کارشناسی بسیار در بین دانشجوهای ایرانی باب شده است.فضای کاری بعد از دانشگاه باعث شده است تا افراد، علاقمند به تحصیل در دانشگاه های خارج از ایران شوند.

بورسیه یا اپلای مهندسی پلیمر هم همانند دیگر رشته های مهندسی است.مهم ترین موضوع برای اپلای کردن داشتن نمره های بالا و تسلط بر زبان است.

اگر نمره بالای ۱۰۰ در تافل یا نمره آیلتس ۶ به بالا را داشته باشید نشان دهنده این است که بر زبان انگلیسی مسلط هستید.معدل ۱۴ حداقل معدل است و هرچقدر این نمره به سمت بیست باشد، شانس قبولی شما بیشتر و بیشتر می شود.

با دریافت بورسیه تحصیلی، هزینه شهریه شما برای ۸ ترم(کارشناسی) رایگان می شود.همچنین به شما خوابگاه تعلق می گیرد یا هزینه اقامت را به شما می دهند و شما می توانید با این پول خانه دانشجویی بگیرید.یک وعده غذا(ناهار) نیز به صورت رایگان به شما تعلق خواهد گرفت.

مزایا و معایب رشته مهندس یپلیمر چیست؟

رشته مهندسی پلیمر یکی از بخش های مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف است که تحت تاثیر رشد صنایع مختلف مانند صنایع خودروسازی، الکترونیک، پزشکی، بسته‌ بندی و مواد ساختمانی، به رشد چشمگیری رسیده است. در این رشته، دانشجویان با مفاهیم مهندسی و شیمیایی مرتبط با سنتز، تولید، کاربرد و خواص پلیمر ها آشنا می‌ شوند. این رشته مزایا و معایب خاص خود را دارد که شامل:

مزایای رشته مهندسی پلیمر

۱. پرکاربرد بودن

پلیمر ها در بسیاری از صنایع و کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بنابراین، دانشجویان این رشته می‌ توانند به راحتی فرصت‌ های شغلی متعددی در صنایع مختلف را پیدا کنند.

۲. رشد صنعتی

با توجه به رشد روزافزون صنایع مختلف و نیاز به مواد جدید و بهینه، مهندسان پلیمری که در رشته خود متخصص هستند، در فرآیند های نوآورانه و بهبود کیفیت مواد پلیمری می توانند مشارکت کنند.

۳. محیط زیست

بهبود فرآیند های تولید و کاربرد مواد پلیمری به منظور کاهش آلودگی محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی،یک چالش مهم در این رشته است که دانشجویان می‌ توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند.

۴. پرداخت بالا

به دلیل تخصصی بودن و پرکاربرد بودن این رشته، مهندسان پلیمر اغلب از حقوق خوبی را دریافت می کنند.

معایب رشته مهندسی پلیمر

۱. پیچیدگی‌ های شیمیایی

مفاهیم شیمیایی پلیمر ها ممکن است برای برخی دانشجویان دشوار باشد، زیرا این رشته نیازمند فهم عمیق از واکنش‌ ها و رفتار های شیمیایی مواد است.

۲. تنوع و پیچیدگی مواد

پلیمر ها از نظر خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی متنوع هستند، که این موضوع برای دانشجویان باعث ایجاد پیچیدگی و چالش‌ های بیشتری می شود.

۳. رقابت شدید

با توجه به محبوبیت رشته و تعداد زیاد دانشجویانی که به این رشته علاقه‌ دارند، رقابت برای فرصت‌ های شغلی و پژوهشی در این زمینه خیلی زیاد است.

۴. تکنولوژی‌ محور بودن

رشته مهندسی پلیمر به صورت گسترده ای با تکنولوژی و ماشین‌ آلات پیشرفته همراه است که این برای برخی دانشجویان نیازمندی به یادگیری مهارت‌ های فنی و تکنولوژیکی بیشتر را به همراه داشته باشد.

به صورت کلی، رشته مهندسی پلیمر با مزایا و چالش‌ های خود همراه است که بر اساس علاقه، استعداد و هدف شخصی، می‌ تواند برای دانشجویان جذاب و مناسب باشد.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر شما دارای یک ذهن خلاقِ تحلیلگر و اهل یادگیری مطالب بروز در زمینه مواد پلیمری هستید و علاقه به کار با نرم افزار های رشته مهندسی را دارید،این رشته دقیقا برای شماست.

ارتباط و نزدیک بودن به مواد شیمیایی در صنعت جز جدا نشدنی از رشته پلیمر است.پس شما نباید به بوی مواد شیمیایی حساسیت داشته باشید.در صورت داشتن حساسیت به بوی مواد شیمیایی، نخواهید توانست در صنعت کار کرد.

تولید رنگ یکی از مواردی است که در رشته پلیمر انجام می شود.افرادی که درای کوررنگی هستند نمی توانند در این قسمت فعالیت کنند.

برای اینکه فردی موفق دراین زمینه کاری باشید باید اهل تحقیق و تفکر باشید.با اینکار شما به فرمولاسیون های جدید و بهینه تر خواهید رسید که هدف اصلی رشته پلیمر نیز همین موضوع است.

پایان معرفی گرایش های رشته پلیمر


آشنایی و استفاده از خدمات رایگان وبسایت دانش پژوه به شما کمک میکند تا در زمینه تحصیل و یا مشاوره و تدریس بی نیاز شوید.

دانش پژوه فضایی را فراهم کرده است تا هیچ محصل و کنکوری با مشکلات درسی و تحصیلی مواجه نشود.

در این سایت مشاوران و معلمان مشتاق، به این مشکلات پاسخ خواهند داد.

فعالیت در سایت برای مشاوران، معلمان و هر فرد پاسخ دهنده به سوالات بسیار ارزشمند است و از مزایای بسیار عالی برخوردار است.

همین الان می خواهم از این مزایا آگاه شوم

ارسال یک پاسخ