اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

دروس عمومی کنکور

در این مقاله بسیار ارزشمند سعی داریم به سوال دروس عمومی کنکور مهم تر است یا دروس تخصصی کنکور پاسخ دهیم.همچنین به بررسی ضریب در کنکور و زیر گروه ها از جمله زیر گروه های انسانی، تجربی و ریاضی و دیگر مسائل مرتبط مانند درصد گیری تست نیز می پردازیم.

آشنایی با موارد ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا با جزئیات کنکور و تاثیر مواردی که اطلاعی از آن نداشته اید آشنا شوید. این آشنایی باعث آگاهی بیشتر شما می شود تا با چشمانی باز در مسیر موفقیت قدم بردارید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دروس عمومی یا تخصصی؟

در کنکور دو نوع سوال وجود دارد، سوالات عمومی و سوالات تخصصی.سوالات تخصصی برای هر رشته متفاوت است و با توجه به دروس تخصصی آن رشته است.اما سوالات عمومی به ۴ کتاب یکسان برای تمامی رشته ها محدود می شود.

دروس تخصصی کنکور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتما باید به آن توجه بسیار زیادی کرد اما این موضوع دلیل نمی شود که از دروس عمومی کنکور غافل شویم.در ادامه این موضوع را برای شما به صورت کامل باز خواهیم کرد.

ضریب در کنکور

هر درس ضریب اختصاصی خودش را دارد.این ضرایب نشان دهنده اهمیت دروس در تعیین تراز است.ضریب های دروس عمومی کنکور به شرح جدول زیر است

ضریب در کنکور و زیر گروه های انسانی

ضریب در کنکور

همانطور که مشاهده کردید، ادبیات بالاترین ضریب در دروس عمومی کنکور را دارا است.

شما داوطلب گرامی باید طوری برنامه ریزی کنید و درس بخوانید که دروس با ضرایب بالاتر در اولویت باشند.نکته مهم این است که هرگز نباید از دروس با ضریب پایین گذشت و آن را رها کرد.

با توجه به جدول بالا به این نتیجه می رسیم که کسب درصد ۵۰ در درس ادبیات بسیار ارزشمندتر از کسب درصد ۵۰ در درس زبان است.اما باید به تاثیر ضریب درس مورد نظر در زیر گروه ها نیز توجه کرد.

زیر گروه چیست؟

هر رشته دانشگاهی در گروه های مختلف دسته بندی می شوند.مثلا رشته دندانپزشکی در زیر گروه دو رشته تجربی است و رشته پزشکی در زیر گروه یک رشته تجربی است.در دروس عمومی زیر گروه جداگانه وجود ندارد و ضرایب برای تمامی زیر گروه ها ثابت و طبق جدول بالا است.

اما در دروس تخصصی زیر گروه بسیار مهم است.شما باید رشته مورد علاقه خودتان که قرار است در دانشگاه به تحصیل در آن بپردازید را مشخص کنید و سپس در دفترچه انتخاب رشته، زیر گروه آن را پیدا کنید تا متوجه شوید که چه دروسی در زیر گروه مد نظر شما مهم است و به قبولی شما کمک بیشتری می کند.

ضرایب دروس در زیر گروه های انسانی، تجربی و ریاضی را می توانید در جداول زیر مشاهده کنید.

دروس عمومی کنکور

زیر گروه های تجربی

دروس تخصصی کنکور

زیر گروه های ریاضی

زیر گروه های انسانی

زیر گروه های انسانی

دروس رقابتی

برخی دروس در کنکور به علت ضریب بالا از رقابت زیادی برخوردارند که می توان به آن دروس سرنوشت ساز گفت.مثلا درس ریاضی در رشته ریاضی بسیار مهم است و هر کنکوری رشته ریاضی باید تمرکز اصلی اش را روی این درس بگذارد.درس زیست شناسی در رشته تجربی از اهمیت و رقابت بسیار بالایی در زیر گروه یک و دو برخوردار است.

