اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته علوم سیاسی: گرایش های کارشناسی ارشد، بازار کار و درامد

معرفی رشته علوم سیاسی از بازار کار و درامد تا گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی در این مقاله توضیح داده شده است.آگاهی های این مقاله می تواند شما را به صورت کامل با رشته علوم سیاسی آشنا کند.این آشنایی می تواند شما را در انتخاب این رشته یاری کند.پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

political science

علوم سیاسی علمی است که به تجزیه و تحلیل فعالیت های سیاسی،رفتار سیاسی،افکار سیاسی و قانون اساسی مرتبط با این موضوعات می پردازد.

رشته علوم سیاسی نیاز به درک ایدئولوژی ها واستراتژی های مختلف دارد که همین امر باعث می شود این رشته افرادی را جذب کند که علاقمند به این موضوعات باشند.

در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی با یک دوره ۴ ساله روبرو خواهید شد که باید در این چهار سال ۱۳۸ واحد را پاس کنید تا بتوانید مدرک خود را دریافت کنید.

گرایش های رشته علوم سیاسی

کارشناسی ارشداین رشته شامل گرایش های مطالعات منطقه ای، دیپلماسی و سازمان های بین المللی، علوم سیاسی، اندیشه سیاسی و روابط بین الملل است.در ادامه به توضیح و بررسی این گرایش ها خواهیم پرداخت.

  • اندیشه سیاسی

این گرایش به تحولات در ایران و موقعیت علمای شیعه در جهان می پردازد.

  • گرایش روابط بین الملل

هدف اصلی این گرایش نوپا بررسی و پیدا کردن رفتار دولت ها درعرصه بین الملل است.

  • گرایش علوم سیاسی

در این گرایش شما با تحلیل اتفاقاتی که در طول تاریخ افتاده و بررسی نظریه های سیاسی و جمع بندی ان به برطرف کردن مشکلات اجتماعی و سیاسی کشور می پردازید.

  • گرایش مطالعات منطقه ای

این گرایش به شما اموزش می دهد تا با بررسی تحولات جهانی و تغییرات در کشور های مختلف و ارائه گزارش ان به امور خارجه باعث شوید که تصمیمات به موقع و بهینه تری گرفته شود.

درامد و ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و رشته علوم سیاسی در خارج از کشور

گرایش های رشته علوم سیاسی

بازارکار+درامد رشته علوم سیاسی

شما می توانید برای دولت یا به صورت خصوصی برای شرکت ها و یا به عنوان های مختلف به صورت تکی کار کنید.شغل های مختلف عبارتند از

مدیریت تبلیغات ، تحلیلگر سیاسی ، سیاستمدار ، روزنامه نگاری ، مدیریت عمومی ، مددکار اجتماعی ، روابط انسانی ، پژوهشگر سیاست های عمومی و عناوین شغلی دیگر که می توانید انتخاب کنید و فعالیت خودتان را شروع کنید.

بازار کار رشته علوم سیاسی از وضعیت خیلی خوبی برخوردار نیست.در این رشته ها اصولا شما باید مهارت بالایی داشته باشید تا بتوانید درامد بالایی را نیز تجربه کنید.اگر به صورت کارمندی ادامه دهید درامد عادی کارمندی را تجربه خواهید کرد.

بازار کار رشته علوم سیاسی در خارج از کشور به نسبت از ایران بهتر است.درامد رشته علوم سیاسی در خارج از ایران به دلیل ارزش بالای دلار و یورو بسیار خوب است.

وظایف یک فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی

تحقیقات بر روی سیاست های خارجی

تجزیه و تحلیل افکار عمومی داخلی و خارجی

پیش بینی وضعیت سیاسی،اجتماعی و اقتصادی

بررسی تاثیرات قوانین بر روی سطح کیفیتی زندگی مردم

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج در رشته علوم سیاسی باید منطبق با علوم سیاسی بین الملل باشد. اگر قرار است در خارج از کشور مشغول به فعالیت شوید باید با سیاست جهانی آشنا شوید و به فرهنگ های مختلف مسلط باشید.

برای بورسیه تحصیلی باید نمره مجاز آیلتس یا تافل را داشته باشید و معدل بالایی نیز داشته باشید. هرچه معدل شما بالاتر از ۱۴ باشد شانس قبولی بیشتری خواهید داشت.

نمره مجاز برای تافل باید حداقل ۱۰۰ باشد و برای آیلتس باید حداقل ۶ باشد. بدیهی است که هرچقدر این نمرات بالاتر باشد شانس پذیرش شما بیشتر است. با نمره های بالا می توانید در دانشگاه های بسیار معتبر جهان مشغول به تحصیل در این رشته شوید. با تحصیل در دانشگاه های تراز اول، می توانید سمت شغلی بسیار خوبی برای خودتان در آینده رقم بزنید.

بیشتر بخوانید:کنکور یا مهاجرت تحصیلی؟

رتبه لازم برای قبولی

این رشته در زیر گروه ۴ رشته علوم انسانی است .در این زیر گروه ضرایب دروس عبارتند از ریاضی ضریب ۳، تاریخ و جغرافیا ضریب ۳، روانشناسی ضریب ۳، اقتصاد ضریب ۲، زبان و ادبیات ضریب ۲، علوم اجتماعی ضریب ۲، فلسفه و منطق ضریب ۲ و الباقی ضریب یک هستند.

