اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

دانشگاه پاره وقت چیست؟ فرق و تفاوت رشته های پاره وقت و تمام وقت دانشگاه آزاد

دانشگاه پاره وقت یا نظام پاره وقت یعنی چه؟ فرصتی مناسب برای شاغلان و افرادی است که فرصت تحصیل و کلاس رفتن به صورت تمام وقت را ندارد. شهریه، انتخاب واحد، زمان برگزاری کلاس ها و به صورت کلی فرق دانشگاه پاره وقت و تمام وقت با یکدیگر بررسی شده است تا کاملا آگاهانه دست به انتخاب بزنید.

تفاوت رشته های پاره وقت در دانشگاه آزاد با رشته های تمام وقت زیاد نیست و اصولا یکی هستند. اگر سوالات شما با خواندن مقاله برطرف نشد، در قسمت نظرات منتظر سوالات شما هستیم

دانشگاه پاره وقت یعنی چه؟

یکی از مفاهیم در دانشگاه آزاد، رشته پاره وقت است. اما رشته پاره وقت در برخی رشته های خاص است و شامل همه رشته ها نمی شود.

رشته های پاره وقت به این دلیل به وجود آمدند تا افرادی که زمان محدودی دارند نیز از تحصیل عقب نمانند و بتوانند ادامه تحصیل دهند.

اگر ساده بخواهیم بگوییم، رشته های پاره وقت همانند کار پاره وقت هستند. شما تحصیل می کنید اما نه به صورتی که افراد عادی تحصیل می کنند.

در حالت عادی افراد از صبح به کلاس می روند تا عصر اما در رشته های پاره وقت اینگونه نیست و زمان کلاس ها بعد از ساعت اداری است.

ارائه رشته ها در دانشگاه

در دانشگاه آزاد رشته ها به دو صورت پاره وقت و تمام وقت ارائه می شوند. این رشته ها برای گروه غیر پزشکی هستند. در دانشگاه دولتی رشته پاره وقت نداریم. بنابراین دانشگاه آزاد این فرصت را فراهم کرده است تا بتوانید در رشته های پاره وقت تحصیل کنید.

  • رشته های تمام وقت

این رشته ها معرف عموم هستند و همگی با ان اشنایی دارید. رشته های عادی همان رشته های تمام وقت هستند. رشته هایی که زمان محدود تری دارند و سخت گیری ها در آن بسیار بیشتر است.

  • رشته های پاره وقت

این رشته ها شامل رشته های غیر پزشکی هستند و به هیچ عنوان رشته های پزشکی تحت عنوان رشته های پاره وقت ارائه نمی شوند.

در رشته های پاره وقت یکسری محدودیت ها به نسبت رشته های تمام وقت برداشته شده است. این محدودیت ها مانند تعداد واحد انتخابی، زمان برگزاری، سنوات مجاز و … است که هر کدام را توضیح خواهیم داد. فرق دانشگاه پاره وقت و تمام وقت در چیست؟

طول دوره تحصیل

در رشته های تمام وقت و پاره وقت، طول دوره تحصیل می تواند متفاوت باشد. طول تحصیل بسته به واحد های انتخابی و پاس شده شما در هر ترم می تواند متفاوت باشد. باید بدانید که با این وجود، محدودیت هایی بابت زمان تحصیل نیز وجود دارد.

  • طول دوره کاردانی

برای رشته های تمام وقت ۲.۵ سال و برای رشته های پاره وقت تا ۴.۵ سال می توانید در این مقطع، تحصیل کنید. اگر نتوانید در این زمان فارغ التحصیل شوید باید درخواست سنوات اضافه دهید. درخواست شما بررسی و تحت عنوان سنوات اضافه به شما ارائه می شوند. اگر نتوانید در سنوات اضافه نیز فارغ التحصیل شوید، اخراج خواهید شد.

  • طول دوره کارشناسی

در رشته های تمام وقت، در مقطع کارشناسی حدودا ۴ سال و برای رشته های پاره وقت حدودا ۸ سال زمان دارید. اگر معدل شما ۱۷ به بالا شود، چه در پاره وقت چه در تمام وقت باشید، می توانید ۲۴ واحد در انتخاب واحد بردارید.

تفاوت اصلی رشته های پاره وقت و تمام وقت، در انتخاب واحد است. در رشته های پاره وقت می توانید واحد های کمتری بردارید اما در رشته های تمام وقت محدودیت وجود دارد و کمتر از ۱۲ واحد نمی توانید بردارید.

شهریه رشته های پاره وقت

در دانشگاه آزاد دو نوع شهریه تحت عنوان شهریه ثابت و شهریه متغیر وجود دارد. شهریه ثابت یک مبلغ ثابت است که باید هر ترم پرداخته شود و تفاوتی ندارد که رشته شما پاره وقت و یا تمام وقت باشد.

