اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ارسال پیام

ورود

اکنون ثبت نام کنید

خجالتی بودن در مدرسه + راهکار رفع خجالتی بودن

عدم بیان خواسته ها همیشه مشکلاتی را در بر خواهد داشت.این عدم بیان از خجالتی بودن نشات می گیرد.حالا که علت مشخص شد به این سوال می رسیم که چگونه خجالتی نباشیم ؟ تمامی راه حل ها توسط ما بررسی شده و بهترین راه حل ممکن برای درمان خجالتی در این مقاله آورده شده است.

خجالتی بودن در مدرسه:

خجالتی بودن در مدرسه یکی از مشکلات بسیار شایع در دانش آموزان است.خجالتی بودن باعث کم صحبتی شما می شود.اگر در مدرسه نتوانید خواسته ها و مشکلات خود را به معلمان، مدیران و همکلاسی های خود بیان کنید، به مشکل برخواهید خورد و این عدم بیان خواسته ها باعث ایجاد دردسر و سختی برای شما می شود.

خجالتی بودن اگر در دوران مدرسه برطرف نشود همینطور تا زمان دانشگاه ادامه دار خواهد بود.

خجالتی بودن در دانشگاه از عواقب بدتری برخوردار است.اگر در دانشگاه خجالتی باشید ضربه های بیشتری از جمله ضربه عاطفی نیز خواهید دید.

پس به این نتیجه می رسیم که خجالتی بودن به ما ضربه های جبران ناپذیری می زند و باید برطرف شود.اما آیا خجالتی بودن تا این حد بد است؟

پاسخ ما خیر است.خجالتی بودن گاهی اوقات می تواند شما را از دردسر دور کند.صحبت اضافه نکردن و هر حرفی را هرجا نگفتن باعث می شود که بسیاری از مشکلات برای شما پیش نیاید.

همچنین خجالتی بودن به شما فرصت فکر کردن بیشتری را می دهد چونکه افراد خجالتی اصولا کم حرف هستند و بیشتر در ذهنشان با خودشان صحبت می کنند و این صحبت نکردن، فرصت فکر کردن بیشتری را ایجاد می کند.

ویژگی افراد خجالتی:

  • کم حرفی

کم حرفی اولین نشانه خجالتی بودن است.اگر فرد کم حرفی هستید، احتمالا آدم خجالتی نیز باشید.

  • مشکل در نه گفتن

یک رفتار که ثابت می کند شما فرد خجالتی هستید، عدم نه گفتن به درخواست های دیگران است.گاهی اوقات افراد از شما درخواست هایی می کنند که شما نمی توانید انجام دهید(به دلایل مختلف) اما نمی توانید درخواست طرف مقابل را رد کنید.این رد نکردن درخواست از کم رویی و خجالتی بودن نشات می گیرد.

  • عدم دفاع از خود

برای اینکه در یک جمع بتوانید از خود دفاع کنید و صحبت کنید نیاز به اعتماد به نفس دارید.وقتی اعتماد به نفس نداشته باشید، خجالت می کشید و نمی توانید از خودتان دفاع کنید.این موضوع نشان می دهد که شما فردی خجالتی هستید.

  • تفاوت در رفتار و افکار

افراد خجالتی وقتی می خواهند یک مساله یا موضوع را بیان کنند، قبل از بیان در ذهن خود آن را بررسی کرده و بهترین متن را آماده می کنند اما وقتی می خواهند آن را بیان کنند کاملا متفاوت اینکار را انجام می دهند و چیزی که در ذهنشان آماده کرده اند را بیان نمی کنند.

این موضوع نشان می دهد شما فردی خجالتی هستید که نمی توانید آنچه در ذهنتان است را به گفتار تبدیل کنید.

دلایل خجالتی بودن:

خجالتی بودن دلیل های مختلفی دارد.برای رهایی از خجالتی و کم رو بودن باید این دلایل را بررسی کنید و با خودتان مطابقت دهید.هرکدام که در شما وجود داشت، باید برطرف شوند.