رتبه لازم برای قبولی در رشته علوم سیاسی برای مناطق و سهمیه های مختلف متفاوت است. اما به صورت کلی برای قبولی روزانه در این رشته شما باید رتبه ۷۰ هزار کشوری را داشته باشید. این رتبه برای دانشگاه های درجه اول کشور نیست و برای دانشگاه های معتبر تر باید رتبه های بهتری داشته باشید.

مزایا و معایب رشته علوم سیاسی چیست؟

رشته علوم سیاسی به بررسی موضوعات مرتبط با سیاست، حکومت، قدرت و روابط بین‌ المللی می‌ پردازد. این رشته مزایا و معایب متفاوتی برای دانشجویان دارد که شامل:

مزایای رشته علوم سیاسی

۱. تفکر تحلیلی

دانشجویان علوم سیاسی در این رشته با مفاهیم و تئوری‌ های مرتبط با سیاست آشنایی پیدا می کنند که باعث تقویت توانایی‌ های تفکر تحلیلی و انتقادی آن ها می‌ شود.

۲. درک عمیق از سیاست

دانشجویان این رشته می‌ توانند درک عمیق‌ تری از فرایند ها و رویداد های سیاسی در داخل کشور ها و در سطح بین‌ المللی پیدا کنند.

۳. مهارت‌ های ارتباطی

این رشته مهارت‌ های ارتباطی قوی و توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف در محیط‌ های سیاسی را به دانشجویان یاد می دهد.

۴. فرصت‌ های شغلی گسترده

افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند توانایی این را دارند تا در حوزه‌ های مختلفی از جمله سیاست، دولت، رسانه‌ ها، مطالعات بین‌ المللی، مدیریت عمومی و حتی مشاوره فعالیت کنند.

معایب رشته علوم سیاسی

۱. عدم پیش‌ بینی پذیری

علوم سیاسی به عنوان یک رشته اجتماعی، اغلب با پیچیدگی‌ ها و عدم قطعیت‌ های زیادی روبرو است که این ممکن است برای برخی دانشجویان خیلی قابل قبول نباشد.

۲. رقابت شدید

به دلیل محبوبیت بالای این رشته و تعداد زیاد دانشجویانی که به آن علاقه دارند، رقابت برای فرصت‌ های شغلی و تحصیلی در این زمینه بسیار شدید است. 

۳. محدودیت در فرصت‌ های شغلی

برخی از فارغ التحصیلان علوم سیاسی احتمالا با محدودیت در فرصت‌ های شغلی روبرو می شوند، به خصوص اگر مهارت‌ های مورد نیاز برای ورود به بخش‌های خاصی مانند سیاست، مطالعات بین‌ المللی یا رسانه‌ ها را کسب نکرده باشند.

۴. اهمال شدن مباحث عملی

برخی از دانشجویان ممکن است احساس کنند که در این رشته مباحث عملی و کاربردی کمتر به آن‌ ها آموزش داده می‌ شود و بیشتر تمرکز بر روی مطالعات تئوریکال است.

با همه موارد گفته شده، انتخاب رشته علوم سیاسی برای دانشجویان، بستگی به علاقه، استعداد و هدف شخصی آن ها داشته باشد. این رشته می‌ تواند به دانشجویان فرصت‌ های متنوعی ارائه دهد، اما همچنین نیازمندی به تعهد، پشتکار و تحمل فشار است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

مهارت های ارتباطی و پژوهشی شاکله این رشته است که با برنامه ریزی و طراحی مدل های تحقیقاتی تکمیل می شود.پس اگر همچین ویژگی هایی دارید، این رشته برای شما مناسب است.

سیاست و روابط کشور های جهان با هم، هدف رشته علوم سیاسی است.شغل شما در آینده هم مرتبط با همین موضوع است. پس باید در این باره مطالعات زیادی داشته باشید تا بتوانید در شغل خود مانور دهید.

فردی می تواند در این رشته و شغل آینده مربوط به این رشته موفق باشد که درای منطق قوی باشد. همچنین باید فردی تجزیه و تحلیل گر باشید. تحلیل گر سیاسی در سالهای اخیر بسیار طرفدار داشته و فردی می تواند یک تحلیل گر خوبی باشد که مطالعات زیادی داشته باشد و جزئیات را ببیند.

تسلط داشتن به تاریخ و فرهنگ کشور های مختلف جهان سکوی موفقیت شما خواهد بود. هرچه این آگاهی بیشتر باشد شما بیشتر می توانید خودتان را نشان دهید.

زبان انگلیسی در رشته علوم سیاسی از هر چیزی مهم تر است. پس باید به زبان انگلیسی علاقمند باشید و فردی قوی در یادگیری زبان باشید تا بتوانید در شغل آینده خود موفق شوید و فردی معروف شوید.


موفقیت در کنکور و تحصیل نیازمند یکسری امکانات و شرایط است که وبسایت دانش پژوه این امکانات را به صورت رایگان

در اختیار شما قرار داده است.

کنکوری ها و مشاور ها و اساتید می توانند از این خدمات به نفع خودشان استفاده کنند و در زمینه کاری خودشان موفق شوند

هر دانش آموز و هر فردی که سوالات درسی و مشکلات تحصیلی دارد نیز می تواند این مشکلات را مطرح کند تا بهترین مشاورها و معلمان به آن ها پاسخ دهند.

می خواهم این خدمات را استفاده کنم

ارسال یک پاسخ