اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

اهمال کاری تحصیلی

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که همیشه می خواهید از روز آینده، هفته آینده یا از ماه آینده درس خواندن را شروع کنید یا کاری که باید انجام دهید را استارت بزنید.بارها شده تنبلی در درس خواندن و یا اهمال کاری تحصیلی را تجربه کرده اید.غلبه بر تنبلی،کاریی که بارها برای انجام دادنش اقدام کرده اید.

معروف ترین جمله برای این موضوع، شروع کردن از شنبه است.اگر می خواهی از شر این جمله خلاص شوی اول باید دلیل آن را بدانید و بعد این دلایل را رفع کنید.

مفهوم اهمال کاری:

اهمال کاری به مفهوم تعویق انداختن کار های مهم خود است.

اگر قرار است کتابی را بخوانید، کسب و کاری را راه اندازی کنید و یا ماشینتان را به کارواش ببرید و امروز و فردا می کنید، شما درحال اهمال کاری هستید.

دلایل این عملکرد:

اهمال کاری دلایل متنوعی با توجه به شرایط هر فرد می تواند داشته باشد و ما در اینجا به صورت کلی این دلایل را بیان و بررسی می کنیم.

تمرکز

مهم ترین موضوع برای انجام دادن هر کاری، داشتن تمرکز روی آن است.اگر روی یک کار تمرکز نداشته باشید، هرگز نمی توانید انجامش دهید.حتی اگر انجامش هم دهید، نتیجه بسیار ضعیفی در آن کسب خواهید کرد.نتیجه ضعیف باعث می شود در انجام کار های بعدی، اهمال کاری کنید و برای انجامش قدم برندارید.

اعتماد به نفس

برای شروع هر کار به ظاهر ساده و بزرگ، نیاز به داشتن اعتماد به نفس و خودباوری دارید.حتی اگر در انجام دادن یک کار ساده به خودتان ایمان نداشته باشید، هرگز آن را شروع نخواهید کرد.

فردی که عزت نفس پایینی دارد، در هر لحظه سطح خودش را پایین می آورد.

انرژی و شوق

گاهی اوقات شما تمرکز و اعتماد به نفس انجام یک کار را دارید اما شوق و انرژی انجام دادنش را ندارید.دو علت باعث کاهش شور و شوق می شود:

ایمان نداشتن به نتیجه کار

علاقه نداشتن به انجام آن کار

اگر به نتیجه پایانی ایمان داشته باشید و به کار مورد نظر عشق داشته باشید، حتما شوق انجام دادنش در شما شکل خواهد گرفت.

تجربه بد

اگر شما در گذشته کارهایی انجام داده اید که نتیجه خوبی از آن نگرفته اید، این تجربه باعث می شود دیگر سراغ انجام دادن کارهای مشابه آن نروید.

مثلا اگر یک بار درس خوانده باشید و در کنکور نتیجه نگرفته باشید، این تجربه باعث می شود برای بارهای بعدی و برای انجام دادن دوباره اینکار اکراه داشته باشید.

کمال گرایی

برخی افراد برای اینکه یک کار را انجام دهند منتظر می مانند تا تمام مولفه های مورد نیاز جور شوند و بعد کار را استارت بزنند.

مثلا یک فرد که می خواهد برای کنکور درس بخواند منتظر می ماند تا تکلیف کلاس کنکور، مشاور و کتاب های کمک درسی اش مشخص شود و بعد شروع به درس خواندن کند.

نکته مهم اینجا است که این مولفه ها تا زمانی که شما شروع نکنید، در کنار هم قرار نمی گیرند.شما باید به جهان اثبات کنید که در مسیر خود ثابت قدم هستید، آن وقت است که مولفه ها یکی پس از دیگری در کنار هم قرار می گیرند.ثابت قدم بودن هم با حرکت کردن شما به جهان ثابت می شود.

حرف مردم

برخی افراد با ترس از اینکه مردم چه چیزی درباره آنها می گویند، یکسری اقدامات ضروری که سالهاست باید انجام دهند را انجام نمی دهند.وارد شغل دلخواهش نمی شود چون از اینکه مردم درباره اش چه می گویند می ترسد.

با فرد مورد علاقه اش ازدواج نمی کند چون از حرف خانواده و اقوام خود می ترسد.تا زمانی که ترس از قضاوت شدن توسط افراد جامعه را دارید، هرگز نمی توانید یک قدم رو به جلو بردارید.

تنبلی در درس خواندن و اهمال کاری تحصیلی

اهمال کاری تحصیلی:

اهمال کاری در درس خواندن یکی از طبیعی ترین تنبلی هایی است که هر فرد درطول زندگی اش آن را تجربه کرده است.علت اصلی اهمال کاری در درس خواندن، نداشتن علاقه و شور و شوق است.

اگر دقت کرده باشید، هیچ وقت در درس هایی که به آن علاقه دارید تنبلی نمی کنید و با عشق به سراغ آن می روید و مطالعه می کنید.

اما چگونه می شود این تنبلی را از بین برد؟

بهترین راه برای از بین بردن تنبلی در درس خواندن، هدفگذاری کردن است.هدف داشتن به شما انگیزه می دهد و انگیزه داشتن شما را حرکت می دهد.پس یک هدف برای خود انتخاب کنید که با درس خواندن بشود به آن هدف رسید.

تفاوت تنبلی و اهمال کاری:

اهمال کاری و تنبلی دو مفهوم تقریبا یکسان هستند اما یک تفاوت جزئی با یکدیگر دارند.تنبلی برای افرادی اتفاق می افتد که کار دشوار به آن ها داده شود.اهمال کاری برای افرادی رخ می دهد که انگیزه انجام کار را نداشته باشند.

پس به این نتیجه می رسیم که برای فرار از اهمال کاری نیاز به انگیزه داریم و برای غلبه بر تنبلی نیاز به ساده کردن روش انجام کار داریم.

تنبلی در درس خواندن:

تا به اینجای کار علت تنبلی کردن در انجام کارها را متوجه شده اید.پس به این نتیجه می رسیم که برای غلبه بر تنبلی موقع درس خواندن باید یک اقدام انجام دهیم.باید درس خواندن را برای خودمان ساده و لذت بخش کنیم.

اینکه چگونه درس خواندن را ساده و لذت بخش کنید برای هر فرد متفاوت است.اگر نیاز است می توانید برای خودتان جایزه تعیین کنید، به صورت تصویر سازی درس بخوانید، نکات درسی را رمز گذاری کنید و یا هر حالتی که برای شما ساده تر است که مطلب را یاد بگیرید.اینگونه می توانید غلبه بر تنبلی را تجربه کنید.

جمع بندی:

اهمال کاری تحصیلی یا اهمال کاری در درس خواندن یک امر بسیار شایع در بین تمامی افراد جامعه است.هر فردی تنبلی در درس خواندن را تجربه کرده است.

مهم ترین مساله برای غلبه بر تنبلی این است که اول باید به خودشناسی برسید.وقتی خودتان را بشناسید می توانید بر تنبلی خود غلبه کنید و تنبلی هنگام درس خواندن را به یک خاطره تبدیل کنید.

اگر در رشته تحصیلی مورد علاقه خود تحصیل کنید می توانید به راحتی مشکل اهمال کاری تحصیلی را حل کنید.برای شناخت علاقه خود می توانید از تست انتخاب رشته سایت دانش پژوه استفاده کنید.

همین الان می خواهم تست انتخاب رشته دهم

ارسال یک پاسخ