اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته اپتیک و لیزر: بازار کار، گرایش های اپتیک

در این مقاله قصد معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر را داریم.به صورت مفصل به توضیح راجب گرایش لیزر، گرایش اپتیک و اپتوالکترونیک می پردازیم تا با آگاهی و شناخت کامل بتوانید در این مسیر قدم بردارید و موفق شوید.همچنین به توضیح راجب درامد، بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر نیز خواهیم پرداخت.

شاخه ای از مهندسی و فیزیک که به تحقیق و توسعه مفاهیم نوری در طیف وسیع می پردازد.فناوری نوری شالوده اصلی این رشته مهندسی است که به آن خواهیم پرداخت.

گرایش های رشته اپتیک و لیزر

کارشناسی

مقطع کارشناسی یک دوره ۴ ساله است که فاقد گرایش نیز می باشید.انتخاب گرایش های رشته اپتیک و لیزر در مقاطع ارشد و دکتری صورت می گیرد.

ارشد

گرایش های ارشد رشته اپتیک و لیزر شامل ۳ گرایش مختلف است که عبارتند از:

  • لیزر

لیزر، عضوی جدا نشدنی از فناوری و تکنولوژی.لیز نقش بسزایی در زندگی مردم این قرن دارد. از استفاده در صنعت و پزشکی تا اسکنرها و دستگاهای پخش کننده صوتی و تصویری.مهم ترین استفاده لیزر در چشم پزشکی است. که این روزها بسیار شایع است و هر فرد در خانواده خود فردی را دارد که چشم هایش را لیزر کرده است.

  • اپتیک

رفتار و خواص نور از مباحث اصلی گرایش اپتیک است که به هر دانشجو اموزش داده می شود. با استفاده از این رفتارها به مطالعه کردن تعامل نور با ماده، نور ماورابنفش، مادون قرمز و ساخت سازه های مختلف برای توصیف رفتارهای نور مرئی می پردازند.

  • اپتوالکترونیک

مهندسان گرایش اپتوالکترونیک در ساخت تجهیزات پزشکی، دستگاه های ارتباطی راه دور، سلول های خورشیدی، فیبر های نوی و … دخالت دارند و به افراد دیگر کمک می کنند برای تولید همچین تجهیزات و وسایلی.

 

گرایش لیزر و گرایش اپتیک

معرفی گرایش های رشته اپتیک و لیزر

 

وظایف یک مهندس اپتیک

مهندسی اپتیک و لیزر در شاخه های مختلفی فعالیت دارند ولی چند شاخه معروف و بزرگ وجود دارد که بیشتر در حوزه فعالیت این رشته است.

اپتیک کوانتمی (این حوزه به مطالعه و بررسی فوتون ها می پردازد)

اپتیک هندسی (اندازه گیری و تشخیص نور از اهداف اپتیک هندسی است که با استفاده از ابزار های نوری مختلف انجام می شود)

اپتیک یکپارچه، اپتیک الکترونی، اپتیک غیر خطی، مغناطیس نوری و …از دیگر شاخه های اپتیک است که هر کدام بخش مخصوص خودش را انجام می دهد.

یک مهندس نوری به طراحی و توسعه دادن قطعات دستگاهای نوری و یا بازطراحی سیستم های نوری و آزمایش آن می پردازند.

وظایف یک مهندس در حوزه لیزر

مهندسان این حوزه با فیبر نوری و لیزر سروکار دارند و به تولید کردن پرتو های قدرتمند نور و انتقال ان از طریق فیبر نوری می پردازد.با این قدرت و این روش می توان اطلاعات را به سادگی و با سرعت بالا انتقال داد.

بازارکار+درامد رشته اپتیک و لیزر

رشته مهندسی اپتیک و لیزر زیر شاخه های متعددی دارد که هر کدام بازارکار خاص خودش را دارد.به صورت کلی بازار کار رشته اپتیک و لیزر رو به رشد است و قطعا در اینده پیشرفت بسیار چشمگیری با توجه به پیشرفت شدید تکنولوژی خواهد داشت.با فارغ التحصیلی در این رشته می توانید در سازمان انرژی اتمی، مخابرات، وزارت بهداشت، صنایع نظامی و … فعالیت کنید.

درامد رشته اپتیک و لیزر در ارگان های دولتی به سابقه و نوع قرارداد شما با شرکت محل کار شما بستگی دارد.اما حداقل حقوق برای این شغل در سال ۱۴۰۰ برابر با ۸ میلیون تومان می باشد.

کار در خارج

اپتیک و لیزر یک رشته بسیار کاربردی است که باعث پیشرفت صنایع مختلف می شود.در کشور های توسعه یافته از این توانایی و مهارت استفاده بسیار زیادی می شود برای ساده سازی کارها، بهبود و سریع کردن ارتباطات.کار بلد بودن در این حرفه + مسلط بودن به زبان انگلیسی می تواند باعث موفقیت چشمگیر شما در این حوزه در خارج از کشور شود.

اگر مدرک تحصیلی شما در ایران گرفته شده باشد، برای کار در خارج باید مدرک شما معادل سازی و ترجمه شود و برای شرکت های مربوط به حوزه کاری شما ارسال شود.با تایید مدارک شما، به شما درخواست مصاحبه می دهند.در صورت قبولی در مصاحبه شما استخدام خواهید شد و ویزای کار به شما داده می شود.

