اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته پروتز دندان 🦷 تکنسین پروتزهای دندانی + بازار کار

رشته های متعددی برای تحصیل وجود دارند اما یکی از رشته های بسیار جذاب که اخیرا مورد استقبال نیز قرار گرفته است، رشته پروتز دندان است.در رشته پروتز های دندانی با دهان و دندان آشنا خواهید شد.در ادامه مطلب به توضیحاتی کامل راجب این رشته مانند درامد و بازار کار پروتز دندان می پردازیم.این آگاهی باعث شناخت شما از این رشته می شود که نتیجه آن موفقیت تحصیلی و شغلی است.

تکنسین پروتز های دندانی

رشته تجربی زیر شاخه های بسیار زیادی برای تحصیل دارد که هر کنکوری با توجه به علاقه خود می تواند یکی از این زیر شاخه ها را انتخاب کند.

یکی از زیر شاخه های رشته علوم تجربی، تکنسین پروتز های دندانی است.

بعد از فارغ التحصیلی در این رشته اصولا شما با بیمار سروکار نخواهید داشت و عمده فعالیت شما تولید تاج، پروتز دندان و پل است.

یک دندانپزشک وظیفه پر کردن، کشیدن و جراحی را بر عهده دارد اما یک تکنسین پروتز های دندانی به جایگزینی و ترمیم دندان ها می پردازد.

متخصص پروتز

کارهای عملیاتی بر عهده متخصص پروتز است.ساخت انواع مختلف پروتز های جزئی و کلی و همچنین ساخت محافظ دندان از جمله فعالیت های یک متخصص است.

یک تکنسین حرفه ای باید…

یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی، داشتن مهارت های مورد نیاز در شغل است.

برای اینکه یک راننده حرفه ای باشید باید چشمان قوی، سرعت عمل و نترس بودن را در خود تقویت کنید.

برای اینکه بتوانید یک تکنسین عالی پروتز های دندانی شوید، باید این مهارت ها را در خودتان تقویت کنید.مهارت هایی شامل:

کار گروهی

کار گروهی در اکثر شغل ها مهم است و شما باید بدانید که به تنهایی نمی توانید صفر تا صد یک پروژه را انجام دهید.پس نیاز به ارتباط برقرارکردن با دیگر متخصص ها دارید.

توجه کردن

یکی از مهارت هایی که حتما باید در خود ایجاد کنید، گوش دادن به صحبت های بیمار است.اینکار باعث می شود شما دقیقا متوجه خواسته بیمار شوید که این درک باعث بالاتر رفتن کیفیت کار شما در رشته پروتز دندان می شود.

مدیریت زمان

یک فرد که بیمار است توقع دارد که پزشک در زمان وعده داده شده کارش را به اتمام برساند.اگر شما بتوانید کار های خود را به موقع بسازید و تحویل دهید قطعا می توانید در این رشته بازارکار بهتری داشته باشید نسبت به افرادی که مدیریت زمان را به خوبی بلد نیستند.

جزئی نگر بودن

برای ساخت یک عضو مصنوعی با کارکرد دقیق و بدون نقص، نیاز به دقت و توجه کردن به جزئیات است.

هرچه یک محصول را با دقت و جزئیات بیشتری بسازید، مشتری نیز از شما راضی تر خواهد بود که این رضایت، بسیار در پیشرفت شغلی شما تاثیرگذار است.

قدرت فیزیکی

از نظر قدرت جسمانی نیاز است روی خودتان کار کنید.در رشته تکنسین پروتز های دندانی استفاه بسیار زیادی از دست ها می شود. اگر دست ضعیفی داشته باشید از انجام خیلی کارها بر نخواهید آمد.

دوره تحصیل رشته پروتز دندان

رشته تکنسین پروتز های دندانی در سالهای اخیر به صورت یک دوره کاردانی تشکیل میشد.اما از دو سال پیش تا به امروز این رشته به صورت کارشناسی ارائه و تشکیل می شود.

وظایف تکنسین پروتز دندان

همانطور که می دانید  تکنسین های پروتز دندانی بیشتر در آزمایشگاه فعالیت می کنند. آن ها وظیفه ساخت انواع پروتز ها و روکش ها را دارند.

این تکنسین ها باید با مطالعه دقیق نسخه و آزمایش های پزشک به طراحی و تولید یک پروتز یا روکش یا مواردی از این دسته بپردازند.

اگر این پروتز ها به صورت دقیق ساخته نشوند و مورد تایید متخصص برای استفاده نباشند، تکنسین دوباره باید بررسی کند و محصول ساخه شده را بهبود ببخشد یا در صورت نیاز از اول به طراحی و ساخت بپردازد.

رشته پروتز های دندانی و بازار کار پروتز دندان

بازار کار پروتز دندان

بازار کار رشته پروتز دندان

کلینیک های داندانپزشکی بسیار زیادی در ایران وجود دارند که یکی از پایه های مورد نیاز این کلینیک ها حضور یک تکنسین پروتز های دندانی است.

با افزایش مهارت های خود در این رشته می توانید به راه اندازی یک لابراتور پرداخته و شروع به کار کنید.

درامد رشته پروتز دندان بسته به تخصص و مهارت شما می تواند متفاوت باشد.اما خبر خوب این است که بازار کار پروتز دندان از شرایط خوبی برخوردار است.