ضریب پنهان

وقتی رقابت در یکسری دروس خاص زیاد است، درس های کم ضریب یا به اصطلاح کم اهمیت، بی اهمیت می شوند و اکثر افراد با درصد کم از آن درس ها می گذرند.اما اگر شما جز افرادی باشید که در آن درس های رها شده یا به ظاهر کم اهمیت درصد بالایی را کسب کنید باعث می شود تراز شما به شدت بالا رود.

پس سعی کنید تمامی دروس را در نظر بگیرید حتی دروس عمومی یا تخصصی کم اهمیت.برخی از این دروس عبارتند از:

شیمی در رشته ریاضی

ریاضی در رشته تجربی

عربی در رشته ریاضی و تجربی

معجزه درصد صد

درصد صد در یک درس به معنی این است که شما جز نفرات برتر آن درس هستید و این موضوع تراز شما را بشدت بالا می برد و در انتخاب رشته بسیار تاثیر گذار است مخصوصا اگر آن درس در زیر گروه رشته شما با اهمیت باشد.

نکته: اگر یک درس که میانگین درصد بالایی دارد را صد در صد بزنید، تاثیر بسیار کمتری دارد تا درسی که میانگین درصد کمتری دارد و آن را صد زده اید.

درصد صفر در کنکور

قطعا که درصد صفر داشتن به ما کمکی نمی کند و تاثیری نخواهد داشت اما کسب درصد صفر به مراتب از درصد منفی بهتر است.درصد منفی در دروس تخصصی بسیار باعث افت تراز شما می شود اما درصد صفر تاثیری ندارد و شما را در جای ثابت خود نگه می دارد و تراز شما را تکان نمی دهد.

پس بسیار مهم است که سوالات را شانسی جواب ندهید و اگر از پاسخ یک سوال مطمعن نیستید آن سوال را رها کنید.

شیمی تجربی

شیمی در رشته تجربی و مخصوصا در زیر گروه دو بسیار مهم است.ضریب شیمی در زیر گروه دو برابر است با ضریب زیست شناسی که هر دو ضریب ۴ را دارند.

شیمی در رشته تجربی بسیار مهم است و چونکه سوالات شیمی بسیار سخت شده در کنکور سالهای اخیر، هرچه درصد شما بالاتر باشد تراز شما هم بشدت افزایش پیدا می کند به این علت که میانگین کلی درصد شیمی در کنکور بسیار پایین است.

درصد گیری صحیح

برای درصد گیری یک فرمول ساده وجود دارد.این فرمول را به صورت یک کسر برای شما می نویسیم.به یاد داشته باشید از همین فرمول می توان برای همه دروس درصد گیری دقیق کرد.(هم برای دروس تخصصی کنکور و هم دروس عمومی از همین روش استفاده کنید)

دروس عمومی کنکور و ضریب در کنکور

مثال می زنیم

تعداد سوالات ریاضی در رشته ریاضی برابر با ۵۵ تست است.

فرض می کنیم شما ۱۱ تست را به صورت صحیح حل کرده اید و ۳ تست را غلط زده اید.با توجه به فرمول و جایگذاری این اعداد به درصد ۱۸.۱۸ می رسیم.

جمع بندی:

برای موفقیت و کسب رتبه خوب در کنکور باید هر دو سمت را بالانس کنید.باید هم روی دروس عمومی و هم روی دروس تخصصی کنکور به خوبی کار کنید.ترکیب این دو با هم باعث موفقیت تضمینی در کنکور می شود.

علاوه بر این باید حواستان به درصد منفی نیز باشد زیرا به شدت باعث زمین زده شدن تراز شما می شود.همانطور که منفی شما را زمین می زند، درصد ۱۰۰ شما را به اوج می رساند. اگر در درسی خیلی قوی هستید سعی کنید و برنامه ریزی کنید که درصد آن را به صد برسانید.


 

مهم ترین موضوع برای یک دانش آموز و کنکوری، موفقیت در تحصیل است.

همچنین موفقیت شغلی و دیده شدن در بین محصلان یک امر مهم برای هر مشاور و معلم است.

 

دانش پژوه این مشکل را برای هر دو گروه حل کرده است.

 

همه این خدمات به صورت رایگان برای موفقیت شما!!

همین الان می خواهم این خدمات را ببینم

ارسال یک پاسخ