اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته علوم قضایی: بازار کار + شرایط پذیرش دانشگاه علوم قضایی ۱۴۰۳

معرفی رشته علوم قضایی و نحوه ورود به این رشته و گرایش های آن از جمله حقوق جزا، حقوق تجارت، حقوق خانواده و حقوق ثبت در این مقاله ذکر شده است.همچنین به معرفی بازار کار و درامد رشته علوم قضایی و بررسی رشته علوم قضایی برای زنان و شرایط پذیرش دانشگاه علوم قضایی نیز پرداخته ایم.

Judicial Sciences

علوم قضایی یکی از رشته های خاص است که فقط در یک دانشگاه تدریس می شود(دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری).هدف علوم قضایی تحویل دادن افرادی با توانایی فعالیت در قوه قضائیه و حوزه قضایی به جامعه است.

گرایش های رشته علوم قضایی

  • کارشناسی

در مقطع کارشناسی فاقد گرایش است و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می توانند به انتخاب گرایش دست بزنند.

  • کارشناسی ارشد

بعد از گذراندن دوره ۴ ساله کارشناسی و کسب معدل ۱۵ می توانید در ارشد پیوسته علوم قضایی در یکی از گرایش های حقوق ثبت، حقوق تجارت، حقوق خانواده،حقوق خصوصی و عمومی و حقوق جزا و جرم شناسی ادامه تحصیل دهید.

درامد رشته علوم قضایی + شرایط پذیرش دانشگاه علوم قضایی

بازار کار رشته علوم قضایی برای زنان

دوره های کارآموزی…

دو نوع دوره وجود دارد.یک دوره سه ساله کاراموزی و دوره تعهد به خدمت که بسته به نوع منطقه متفاوت است و به صورت کلی ۱۲ سال است.

سنوات تحصیلی به عنوان سابقه خدمت حساب می شود

بازارکار+درامد رشته علوم قضایی

دانشجویان این رشته به محض ورود به دانشگاه می توانند به صورت کاراموزی فعالیت خودشان را شروع کنند.همچنین دانشجویان در زمان تحصیل از بیمه درمانی بهره مند هستند.این رشته شباهت بسیار زیادی به رشته حقوق دارد.

بازار کار رشته علوم قضایی برای دانشجویان تضمین شده است و تعهد کاری این رشته، شما را مستقیما در مراکز دولتی قرار می دهد.افراد فارغ التحصیل می توانند در ثبت اسناد، تدریس در دانشگاه، وکیل، نماینده مجلس و … مشغول شوند.

درامد رشته علوم قضایی به صورت دقیق مشخص نیست اما چیزی که مشخص است این است که شما بعد از اتمام دوره تحصیل در یکی از مراکز دولتی مشغول به کار خواهید شد.به صورت رسمی استخدام می شوید و فردی که استخدام رسمی دولت باشد، حداقل حقوق دریافتی اش ده میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ است.

لازم به ذکر است که بدانید این رشته فقط برای پسران است و خانم ها اجازه انتخاب رشته علوم قضایی را ندارند.پس با این طرح به این نتیجه می رسیم که رشته علوم قضایی برای زنان یا خانم ها بازار کاری نیز ندارد.

مراکز فعالیت فارغ التحصیلان

اداره ثبت اسناد

مشاور حقوقی(مشاور در موسسات و وزارتخانه ها)

دفاتر اسناد رسمی(فعالیت با عنوان دفتر یار و سردفتر)

تنظیم و نوشتن قراردادهای بازرگانی و اقتصادی خارجی و داخلی

تعهد به تحصیل تمام وقت و عدم اشتغال به کار در دوره تحصیل

شرایط ورود به رشته علوم قضایی

معدل کتبی ۱۴

حداکثر سن ۲۴ سال

مدت خدمت وظیفه افرادی که دوره سربازی را سپری کرده اند به حداکثر سن آن ها اضافه می شود.

برای افرادی که دوره سربازی را سپری نکرده اند،دوره تعهد به خدمت در قوه قضائیه به عنوان سربازی محاسبه می شود.

