اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

خستگی هنگام درس خواندن: رفع خواب آلودگی حین مطالعه | دانش پژوه

مقاله نبرد خواب و مطالعه قرار است به بررسی خستگی هنگام مطالعه و درس خواندن بپردازد.در این مقاله به راه حل رفع خواب آلودگی و خستگی هنگام درس خواندن و مطالعه به صورت مفصل پرداخته ایم.

درصد بالایی از افراد با مشکل خواب هنگام مطالعه روبرو هستند.شما ساعت ها می توانید با گوشی موبایل در فضای مجازی چرخ بزنید و حتی پلک هم نزنید اما تا سراغ کتاب های درسی می روید در لحظه خوابتان می گیرد.خوابی شیرین که هیچ جا در هیچ مکانی آن را تجربه نخواهید کرد.

نبرد خواب و مطالعه:

از روزی که اولین کتاب درسی چاپ شد تا به امروز، نبردی سنگین میان این دو وجود داشته است.در نهایت زور خواب به زور مطالعه کردن کتاب می چربد.اما اگر زور مطالعه به خواب بچربد نتیجه ای را برای شما در بر خواهد داشت که الان در تصورتان هم نخواهد گنجید.

عوامل خستگی و خواب آلوگی در حین درس خواندن:

خوابیدن در زمان مطالعه و احساس ضعف و خستگی و خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد.با شناخت این عوامل و رفع آن ها دیگر در حین درس خواندن خواب آلود نخواهید بود و می توانید یک مطالعه مفید و مثبت داشته باشید.

ضعیف بودن در درس:

وقتی در یک درس ضعیف هستید و پایه اتان قوی نیست به صورت کلی میلی به شروع کردن آن کتاب و درس ندارید و با اکراه آن را باز می کنید و می خوانید.حالا با این وجود مطالعه را شروع می کنید اما چون رغبت شما در مطالعه کم است و حوصله آن را ندارید، انگیزه و حس شما به پایین ترین حد ممکن می رسد و احساس خفگی و خستگی هنگام مطالعه سراغ شما می آید که نتیجه آن خمیازه کشیدن و خواب آلود بودن است.

باید آهسته آهسته پایه خودتان را در چنین دروسی قوی کنید تا این حالت از بین برود و با حوصله و رغبت درس بخوانید تا خواب و خستگی از شما دور شود.

برنامه ریزی غلط:

برنامه ریزی صحیح همانطور که پیش برنده و عالی است، برنامه ریزی غلط می تواند کشنده باشد و شما را میلیون ها کیلومتر از هدفتان دور کند.

بهترین برنامه ریزی برنامه آن است که مکان و زمان مطالعه را نیز مشخص کند.اگر شما در ساعتی اشتباه درسی را مطالعه کنید نمی توانید از آن بازدهی بگیرید.

برای مثال اگر بعد از ناهار سراغ درس های حفظ کردنی روید، خواب سراغ شما می آید.اگر در آخر وقت سراغ درس های تخصصی بروید به دلیل افت انرژی در آخر وقت، خواب و خستگی سراغ شما می آید.

در برنامه ریزی باید مشخص شده باشد که قرار است کدام بخش را مطالعه کنید.اگر شما بدون اینکه بدانید قرار است تا کجای یک کتاب باید مطالعه کنید، ناامیدی سراغ شما می آید و نتیجه آن خواب آلود شدن می شود.

رفع خواب آلودگی و خستگی هنگام درس خواندن

خستگی هنگام مطالعه و درس خواندن

گام بلند:

نمی شود با یک گام بلند از پله یک به پله صد رسید.برای درس خواندن نیز نباید کتاب را از صفحه اول شروع کنید و در همان روز به صفحه آخر کتاب برسانید.باید کتاب را به بخش های مختلف تقسیم کنید و هر بخش را جداگانه و در روز ها و ساعت های متفاوت بخوانید.

با کاهش حجم درس، استرس به شما غالب نمی شود و به علت حجم کم انگیزه شروع دارید و با دقت درس می خوانید و از حجم زیاد کتاب درسی خود دلسرد نمی شوید.