مزایا و معایب رشته پروتز دندان

پروتز دندان زیر مجموعه رشته دندانپزشکی است که به عنوان یکی از راه‌ های درمانی برای جبران از دست دادن یک یا چند دندان طراحی شده است. در زیر به مزایا و معایب رشته پروتز دندان اشاره کرده ایم:

مزایای رشته پروتز دندان

۱. مسیر شغلی پرسود

افرادی که در زمینه پروتز دندان تحصیل می‌ کنند، قادر هستند تا به عنوان تکنسین‌ های پروتز دندان یا دندان‌ پزشکان فعالیت کنند. این حرفه اغلب با درآمد خوبی همراه است.

۲. اهمیت بهداشت دهان

افرادی که در این رشته تحصیل می‌ کنند، مهارت‌ های زیادی در زمینه بهداشت دهان و درمان بیماری‌ های دهانی را آموزش می بینند، که این موضوع به بهبود سلامت دهان جامعه کمک خواهد کرد.

۳. همکاری با دندان‌ پزشکان

افراد متخصص در پروتز دندان اصولا با دندان‌ پزشکان همکاری دارند تا بهترین راهکار های درمانی برای بیماران را ارائه دهند. این همکاری ممکن است به بهبود کلی تیم درمانی کمک کند.

۴. خلق هنر

پروتز دندان همانند یک اثر هنری است. طراحی و ایجاد پروتز های دندان زیبا و تطبیقی با دهان فرد می‌ تواند یک هنر و مهارت خلاقانه باشد.

معایب رشته پروتز دندان

۱. پیچیدگی و مسئولیت‌ ها

این حوزه با پیچیدگی‌ ها و مسئولیت‌ های زیادی روبرو است. هر خطا در پروتز دندان می‌ تواند بر روی سلامت و رضایت بیمار اثر بگذارد.

۲. نیاز به مهارت‌ های فنی

تحصیل در این رشته نیاز به مهارت‌ های فنی و دستی دارد که نیاز به تمرین و آموزش مداوم دارد.

۳. تحمل فشار و استرس

در برخی مواقع، افراد با شرایط فشار زیاد و استرس در ارتباط با بیماران یا ضرورت ارائه‌ خدمات در زمان‌ های خاص روبرو هستند.

۴. پیشرفت فناوری
 
با پیشرفت فناوری، تکنولوژی‌ های مربوط به پروتز دندان نیز در حال تغییر و بروزرسانی هستند. بنابراین، افراد باید همیشه خود را آپدیت نگه دارند.

۵. هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در زمینه دندانپزشکی خیلی بالا است و ممکن است برخی از افراد را از تحصیل در این رشته منصرف کند هر چند که با قبولی در دانشگاه های دولتی می توانید رایگان رد این رشته تحصیل کنید..

هر فردی با توجه به استعداد، اهداف و علاقه و شرایط شخصی خود باید تصمیم بگیرد که آیا تحصیل در رشته پروتز دندان برایش مناسب است یا خیر.

کار در خارج

فرقی نمی کند که در ایران باشید یا خارج از کشور، همه افراد در جهان نیاز به این تخصص دارند.

هر کلینیک دندانپزشکی در هر شهر یا منطقه نیاز به تکنسین دارد.

اما تفاوتی که کار در ایران با خارج دارد این است که درامد شما به صورت دلاری است.این موضوع بسیار مهم باعث شده تا افراد این رشته به فکر مهاجرت کاری بیفتند.

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج در هر مقطعی از رشته تکنسین پروتز های دندانی نیاز به دو شرط دارد:

مدرک زبان آیلتس

با شرکت در آزمون سالانه آیلتس می توانید مدرک خود را دریافت کنید.نمره مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور متفاوت است اما حداقل نمره شما باید ۶ باشد.

حد نصاب معدل

معدل در پذیرش بسیار مهم است و یکی از شروط تحصیل با بورسیه، داشتن معدل ۱۴ به بالا است.این حد معدل بسته به نوع دانشگاه متفاوت است و می تواند بیشتر نیز باشد.

این رشته برای من مناسب است؟

برخی از افراد به رشته های تجربی علاقه دارند اما خیلی میانه خوبی با خون و جراحی ندارند.خبر خوب این است که رشته تکنسین پروتز های دندانی ارتباط زیادی با خون ندارد و عمده فعالیت آن در ازمایشگاه ها است.

این رشته نیازمند داشتن یک فکر باز و جزئی نگر است تا بتواند محصولاتی را تولید کند که بیشترین بازدهی و کیفیت را داشته باشند.

اگر فردی هستید که می توانید ساعت ها در آزمایشگاه روی یک محصول کار کنید و خیلی اهل تحرک و انجام دادن کار های سنگین جراحی نیستید، این رشته برای شما مناسب است.

اما اگر فردی هستید پر جنب و جوش و پر انرژی و علاقمند به تحرکات فیزیکی، این رشته نمی تواند برای شما خیلی مناسب باشد.

جمع بندی

تکنسین پروتز های دندانی از زیر شاخه های رشته تجربی است که بسیار پرستیژ کاری بالایی دارد.در دو سال اخیر این رشته رشد بسیار خوبی داشته است و افراد بیشتری به این رشته توجه می کنند.

از منظر شغلی نیز یک رشته بسیار خوب است که به بهبود سلامت دهان و دندان افراد یک جامعه نیز کمک می کند.


 

وبسایت دانش پژوه یک بستر آماده برای پرسیدن سوال توسط محصلان و کنکوری ها است.

این سوالات توسط مشاوران و معلمان پاسخ داده می شوند.

معلمان و مشاوران از مزایی بهره مند خواهند شد که نتیجه آن موفقیت شغلی است.

این خدمات به صورت رایگان برای موفقیت شما مهیا شده است.

همین حالا از این خدمات استفاده می کنم

ارسال یک پاسخ