بعد از قبولی اولیه،ذشما باید به مصاحبه حضوری بروید و در مصاحبه شرکت کنید.در صورت قبولی در مصاحبه شما در رشته مورد نظر پذیرفته می شوید و می توانید تحصیلتان را شروع کنید.

تعهد خدمت کردن به قوه قضائیه به مدت دو برابر دوره تحصیل

وظایف یک فارغ التحصیل علوم قضایی:

اجرای احکام کیفری و مدنی

وکالت دعاوی دولتی و خصوصی

سرپرستی محجورین حقوقی و فنی

مزایا و معایب رشته علوم قضایی

اولین ویژگی مثبت این رشته که باعث شده تا افرادی که کنکور انسانی می دهند، رشته علوم قضایی را در اولویت قرار دهند، بورسیه شغلی است.بورسیه شغلی به این معناست که شما بلافاصله بعد از اتمام تحصیل، در یکی از مراکز دولتی مربوط به رشته تحصیلی اتان، مشغول به فعالیت خواهید شد.این تعهد کاری مزیت بزرگی است که خیال شما را از بابت شغل که مهم ترین مساله برای یک دانشجو است راحت می کند.

اما یکی از معایب رشته علوم قضایی، سروکار داشتن با افراد مختلف است.شما از یک دزد معمولی تا قاتل را ممکن است در یک روز ملاقات کنید. این شناخت باعث می شود امنیت شما تا حدودی به خظر بیوفتد.

مزایای رشته علوم قضایی

۱. شغل‌ های پرطرفدار و پردرآمد

فارغ التحصیلان علوم قضایی می‌ توانند به عنوان وکیل، قاضی، وکیل دادگستری، مشاور حقوقی و متخصص حقوقی در سازمان و شرکت های متفاوت  فعالیت کنند که این شغل‌ ها اغلب از حقوق خوبی برخوردار هستند.

۲. مهارت‌ های تحلیلی و ارتباطی

دانشجویان علوم قضایی با مطالعه قوانین و مسائل حقوقی مختلف، مهارت‌ های تحلیلی و ارتباطی قوی‌ تری را کسب می کنند که این مهارت‌ ها به آن‌ ها در حل مسائل حقوقی کمک می‌ کند.

۳. تاثیرگذاری اجتماعی

فارغ التحصیلان علوم قضایی می‌ توانند به شکل مستقیم در حل و فصل اختلافات حقوقی و حل اختلافات اجتماعی مشارکت داشته باشند و تاثیرگذاری مثبتی در جامعه داشته باشند.

۴. پیشرفت حرفه‌ ای

این رشته توانمند است تا فرصت‌ های شغلی و پیشرفت حرفه‌ ای بسیار خوبی را برای فارغ التحصیلان خود ایجاد کند، از جمله فرصت‌ های تخصصی مانند حقوقی کارآموزی و مشاوره حقوقی.

معایب رشته علوم قضایی

۱. رقابت شدید

به دلیل محبوبیت بالای رشته و تعداد زیاد دانشجویانی که به آن علاقه‌ دارند، رقابت برای فرصت‌ های شغلی و تحصیلی در این زمینه بسیار زیاد است.

۲. ساعت‌ های کاری طولانی

برخی از فعالیت‌ های مرتبط با علوم قضایی اغلب نیاز به ساعت‌ های کاری طولانی و کارهای تحقیقاتی و آماده‌ سازی پرونده‌ های حقوقی داشته باشد که این موضوع خبر از صرف انرژی بیشتر را می دهد.

۳. تحمل فشار روانی

برخی از موارد مرتبط با علوم قضایی می‌ تواند با فشار روانی و استرس ذهنی همراه باشد، زیرا دانشجویان باید با مسائل حساس و پیچیده مرتبط با حقوق و قوانین روبرو شوند.

۴. تکراری بودن فعالیت‌ ها

برخی از فعالیت‌ های مرتبط با علوم قضایی می تواند اغلب تکراری و خسته‌کننده باشند، زیرا در برخی از موارد باید با موارد مشابه و یکنواخت مواجه شوند.

