اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

بسیج دانشجویی چیست – وظایف تا شرایط عضویت | وبسایت دانش پژوه

یکی از نهاد های مهم در دانشگاه، نهاد بسیج دانشجویی است. بسیج دانشجویی فعالیت های زیادی در دانشگاه برای انجام دادن دارد. به بررسی شرایط عضویت و شرح وظایف بسیج دانشجویی چیست می پردازیم تا از صفر تا صد این نهاد در دانشگاه را بشناسید.

بسیج دانشجویی چیست؟

هر دانشگاه یک بسیج دارد که عده ای از بسیجیان به صورت مستقل آن را هدایت می کنند. برای اینکه عضو بسیج دانشجویی باشید باید حتما دانشجوی همان دانشگاه باشید.

برای مثال اگر می خواهید عضو بسیج دانشجویی دانشگاه اراک باشید باید حتما در همان دانشگاه دانشجو باشید. اگر یک فرد غیر دانشجو باشد یا یک فرد عادی که دانشگاه نمی رود، نمی تواند در بسیج دانشجویی دانشگاه اراک عضو شود.

بسیج دانشجویی در سال ۱۳۶۷ بنا نهاده شد اما به صورت رسمی فعالیت نمی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۸۹ توسط عده ای دانشجو در دانشگاه تهران به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

امروزه بسیج دانشجویی از جایگاه خوبی برخوردار است و به رسمیت شناخته شده است.

در گذشته بسیج دانشجویی دستش برای یکسری فعالیت ها در دانشگاه باز نبود اما امروزه بسیج دانشجویی بسیار فعالیت های گسترده ای دارد.

برای مثال در سال های قبل بسیج دانشجویی شیراز در حمایت از حقوق پاکبانان شهر صدرا اقدام کردند و از حق پاکبانان دفاع کردند. البته نتیجه هم داشت و توانستند حق این عزیزان زحمت کش را بگیرند.

در حال حاضر بسیج دانشجویی جز بودجه بندی دولت است و به صورت مستقیم از دانشگاه بودجه دریافت می کنند تا فعالیت خود را گسترش دهند.

شرایط عضویت در بسیج

هر بسیج دانشجویی شرایط خود را دارد اما به صورت کلی شرط بودن در بسیج دانشجویی یک فرد درستکار و با ایمان است که قصد گسترش و ترویج دین اسلام را دارد.

چند نفر می توانند در بسیج دانشجویی عضو شوند؟

تعداد اعضا در بسیج دانشجویی محدود نیست و همه می توانند عضو این تشکل شوند. هدف اصلی بسیج هم همین است که دانشجویان بیشتری را با خود همراه کنند.

برای اینکه از جزئیات عضو شدن و اعضا بیشتر بدانید به مسئول بسیج دانشگاه خود مراجعه کنید تا کامل شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید: سهمیه بسیج فعال در کنکور

وظایف بسیج دانشجویی چیست

بسیج دانشجویی وظایف بسیار گسترده ای دارد که وظیفه اصلی آن ترویج دادن بیشتر دین اسلام در بین دانشجویان است. اصولا در تمامی موارد فرهنگی در دانشگاه شرکت دارند و به عبارتی نظرات خود را بیان می کنند.

برگزاری مراسمات مذهبی در اولویت هستند و بسیج دانشجویی موظف است این مراسمات را به نحو احسن اجرا کند.

انسجام و هماهنگ کردن دانشجو ها و جذبشان به بسیج دانشجویی نیز از موارد مهمی است که وظیفه بسیج دانشجویی است.

  • بسیج خواهران

بسیج دانشجویی از دو بخش تشکیل شده است. بخش بسیج دانشجویی مردان وظیفه دارند در گسترش بسیج خواهران نیز اقدام کنند و آن ها را تقویت کنند.

بسیج خواهران نیز مانند بسیج برادران دستشان باز است تا در قسمت خواهران دانشگاه فعالیت کنند و به جذب دانشجویان خانم بپردازند و مراسمات مذهبی را در دانشگاه بپا دارند.

شرح وظایف بسیج دانشجویی

بسیج دانشجویی چیست

برخی دیگر از وظایف:

وظایف دیگری مانند شرکت در مجوعه های ورزشی دانشگاه جز وظایف بسیج است. فعالیت های ورزشی مختلفی در دانشگاه بین دانشجویان رخ می دهد. بسیج برادران وظیفه دارد بسیجیان آماده را شناسایی کند و در این فعالیت ها شرکت دهند.

اجرا کردن دوره های آموزشی بسیار مهم است و یکی از وظایف اصلی بسیج است.

برگزاری دوره های آمادگی جسمانی، تقویت اطلاعات دینی و مذهبی و دیگر موارد مشابه بسیار حائز اهمیت است که بسیج موظف به انجام دادنش است.

جمع بندی:

بسیج دانشجویی با این هدف شکل گرفت که به پایداری و ارتقا دین اسلام در فضاهای دانشجویی بپردازد.

این فضا کم کم گسترده تر شد و در موارد فرهنگی و هنری نیز وارد شد. امروزه بسیار فعالیت این گروه در دانشگاه ها زیاد و مفید شده است.

پشی بینی می شود که بسیج خواهران نیز تا سال های آینده فعال تر می شوند. آنها می توانند در رشد و بهبود موارد فرهنگی دانشگاه ها بسیار مفید باشند.

اگر قصد دارید که عضو این گروه در دانشگاه شوید باید به ناحیه بسیج دانشگاه خود مراجعه کنید. آنها موارد مورد فعالیتشان را به شما ارائه دهند و در نهایت شما را عضو کنند.

عضویت در این تشکیلات می تواند برای شما مفید باشد. اگر بسیجی شما فعال باشد می توانید در زمان سربازی از این کارت استفاده کنید و کسری خدمت بگیرید.

پایان مقاله بسیج دانشجویی چیست

ارسال یک پاسخ