اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

علت درس نخواندن بچه ها در دبستان

درس نخواندن بچه ها و کودک می تواند علت های بسیار زیادی داشته باشد.یکی از علت های اصلی آن که توسط والدین ایجاد می شود در این مقاله توضیح داده شده است.بچه های بی علاقه به درس را می توان از روش های مختلف و جذاب به درس علاقمند کرد.

اگر شما هم به دنبال پاسخ به سوال با درس نخواندن بچه ها چه کنیم هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

دوره دبستان:

دوره شش ساله دبستان(پنج ساله قدیم) یک دوره بسیار مهم جهت شکل گیری شخصیت دانش آموز است.دوره ای که در آن مهارت های اولیه خواندن و نوشتن آموزش داده می شود.

اما در دوره دبستان فقط خواندن و نوشتن مهم نیست و اگر از این دوره به صورت مفید استفاده شود می تواند سکوی پرتاب فرزند شما باشد.

در ادامه می خواهیم این موضوع را به صورت کامل و دقیق برای شما والدین توضیح دهیم تا از این فرصت بی نظیر برای رشد و پرورش فرزند خود استفاده کنید.

سن یادگیری:

بهترین سن یادگیری برای کودکان از ۶ سالگی تا پایان دوره دبستان است.البته یادگیری در تمام طول زندگی وجود دارد اما به تریتیب در سن کودکی، نوجوانی و جوانی بهترین بهره وری از مغز و ذهن را می توان داشت.

در این مقطع زمانی شما نباید از کودک خود بیش از اندازه استفاده کنید.یک کودک نمی تواند فشار زیادی را تحمل کند.پس نباید به مغز فرزندتان فشاری را وارد کنید که تحمل آن را ندارد.

اگر این فشار بیش از حد باشد، کودک شما دچار زدگی می شود و تا آخر عمر از آن موضوع که فشار زیادی به آن وارد کرده متنفر می شود.برای مثال من در سن کودکی و از اول دبستان تا پنجم دبستان، در کل طول سال کلاس زبان می رفتم.این فشار چند ساله پشت سر هم باعث شد که من از درس زبان متنفر شوم و هیچوقت در کلاس زبان شرکت نکنم.

درس نخواندن بچه ها

فرزندان شما در این سن بسیار بازیگوش و اهل سرگرمی و تفریح هستند.آن ها هیچ اهمیتی به آینده نمی دهند و در زمان حال زندگی می کنند.

برخلاف آنها، شما آینده نگر هستید و قدم های جلوتر را نیز می بینید.پس شما باید به آن ها این فرصت را بدهید تا از زمان حال خود لذت بیشتری ببرند.

نگرانی شما از بابت آینده فرزندانتان قابل درک است اما اگر این احساس خوب را از فرزند خود بگیرید باعث می شود افسردگی را جایگزین شادی و لذت در فرزند خود کنید.

پس درس نخواندن بچه ها و کودک در این سن بسیار طبیعی است.

درس نخواندن بچه ها و بچه های بی علاقه به درس

درس نخواندن کودک

مسئولیت والدین

هر والدین خود را مسئول زندگی فرزند خود می داند و سعی دارد که مسئولیت های خود در قبال فرزندش را به خوبی انجام دهد.گاهی اوقات این جدیت و پیگیری ها باعث ایجاد تنش میان والدین و فرزندان می شود.

برخی از کارهایی که نباید انجام دهید یا سخت گیری هایی که نباید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • فشار حداکثری:

اصولا والدین به فرزندان خود فشار زیادی وارد می کنند اما متوجه نیستند که دارند اینکار را انجام می هند.مثلا فرزندان خود را در چندین کلاس به صورت همزمان ثبت نام می کنند.

باید از این سبک دست بکشید و عجله و نگاه کردن به رفتار دیگر پدر و مادر ها دست بکشید.باید از فرزند خود راجب کلاس های مختلف بپرسید و اگر نظرش مثبت بود ان را در کلاس ثبت نام کنید.

با این روش می توانید علاقه فرزند خود را پیدا کنید و آن را تشویق کنید تا در همان زمینه علاقه اش ادامه دهد.