 

درامد رشته اپتیک و لیزر

معرفی بازار کار رشته اپتیک و لیزر

 

رتبه لازم برای قبولی:

رشته اپتیک و لیزر در گروه ریاضی و فیزیک قرار دارد.رشته اپتیک زیر گروه یک است.در زیر گروه یک، درس ریاضی از ضریب ۴ برخوردار است و مهم ترین درس تخصصی است.فیزیک و شیمی به ترتیب دروس مهم تخصصی هستند که تاثیر زیادی در قبولی شما در رشته اپتیک دارند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اپتیک محدود هستند و شامل دانشگاه صنعتی ارومیه، ملایر، بناب، باهنر و محقق اردبیلی هستند.دانشگاه ارومیه تا رتبه ۳۸ هزار کشوری در سهمیه منطقه سه در سال ۹۹ پذیرش دانشجو داشته است.دانشگاه بناب نیز تا رتبه ۷۴ هزار کشوری در سهمیه منطقه یک به اخذ دانشجو پرداخته است.

مزایا و معایب رشته اپتیک و لیزر

رشته‌ی اپتیک و لیزر یکی از زیر شاخه‌ های مهم فیزیک است که به مطالعه‌ نور و پرتوهای الکترومغناطیسی می‌ پردازد و شامل مباحثی از جمله نورپردازی، اپتیک هندسی، فیزیک لیزر و دستگاه‌ های نوری مختلف می‌ شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان پرداخته ایم:

مزایای رشته اپتیک و لیزر

۱. محبوبیت و تکنولوژی پیشرفته: با توسعه‌ فناوری و استفاده‌ گسترده از لیزر در صنایع مختلف از جمله پزشکی، ارتباطات، صنایع نظامی و … دانشجویان اپتیک و لیزر می‌ توانند به تکنولوژی‌ های پیشرفته و بازار کار مرتبط با این تخصص دست یابند.

۲. شغل و درآمد: افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند در بازار کار با استقبال خوبی مواجه می‌ شوند. مهارت‌ هایی که در این رشته به دست می‌ آورند، آن ها را برای شغل‌ های مرتبط با طراحی، توسعه و ارائه‌ فناوری‌ های نوری مهیا می‌ کند.

۳. تحقیق و توسعه: مطالعه‌ اپتیک و لیزر امکان تحقیق و توسعه در حوزه‌ های جدیدی از فناوری نوری را فراهم می‌ آورد. این امر می‌ تواند برای دانشجویان مواد پایه‌ مهمی برای پژوهش‌ های نوآورانه فراهم کند.

۴. موقعیت‌ های شغلی چندگانه: فارغ التحصیلان مختصص در این رشته، در بخش های مختلفی از جمله تحقیقات علمی، صنایع فناوری، طراحی دستگاه‌ های پزشکی و … فعالیت کنند.

معایب رشته اپتیک و لیزر

۱. پیچیدگی مباحث: برخی از مباحثی که در این رشته وجود دارد، بسیار پیچیده و دشوار است، به خصوص برای دانشجویانی که مفاهیم ریاضی و فیزیکی پیچیده برایشان چالش برانگیز است.

۲. نیاز به تجهیزات گران قیمت: برای انجام آزمایشات عملی و تحقیقات در این رشته، نیاز به تجهیزات پیشرفته و گران قیمتی وجود دارد که ممکن است برای برخی دانشگاه‌ ها یا دانشجویان قابل دسترس نباشد.

۳. رقابت شدید: به دلیل محبوبیت این رشته و تعداد محدودی از موقعیت‌ های شغلی مرتبط، رقابتدر این رشته به نسبت بالا و چالش برانگیز است.

۴. تحولات سریع: صنعت اپتیک و لیزر اغلب با تحولات سریع روبرو است. این موضوع چالش هایی را برای افراد فارغ التحصیل در این رشته ایجاد می کند  که این موضوع در حفظ پایداری در دانش و مهارت‌ های لازم برای موفقیت در حوزه‌ شغلی لازم است.

آیا این رشته برای مناسب است؟

مهارت و علاقه در طراحی و آنالیز و همچنین تسلط بر چنین ابزار هایی مانند zemax می تواند باعث موفقیت شما در این شاخه شود. علاوه بر این شما باید با بعضی از تجهیزات و دستگاه های مختلف مانند طیف سنج و کالری سنج بتوانید به خوبی کار کنید.

همچنین باید به رشته های مکانیک، کامپیوتر و برق تسلط نسبی داشته باشید تا بتوانید با ترکیب این علوم، دستگاه های نوری را طراحی کنید.شما برای طراحی و تولید یک محصول باید با دیگر متخصصان حوزه های دیگر همکاری داشته باشید تا یک محصول با بالاترین کیفیت تولید کنید.

پس روحیه همکاری و به اشتراک گذاشتن ایده ها از شروط اصلی وارد شدن در این حوزه است.اگر به یادگیری این موارد علاقه دارید، تبریک می گوییم این رشته برای شما ساخته شده است.

پایان معرفی رشته اپتیک و لیزر

 


 

دانش پژوه، برای موفقیت در تحصیل برای محصلان و موفقیت در مشاوره و تدریس برای مشاوران و اساتید خدماتی را ارائه می دهیم.

با استفاده از این خدمات می توانید به موفقیت در زمینه خودتان برسید.

پرسش و پاسخ میان محصلان و مشاوران و معلمان باعث آشنایی و ارتباط میان این دو گروه با هم می شود.این آشنایی بسیار مفید است که توسط سایت دانش پژوه صورت می گیرد.

جهت استفاده از خدمات رایگان سایت،به لینک زیر بروید.

 

خدمات سایت

ارسال یک پاسخ