ورزش مداوم:

ورزش کردن در شما اندورفین آزاد می کند که باعث حس خوب و حال خوب و انگیزه در شما می شود.اگر شما به صورت مداوم و پشت سر هم ورزش کنید این ماده بیشتر و منظم در بدن شما آزاد می شود و شما همیشه سرحال هستید وخواب آلود بودن از شما دور می شود.

پرخوری:

پرخوری کردن باعث می شود شما سنگین باشید و معده شما درگیر هضم غذا شود.این فرایند هضم کلی انرژی از شما می گیرد و وقتی پرخوری می کنید و قصد دارید درس بخوانید کاملا خواب آلود خواهید شد و نمی توانید یک خط هم درس بخوانید.پس باید غذا را در چند مرحله نوش جان کنید تا انرژی شما هدر نرود و بتوانید موقع درس خواندن انرژی کافی برای مطالعه داشته باشید.

فضای آزاد:

مطالعه در فضای بسته باعث کاهش روحیه شما می شود مخصوصا اگر مدت زیادی را قصد دارید مطالعه کنید.پیشنهاد ما این است که گاهی اوقات در فضای آزاد مطالعه کنید.اکسیژن زیاد همیشه باعث گردش خون بیشتر می شود که نتیجه آن دور شدن از حالت خستگی و خواب است.

ساعت خواب:

ساعت خواب بسیار مورد اهمیت است.خیلی فرق است بین کسی که ساعت ۵ صبح می خوابد و ۲ ظهر بلند می شود با فردی که ساعت ۱۱ می خوابد و هفت صبح بلند می شود.انرژی این دو فرد کاملا با هم فرق دارد زیرا فرد اول نه صبحانه خورده است نه ورزش صبحگاهی کرده و نه ناهار را سر وقت میل کرده.

حتما ساعت خواب و اندازه خواب را برای خودتان مشخص کنید و در دراز مدت آنرا اجرا کنید.بیشتر از ۹ ساعت در روز نخوابید زیرا خواب زیاد با خود خواب به همراه می آورد.

حرکات کششی:

هر نیم ساعت یکبار که مطالعه می کنید کتاب را کنار بگذارید و آب بخورید و حرکات کششی انجام دهید.حرکات کششی باعث گردش خون در شما می شود که نتیجه ان فاصله گرفتن از حالت کسلی است.

وقتی عضلات شما در گیر شوند بدن شما فعالیت خود را بیشتر می کند و اکسیژن بیشتری توسط ریه شما دریافت می شود.اکسیژن رابطه متضادی با خواب آلود بودن دارد.هرچه اکسیژن خون شما بیشتر باشد احساس خستگی و خواب در شما نیز کمتر است.

افزایش انگیزه:

انگیزه برای درس خواندن بسیار حائز اهمیت است.اگر شما انگیزه نداشته باشید حتی به مرحله بازکردن کتاب هم نمی رسید چه برسد به اینکه حین مطالعه خوابتان بگیرد. اما اگر انتخاب رشته درستی داشته باشید و از روی علاقه اینکار را انجام داده باشید خود به خود در شما انگیزه وجود دارد.اگر غیر از این است باید با تجسم خلاق و روش های دیگر برای خودتان انگیزه درست کنید.

بیشتر بخوانید:مقاله های انگیزشی

جمع بندی:

برای اینکه بتوانید یک مطالعه بدون خستگی و خواب را داشته باشید باید موارد گفته شده را برطرف کنید.راه میانبری برای این مشکل وجود ندارد.اگر تمامی مولفه ها در کنار یکدیگر قرار گیرند باعث می شوند نتیجه ای بسیار کم نظیر را از مطالعه بگیرید.این اتفاق به این علت رخ می دهد که شما مطالعه مفید داشته اید.یک ساعت مطالعه مفید بسیار ارزشمند تر از ده ها ساعت مطالعه غیر مفید و خسته کننده است.


 

اگر معلم و مشاور هستید، می توانید از خدمات دانش پژوه استفاده کنید و در بین دانش آموزان و کنکوری ها دیده شوید و اگر محصل و کنکوری هستید دانش پژوه فرصتیست برای شما تا مشکلات درسی و تحصیلی خود را در آن مطرح کنید تا بهترین مشاوران  معلمان به صورت داوطلبانه به شما بهترین پاسخ ها را بدهند.

همین حالا از این خدمات استفاده کن

ارسال یک پاسخ