اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

سهمیه حافظان قرآن در کنکور – شرایط استفاده از سهمیه حافظ قرآن

سهمیه های مختلفی در کنکور سراسری وجود دارند که یکی از این سهمیه ها سهمیه حافظان قرآن در کنکور است. این سهمیه مانند سهمیه های ایثارگران و سهمیه مناطق نیست و اندکی تفاوت دارد. ظرفیت سهمیه حافظ قرآن از سوالاتی است که زیاد پرسیده می شود. به صورت کلی شرایط استفاده از سهمیه حافظ قرآن را توضیح داده ایم.

کنکور و سهمیه هایش

در کنکور سراسری سهمیه ای تحت عنوان حافظان قرآن وجود دارد. سهمیه حافظان قرآن یک سهمیه با ظرفیت اختصاصی نیست و به صورت جداگانه ای اعمال می شود.

این سهمیه توسط شورای عالی انقلاب تصویب نشده است

برای اینکه از این سهمیه استفاده کنید اول باید در کنکور سراسری شرکت کنید و تراز و رتبه مورد نیاز برای انتخاب رشته را کسب کنید. در مراحل بعدی این سهمیه خودش را نشان می دهد و برای شما امتیاز حساب می شود. عمده تاثیر این سهمیه در رشته های دارای مصاحبه است.

در مصاحبه کارشناسی باید نشان دهید که حافظ قرآن هستید. در این قسمت از شما سوالاتی می شود و شما باید این سوالات را جواب دهید تا تایید شوید. البته باید مدرک حافظ قرآنی خود را نیز ارائه دهید.

پس از مصاحبه، این امتیاز در صورت تایید شدن برای شما لحاظ می شود که در پذیرش داوطلب تاثیر بسزایی دارد.

سهمیه حافظان قرآن برای ورود به برخی دانشگاه ها و رشته ها مورد استفاده قرار می گیرد و نه همه رشته ها و دانشگاه ها. برخی از دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی مقاعد خاصی را به حافظان قرآن اختصاص می‌ دهند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، افرادی که حافظ قرآن هستند امتیازات ویژه ای برایشان در نظر گرفته می شود به نسبت سایر افراد عادی.

باید توجه داشته باشید که فقط و فقط در برخی رشته ها این سهمیه لحاظ می شود. برای اطلاع از اینکه دانشگاه و رشته مدنظر شما سهمیه حافظ قرآن را لحاظ می کند یا خیر باید دستورالعمل های هر دانشگاه را مطالعه کنید.

و اما در نهایت سهمیه حافظان قرآن با هدف تشویق به حفظ و فهم قرآن کریم و ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه ایران ایجاد شده است. این سهمیه نشان دهنده اهمیت ویژه‌ ای است که افراد به حفظ قرآن و ترویج حفظ قران برای نسل های آینده است.

بیشتر بخوانید: سهمیه بسیج در کنکور

شرایط استفاده از سهمیه حافظان قرآن

برای اینکه بتوانید از این سهمیه استفاده کنید باید حتما مدرکی را ارائه دهید که نشان دهنده حافظ قرآن بودن شما باشد. اگر این مدرک را ندارید می توانید در آزمون مورد نظر شرکت کنید(این آزمون سالی یکبار برگزار می شود). می توانید در سایت telavat وارد شوید و روند ثبت نام را پیش ببرید.

به یاد داشته باشیید که بدون داشتن مدرک، این سهمیه برای شما در نظر گرفته نمی شود. بنابراین در اولین فرصت به دریافت مدرک خود اقدام کنید.

چگونه در سایت تلاوت ثبت نام کنیم؟

در قدم اول باید وارد سایت تلاوت شوید. بعد از وارد شدن به سایت، طبق تصویر زیر پیش روید

سهمیه دانشگاه فرهنگیان حافظان کنکور

بعد از انتخاب گزینه میز خدمات الکترونیکی، وارد یک صفحه جدید می شوید که باید طبق تصویر زیر، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید

تاثیر سهمیه حافظ قرآن در کنکور

روی گزینه مشخص شده کلیک کنید تا وارد یک صفحه جدید شوید. در صفحه جدید باید ثبت نام کنید. ثبت نام بسیار ساده است و باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. بعد از ثبت نام کار تمام شده است.( روی گزینه ثبت نام متقاضی بزنید)

ظرفیت سهمیه حافظ قرآن

سهمیه حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان

عمده تاثیر این سهمیه برای دانشگاه فرهنگیان است. بعد از اینکه رتبه و تراز مجاز برای انتخاب رشته اولیه دانشگاه فرهنگیان را کسب کردید، در بخش دوم یعنی بخش مصاحبه، این امتیاز ویژه برای افرادی که حافظ قرآن هستند در نظر گرفته می شود.

باید مدارک خود را آماده کنید و ارائه دهید تا برای شما لحاظ شود. علاوه بر این در روز مصاحبه از شما سوالاتی پرسیده می شود که با پاسخ دهی به آن ها می توانید از سایر داوطلبان پیشی بگیرید.

سوالات پرتکرار

آیا سهمیه حافظان قرآن بر روی رتبه کنکور اثر می گذارد؟

جواب این سوال خیر است. این سهمیه در رتبه و تراز کنکور هیچ تاثیری ندارد. تاثیر این سهمیه در رشته های دارای مصاحبه به خصوص در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

ظرفیت سهمیه حافظ قرآن چقدر است؟

این سهمیه ظرفیت اختصاصی ندارد و تاثیری هم در رتبه کنکور و پذیرش ندارد. هر فردی که این سهمیه را داشته باشد در مصاحبه می تواند از این امتیاز استفاده کند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

سه جز قرآن را حفظم، آیا این سهمیه شامل من می شود؟

خیر. این سهمیه برای افرادی که سه جز قرآن را حفظ هستند در نظر گرفته نشده است و به هیچ عنوان نمی توانید از این سهمیه استفاده کنید. اما می توانید در روز مصاحبه این موضوع را بیان کنید زیرا تاثیر خوبی در نتیجه کلی مصاحبه برای شما خواهد داشت.


کنکوری ها و محصل ها همیشه درگیر رفع مشکلات درسی و تحصیلی خود هستند. در اینجا این امکان فراهم شده است تا به سادگی و با کوچکترین دردسر بتوانید مشکلات خود را حل کنید.

این فرصت برای مشاوران و معلمان نیز است تا خودشان را نشان دهند و از علم و هنر خود بتوانند درامد کسب کنند.

این خدمات محدود به همین نمی شود و کلی امکانات برای راحتی افراد محصل، کنکوری، دانشجو، مشاور و معلمان فراهم شده است

خدمات وبسایت

دیدگاه ها ( ۲ )

  1. سلام وقتتون بخیر
    آیا حافظ ۵جزء سهمیه حافظان قرآن را شامل می شود؟
    برای برخورداری از این سهمیه باید باید حافظ چند جزء باشیم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🏻

ارسال یک پاسخ