شهریه متغیر نیز به ازای واحد انتخابی شما پرداخت می شود. برای مثال اگر ۱۲ واحد بردارید شهریه متغر شما کمتر از زمانی است که ۱۷ واحد بر میدارید.

به صورت کلی شهریه ثابت و شهریه متغیر تفاوتی ندارد و در هر کدام نوع از رشته ها که باشید باید به ازای واحد انتخابی، شهریه متغیر پرداخت کنید.

دانشگاه آزاد پاره وقت

فرق دانشگاه پاره وقت و تمام وقت یعنی چه

واحد و سنوات تحصیلی مجاز

در رشته های پاره وقت می توانید واحد های کمتری بردارید اما همین هم محددیتی دارد.

اگر در رشته های پاره وقت تحصیل می کنید، حداقل واحد انتخابی شما برای یک ترم، باید ۱۰ واحد باشد و اگر در رشته های تمام وقت تحصیل می کنید حداقل واحد انتخابی شما برای یک ترم باید ۱۲ واحد باشد.

سنوات مجاز تحصیلی برای رشته های پاره وقت ۱۶ ترم و برای رشته های تمام وقت ۸ ترم است.

در صورت اتمام سنوات مجاز چه باید کرد؟ آیا سنوات مجاز تمام شود از دانشگاه اخراج می شویم؟

می توانید در مقاله زیر در مورد سنوات تحصیلی مجاز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سنوات مجاز تحصیلی چیست؟

رشته های پاره وقت برای چه کسانی مجاز است؟

در رشته های پاره وقت، زمان برگزاری کلاس ها بعد از ساعات اداری است از این رو رشته های پاره وقت بسیار مناسب کسانی است که کارمند هستند.

سخت گیری هایی همچون حضور و غیاب و حضور الزامی در کلاس ها صورت نمی گیرد و استادان انعطاف نشان می دهند. بنابراین افراد پر مشغله می توانند در رشته های پاره وقت ادامه تحصیل دهند و مدرک خود را دریافت کنند.

سوالات پرتکرار

❓️ مدرک رشته های پاره وقت معتبر است؟

بله این مدرک کاملا معتبر و از سوی دانشگاه آزاد با مهر و تاییدیه رسمی به شما داده می شود. تنها موردی که وجود دارد این است که عنوان پاره وقت در مدرک شما ذکر خواهد شد.

❓️ معافیت تحصیلی در رشته های پاره وقت چند سال است؟

تا زمانی که در حال تحصیل در یکی از رشته های پاره وقت هستید، می توانید از معافیت تحصیلی دانشجویی استفاده کنید.

❓️ آیا می شود از پاره وقت به تمام وقت تغییر رشته داد؟

با داشتن یکسری شرایط عادی می توانید این کار را انجام دهید که اصلی ترین آن نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایان است.

❓️ ظرفیت رشته های پاره وقت زیاد است؟

طبیعی است که ظرفیت رشته های تمام وقت بیشتر از رشته های پاره وقت باشد اما رشته های پاره وقت نیز از ظرفیت خوبی برخوردارند که از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

جمع بندی “دانشگاه پاره وقت یعنی چه”

رشته های پاره وقت یکی از خدمات دانشگاه آزاد است که برای افراد پر مشغله و افرادی که به دنبال معافیت تحصیلی هستند ارائه می شود.

از مزایای پاره وقت بودن می توان به حضور و غیاب کمتر، سختگیری های کمتر و ساعات برگزاری کلاس ها اشاره کرد. لازم به ذکر است که مدرک پاره وقت نیز معتبر است و از لحاظ اعتبار تفاوتی با مدرک تمام وقت ندارد.

ظرفیت رشته های پاره وقت تا حد زیادی کمتر از رشته های تمام وقت است اما ظرفیت این رشته ها به حدی است که افراد مشتاق به این رشته ها را پوشش دهد.

در دانشگاه های دولتی موردی تحت عنوان رشته پاره وقت وجود ندارد و در دانشگاه آزاد نیز این رشته ها برای گروه پزشکی ارائه نمی شوند.

پایان مقاله فرق دانشگاه پاره وقت و تمام وقت


در دانش پژوه فضایی ایجاد شده است تا محصلان، کنکوری ها، مشاوران و معلمان بتوانند با یکدیگر آشنا شوند و تعامل کنند.

این فضا به محصلان و کنکوری ها فرصت حل مشکلاتشان و آشنا شدن با سایر هم دوره ای ها و مشاوران و معلمان را می دهد.

خدمات دانش پژوه بسیار گسترده تر است و به همینجا محدود نمی شود

همه خدمات در در این سایت به صورت رایگان ارائه می شوند

همین حالا می خوام از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