  • برنامه ریزی رباتی:

بهترین نوع برنامه ریزی آن است که همه چیز از قبل مشخص نباشد.اگر یک برنامه ریزی ثابت برای فرزند خود داشته باشید زندگی برای آن یک روتین ثابت و خسته کننده می شود.

باید به فرزند خود اجازه دهید که در زمان های مورد علاقه خودش درس بخواند، در زمان مورد علاقه اش بازی کند.

فرض می کنیم طبق برنامه ریزی شما، فرزندتان باید ساعت ۹ صبح تا ۱۰ صبح مطالعه کند اما فرزند شما دوست دارد در این ساعت بخوابد و در ساعت ۵ عصر درس بخواند.

شما باید این اجازه را به آن دهید تا علاقه به درس خواندن بخاطر اجبار شما از بین نرود.

  • انتخاب کردن به جای فرزند:

شما و فرزندتان دو ذهن متفاوت دارید که علایق متفاوتی نیز دارند.ممکن است چیزی که شما به آن علاقه دارید، فرزندتان از آن متنفر باشد و چیزی که شما به آن علاقه ندارید برای فرزندتان بسیار جذاب باشد.

پس به این نتیجه می رسیم که با نظر سنجی از فرزندان می توانیم علایقشان را پیدا کنیم.اگر شما به جای فرزندتان تصمیم بگیرید هیچوقت نمی تواند وارد مسیری شود که به آن علاقه دارد.

فرار کردن از درس

اکثر والدین از بچه در این سن گله دارند که چرا بچه ام از درس خواندن فرار می کند و چرا دخترم یا پسرم علاقه به درس ندارد.پاسخ این سوال در ابتدای مقاله داده شده است اما دوباره به شکل دیگر پاسخ این سوال را می دهیم.

این موضوع برای همه ما در روز پیش می آید که برنامه ریزی می کنیم که در ساعت ۱۰ صبح فلان کار را انجام دهیم.ساعت موعود که فرا می رسد ما حس انجام دادنش را نداریم و آن را به تعویق و به زمانی موکول می کنیم که حس و حالش باشد.

برای فرزند شما هم همینگونه است.شما آن ها را مجبور به درس خواندن می کنید در صورتی که در این زمان فرزند شما حس درس خوادن را ندارد و می خواهد بازی کند.

برای رفع این مشکل باید زمان های مختلف را روی فرزند خود تست کنید. با اینکار متوجه می شوید در چه ساعات و چه حالاتی به مطالعه کردن علاقه بیشتری نشان می دهد.

پس به این نتیجه می رسیم که طرز برخورد با بچه درس نخوان جنگ و دعوا نیست. با اینکار باعث ایجاد بچه های بی علاقه به درس می شویم.

کنترل حرفه ای

اکثر والدین به کنترل کردن فرزندان خود در طول شبانه روز می پردازند.فرزند شما از این قضیه آگاه است و بیشتر سعی می کند در جهت مخالف شما حرکت کند.

وظیفه شما برای بچه ها در سن دبستان این است که جوری آن ها را کنترل کنید که فکر کنند شما آن ها را کنترل نمی کنید.این کنترل ها باید به صورتی باشد که فرزند شما را مجبور به دور زدن آن نکند.

جمع بندی:

بچه های بی علاقه به درس تعدادشان کم نیست. علت این موضوع ناآگاهی والدین است که فشار بیش از حد می آورند. نتیجه این فشار به درس نخواندن کودک و بچه ها ختم می شود.

حل این مشکل منوط به عوض کردن جای والدین و فرزند است.شما باید خودتان را به کودکی تبدیل کنید که قرار است این مسیر را همراه بچه خود برود.

ما نباید مانند والدین خود عمل کنیم و همان کار و اجبار دوران کودکی خودمان را نیز به فرزندمان منتقل کنیم.


 

سایت دانش پژوه می تواند حلال مشکلات تمامی محصلان باشد.

دانش پژوه سکوی پرتاب هر مشاور و معلمی است که می خواهد در شغلش موفق شود.

اما این اتفاق چگونه در سایت دانش پژوه رخ می هد؟

همین الان خدمات سایت رو ببین

ارسال یک پاسخ