اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

روش های افزایش یادگیری در کلاس درس

هرچقدر هم که دانش آموز قوی باشید، باز نیاز دارید که در کلاس درس حواستان را جمع کنید و با دقت بیشتری به درس توجه کنید.افزایش تمرکز در کلاس و راه های یادگیری در کلاس درس دوتا از نکته های مهمی است که در این مقاله به توضیح آن پرداخته ایم.

یادگیری:

بهترین روش یادگیری، یادگیری در کلاس درس است.در کلاس درس همه چیز مهیا است.یادگیری بدون معلم و فقط خواندن جزوه و کتاب به تنهایی بسیار سخت است.

اما یادگیری در کلاس نیازمند رعایت کردن یکسری موارد است.همانقدر که یادگیری در کلاس درس مهم است، همانقدر هم اینکار مشکل است.

علت این موضوع شلوغ بودن کلاس و سرعت درس دادن معلم است.

روش های افزایش یادگیری در کلاس:

  • تعامل و سوال پرسیدن

برای رفع ابهام، سوال پرسیدن همیشه بهترین گزینه است.شما می توانید از معلم یا همکلاسی خود سوال بپرسید.

خجالتی بودن جهت سوال پرسیدن از معلم فقط باعث ضربه به خودتان می شود.باید بدانید که هیچ اشکالی ندارد که از معلم بخواهید دوباره برایتان توضیح دهد.هدف از مدرسه و کلاس رفتن این است که مشکلات درسی شما برطرف شود. مشکلات درسی هم با سوال پرسیدن رفع ابهام می شوند.

همیشه در کلاس کنار فردی بنشینید که از لحاظ درسی قوی است.به این دلیل که می توانید از او سوال کنید و مشکلات خودتان را حل کنید

  • درخواست توضیح مجدد

در هر قسمت از تدریس معلم که مشکل داشتید از معلم خود درخواست کنید تا برای شما بیشتر توضیح دهد.

یادگیری و تمرکز در کلاس درس

تمرکز در کلاس درس

 

اما چگونه درخواست کنیم؟

دستتان را بالا ببرید و اجازه بگیرید، سپس به معلم خود بگویید من این قسمت را متوجه نشدم لطفا دوباره برایم توضیح دهید.با اینکار خواهید دید که معلم با شوق فراوان دوباره برای شما با یک روش بهتر توضیح می دهد

معلم ها و اساتید دوست دارند که برای شما توضیح دهند و از دانش آموزی که اینگونه درخواست کند، بسیار خوششان می آید.

  • یادداشت برداری

یادداشت برداری یا جزوه نویسی از صحبت ها و نوشته های معلم در کلاس درس بسیار مهم و تاثیرگذار در یادگیری شما در کلاس درس است.نوشتن و گوش دادن به صورت ترکیبی، همیشه عالی بوده و مطلب را در حافظه کوتاه مدت شما تثبیت می کند.

مطالعه جزوه نوشته شده درس امروز بعد از مدرسه یا کلاس بسیار می تواند به یادگیری شما کمک بیشتری کند.پس حتما بعد از اتمام مدرسه، یکبار دیگر یادداشت برداری خود را مرور کنید.

  • تمرکز در گوش دادن

تمرکز داشتن روی صحبت های معلم و تدریس می تواند کار را برای شما بسیار ساده و راحت کند.

اگر در ردیف های آخر کلاس می نشینید، بلند شوید و به ردیف اول کلاس بروید.در ردیف اول هم صدای معلم واضح تر است هم به راحتی می توانید تابلو درس را ببینید و هم می توانید به سادگی از معلم خود سوال بپرسید.

اگر در ردیف اول باشید و از معلم سوال بپرسید، با دقت بیشتری پاسخ شما را خواهد داد.در ردیف های اول حواشی از شما دور است این درحالی است که در ردیف های آخر همیشه کسانی هستند که نه خودشان به درس گوش می دهند و نه اجازه می دهند که شما با دقت به درس و تدریس معلم توجه کنید.

  • مطالعه قبل از کلاس

یک روز قبل از تدریس، در خانه، مبحث مورد تدریس معلم را بخوانید.اگر قبل از اینکه یک بخش توسط معلم تدریس شود، شما آن را خوانده باشید، یک پیش فرض و آشنایی نسبت به آن موضوع خواهید داشت که باعث می شود سرعت یادگیری و دقت یادگیری شما در کلاس درس بسیار بالاتر رود.

  • ضبط صدای معلم

ضبط کردن صدای معلم موقع تدریس می تواند یکی از گزینه های خوب یادگیری باشد.ممکن است سرعت درس دادن معلم بسیار زیاد باشد و شما نتوانید تمام مطالب را فرا بگیرید.با ضبط کردن صدای معلم می توانید این صدا را در خانه دوباره پخش کنید و قسمت هایی که خوب متوجه نشدید را مرور کنید.

مشکلات متداول

در کلاس خوابم می گیرد و نمی توانم گوش دهم، راهکار چیست؟

علت خوابیدن سر کلاس برمیگردد به ساعت خواب و میزان استراحت شما در شب قبل.سعی کنید شب زود بخوابید تا در کلاس خوابالود نباشید.

دومین علت تغذیه است.باید سعی کنید تغذیه مغذی مصرف کنید تا سطح انرژی و قند شما افت نکند.افت سطح انرژی=خواب.

اگر سوال بپرسم می ترسم دوستانم من را مسخره کنند، راهکار چیست؟

این موضوع فقط یک توهم در ذهن شما است و هیچکس شما را مسخره نخواهد کرد.برای اطمینان از این موضوع می توانید یکبار جهت اطمینان این موضوع را تست کنید و از معلم درخواست کنید که از اول برای شما توضیح دهد.آن موقع خواهید دید که معلم اینکار ار انجام خواهد داد و کسی هم شما را مسخره نخواهد کرد.

در کلاسمان سروصدا است و نمی توانم تمرکز کنم، راهکار چیست؟

اگر همکلاسی های شما شلوغ کاری می کنند از معلم درخواست کنید که جدی تر برخورد کند با دیگر دانش آموزان.همچنین می  توانید به ردیف های جلو بروید.همیشه در ردیف های جلو به علت با کیفیت بودن سطح دانش آموزان، حواس پرتی کمتری وجود دارد.

جمع بندی

یادگیری در کلاس درس می تواند خیلی ساده باشد اگر مولفه های گفته شده به صورت منظم و پایدار در عمل اجرا شوند.فردی که در ردیف آخر می نشیند و انتظار دارد تمام مطالب را فرابگیرد در مسیر اشتباهی است.

مهم ترین قسمت در یادگیری در کلاس رفع ابهام های های کوچک موقع تدریس است.هر ابهامی که در تدریس با آن برخورد کردید باید از معلم پرسیده شود تا به صورت کامل رفع شود.

مهم بودن درس و مدرسه برای شما می تواند کاری کند که این فاکتور ها را در عمل اجرا کنید.اما اگر فردی هستید که اهمیت چندانی به درس نمی دهید، نمی توانید در کلاس درس و حین تدریس تمرکز کافی داشته باشید که همین نکته باعث می شود یادگیری شما بسیار کم باشد.


 

دانش پژوه وبسایتی کامل برای حل مشکلات درسی و غیر درسی دانش آموزان و کنکوری ها است.

همچنین مشکلات کسب و کار یک مشاور و معلم را نیز حل می کند.اما این اتفاق چگونه توسط وبسایت دانش پژوه انجام می شود؟

می خواهم درباره این خدمات بیشتر بدانم

ارسال یک پاسخ