با همهع موارد گفته شده، انتخاب رشته علوم قضایی برای دانشجویان به میزان علاقه، استعداد و هدف شخصی هر فرد وابسته است. این رشته می‌ تواند به دانشجویان فرصت‌ های شغلی و پیشرفت حرفه‌ ای مناسبی را ارائه دهد، اما همچنین نیاز به تعهد، پشتکار و مسئولیت نیز دارد.

مهاجرت با رشته علوم قضایی

بعد از گذراندن تعهد خدمت دو برابر دوره تحصیل و پرداخت هزینه ها و سنوات، تعهد به خدمت خدمات در سنوات تحصیل، می توانید مهاجرت کنید.

لازم به ذکر است که بدانید قوانین اساسی کشورها با هم بسیار تفاوت دارد و برای کار در همین زمینه در خارج از کشور به مشکلاتی برخورد خواهید کرد.اما اگر حقوق بین الملل را مسلط باشید می توانید از همین تخصص در خارج از کشور استفاده کنید.

رتبه مورد نیاز برای قبولی…

فقط و فقط یک دانشگاه در ایران است که رشته علوم قضایی را ارائه می دهد.همین موضوع باعث رقابت بسیار شدید در این رشته شده است.اما چون این رشته مصاحبه دارد، همیشه بیش از ظرفیت موجود دانشجو می پذیرد.به این علت که تعداد زیادی افراد در مصاحبه رد خواهند شد.

قبولی در این دانشگاه دو مرحله ای است.مرحله اول باید رتبه مورد نیاز را بیاورید و انتخاب رشته کنید.سپس باید به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنید و مصاحبه را شرکت کنید.اگر در مصاحبه قبول شوید می توانید در دانشگاه ثبت نام کنید و اگر رد شوید، می توانید اولویت های بعدی کارنامه سبز خود را انتخاب کنید.

رتبه خاص و دقیقی را نمی توان بیان کرد.هرساله به علت ظرفیت ها و اتفاقات مختلف این رتبه ها دستخوش تغییر می شوند اما با در نظر گرفتن همه این موارد، شما تا رتبه ۲ هزار کشوری رشته انسانی، شانس قبولی  اولیه در این رشته را خواهید داشت.

رشته علوم قضایی زیر گروه یک رشته انسانی است.ضریب دروس در زیر گروه یک شامل زبان عربی ضریب ۴، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۴، فلسفه و منطق ضریب ۳، ریاضی ضریب ۲ و الباقی دروس ضریب یک هستند.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

فن بیان، استدلال، منطق، صداقت و قدرت تحلیل برای موفقیت در رشته مورد نظر بسیار مهم است.اگر شما از چنین ویژگی هایی بهره مند هستید و یا علاقه دارید، این رشته برای شما ساخته شده است.

زبان عربی، فرانسوی و انگلیسی در این رشته به شدت مورد نیاز است.زیرا اکثر اصطلاحات به این سه زبان است.حافظه قوی برای حفظ کردن قوانین حقوقی بسیار مهم است.

همچنین اگر خانم هستید باید بدانید که رشته علوم قضایی برای زنان وجود ندارد و شما نمی توانید دراین رشته تحصیل کنید.

پایان معرفی رشته علوم قضایی


موفقیت در کنکور و دانشگاه در گرو تعامل و رفع اشکالات درسی و غیر درسی است.وبسایت دانش پژوه این فضا را برای شما فراهم کرده است تا مشاورها،اساتید و محصل ها در کنار هم به موفقیت یکدیگر کمک کنند.

پلتفرم دانش پژوه به این گونه است که افرادی که سوال دارند، اعم از دانشجو دانش آموز و … می توانند مشکلات درسی و مربوط به تحصیل خود را در سایت بپرسند

افرادی که این مشکلات را می توانند حل کنند اعم از معلم و مشاور و … می توانند به این سوالات پاسخ دهند و از مزیت فراوان اینکار بهره مند شوند.

مزایای این کار چیست؟

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