برخی از این دلایل عبارتند از:

  • تربیت خانوادگی

تربیت فرزند توسط پدر و مادر نقش مهمی در خجالتی بودن یا نبودن شما دارد.اگر پدر و مادرتان فردی خجالتی باشند، شما را هم خجالتی بار می آورند.

اگر والدین شما، شما را سرکوب کرده اند احتمالا شما فردی خجالتی هستید.برای مثال بارها شده که قبل از رفتن به مهمانی، به شما گفته اند اگر میوه آوردند حق نداری برداری یا باید یه دونه برداری.یا اگر چیزی خواستید درخواست نکنید.این درخواست نکردن ها باعث سرکوب و خجالتی شدن شما می شوند.

  • مقایسه گر بودن

برخی افراد مدام خودشان را با دیگران مقایسه می کنند.وقتی در یک جمع هستند خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و اصولا در این مقایسه خودشان را بازنده تصور می کنند و توانایی های خودشان را نمی بینند این درحالی است که توانایی های بقیه را می بینند.همین موضوع باعث عدم اعتماد به نفس و بروز خجالت شده.

  • ترس از قضاوت

یکی از دلایل مهم خجالتی بودن افراد این است که همیشه می ترسند حرفی بزنند یا رفتاری انجام دهند که مورد قضاوت و تمسخر دیگران قرار گیرند.به همین خاطر ترجیح می دهند صحبت نکند.این صحبت نکردن ها در طی بلند مدت شما را به فردی خجالتی تبدیل می کند.

چگونه خجالتی نباشیم ؟ درمان خجالتی بودن

چگونه خجالتی نباشیم

چگونه خجالتی نباشیم ؟

برای رهایی از خجالتی و درمان خجالتی بودن باید متعهد باشید و یکسری تمرینات را به صورت پیوسته انجام دهید.اگر سوال شما این است که چگونه از خجالتی بودن خلاص شویم، تمرینات زیر برای شما بسیار کار ساز خواهند بود.

  • تمرین اول

یادآوری توانایی ها و موفقیت های گذشته خود

برای اینکه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید باید مهارت ها و استعداد های خودتان را به خودتان یادآوری کنید و درموردشان فکر کنید.

موفقیت هایی که در گذشته کسب کرده اید را دائما به خودتان گوشزد کنید.

  • تمرین دوم

صحبت کردن در جمع

با اینکار ترس از قضاوت و ترس از جمع از بین خواهد رفت.برای اینکار اول در جمع های آشنا شروع به صحبت کردن کنید و کم کم وارد جمع های غریبه تر شوید و صحبت کنید.

در نهایت می توانید وارد یک پارک شوید و چند نفر را جمع کنید و راجب توانایی های خود با آن ها صحبت کنید.(یک تمرین بسیار مهم و تاثیرگذار)

جمع بندی:

خجالتی بودن آنقدر ها هم که فکر می کنید بد نیست.اما خجالتی شدید بودن می تواند برای شما مشکلاتی را یجاد کند.مشکلاتی مثل گرفتار شدن در کار دیگران، بیان نکردن درخواست ها و …این مسائل باعث می شوند که ما دنبال راهکار هایی باشیم که چگونه خجالتی نباشیم.

اگر به تمرینات این مقاله با دقت و تعهد به مدت ۳ ماه عمل کنید، قطعا به یک نتیجه بسیار خوب خواهید رسید.

 

کلی سوال دارم، درسی و مربوط به حاشیه درس و مدرسه، کجا می تونم بپرسم؟

من یک مشاورم و می خوام کارم رو شروع کنم، نمیدوم باید از کجا شروع کنم

خیلی ساده هست، از همین سایت باید شروع کنی، به بهترین سایت برای شروع هدایت شدی.

همین الان می خوام شروع کنم

ارسال یک پاسخ