اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی مواد و متالوژی: درامد و بازار کار + بورسیه تحصیلی

معرفی رشته مهندسی مواد و متالوژی و گرایش های آن در این مقاله به صورت مفصل توضیح داده شده است تا با آگاهی کامل دست به انتخاب رشته مهندسی مواد بزنید.درامد و بازار کار و همچنین بورسیه تحصیلی یا اپلای تحصیلی رشته مهندسی مواد و متالوژی به صورت کامل توضیح داده شده است.

معرفی رشته مواد و متالوژی

رشته مهندسی مواد و متالوژی با ایجاد مواد لازم به طراحی چیزهایی می پردازد که کارکردی موثرتر و خاص تر داشته باشند.مهندسان رشته متالوژی با ایجاد کامپوزیت های جدید و آزمایش و تولید مواد برای صنایع های مختلف اقدام می کنند.

مهندسین مواد با دانش خود درموارد متفاوت مانند ساختار شیمیایی،نقاط قوت و نقاط نقص و قابلیت انعطاف پذیری استفاده می کنند و با اینکار باعث ایجاد مواد جدید می شوند.

گرایش های رشته مهندسی مواد و متالوژی

  • گرایش متالوژی استخراجی

متالوژی استخراجی وظیفه دارد که به شما چگونگی نحوه استخراج فلزات از سنگ معدن را یاد دهد.

  • گرایش متالوژی صنعتی

متالوژی صنعتی به شما مطالعه و بررسی رفتار شیمیایی و فیزیکی عناصر فلزی، ترکیبات الیاژی و بین فلزی را می آموزد.

  • گرایش سرامیک

در گرایش سرامیک با مواد غیرآلی، سرامیکی و غیر فلزی آشنا می شوید. این گرایش شما را با کاربردهای این دسته مواد و فرایند ساخت آن نیز آشنا می کند.

گرایش های مقطع ارشد مهندسی مواد و متالوژی شامل سرامیک ، بیومتریال ، ریخته گری ، شکل دادن فلزات ، شناسایی مواد ، جوشکاری ، بافت ، خوردگی مواد ، الکتروسرامیک و استخراج فلزات است.

در مجموع این رشته چند نوع مهندس تربیت می کند که وظیفه هایی دارند

  • وظیفه مهندس پردازش نیمه هادی:

تهیه مواد میکروالکترونیکی برای استفاده در موارد مختلف.

  • وظیفه مهندس پلاستیک

آزمایش پلیمر های جدید و در نهایت تولید آن برای استفاده کردن.

  • وظیفه مهندس کامپوزیت

تولید موادی خاص برای استفاده در صنایع هوایی(هواپیماها)و اتومبیل سازی.

  • وظیفه مهندس متالوژی

با استفاده از فلزات و افزودنی های آنها(عناصر دیگر)به تولید موادی می پردازند که که کاربرد بسیار خاصی دارند.

  • وظیفه مهندس سرامیک

با استفاده از مواد سرامیکی و فرایند ساخت ان دست به تولید محصولات متفاوت می زنند(مانند شیشه های هواپیما)

اپلای و درامد مهندسی مواد

بازار کار مهندسی مواد و متالوژی

بازارکار رشته مهندسی مواد

بازار کار مهندسی مواد و متالوژی از وضعیت خوبی برخوردار است.مهم ترین رکن برای تولید، داشتن مواد است.هر تولیدی و هر صنایع به مهندسین مواد برای بهره وری بیشتر از مواد موجود و تولید انها نیاز دارد و با توجه به گستردگی تولیدی ها و صنایع های مختلف در کشور، این رشته از بازارکار خوبی برخوردار است.در گرایش های مختلف می توان در سازمان های خصوصی و دولتی و صنایع کار کرد.

ریخته گری، آلیاژ سازی، سرامیک، شیشه نانو و … مواردی هستند که می توانید کارتان را در آن شروع کنید.به دلیل مادر بودن رشته مواد، دست شما برای کار کردن در صنایع مختلف مانند مواردی که نام بردیم باز است.

درامد رشته مهندسی مواد به نوع و مکان فعالیت شما بستگی دارد.اگر شما یک مهندس باشید که در صنایع دولتی به صورت رسمی شاغل باشید، حداقل حقوق دریافتی شما ده میلیون تومان است.این حقوق با سابقه و درجه شما تغییر می کند و تا عدد بیست میلیون نیز می تواند برسد.این عدد برای سال ۱۴۰۰ است.

اپلای با مهندسی مواد

اپلای یا بورسیه تحصیلی مهندسی مواد مانند دیگر رشته های مهندسی است.برای بورسیه تحصیلی مهندسی مواد باید دارای مدرک زبان و نمرات بالا باشید.هرچه ریز نمرات شما بالاتر باشد و معدل شما نیز بالای ۱۴ باشد، شانس قبولی شما برای اپلای تحصیلی بیشتر است.اگر مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشید هنوز کار ساده تر.حداقل نمره آیتلس ۶ است اما هرچه بالاتر باشد بسیار در روند بورسیه تحصیلی رشته مواد تاثیر گذار تر است.

بار دریافت بورسیه تحصیلی، شهریه شما به صورت کامل صفر خواهد شد و هزینه خوابگاه شما نیز پرداخت خواهد شد.عملا هزینه زندگی عادی خودتان را فقط باید بپردازید.

بدون مدرک زبان نیز می توانید اپلای کنید اما شامل بورسیه نخواهید شد و شهریه دانشگاه را باید به صورت کامل یا درصدی پرداخت کنید.همچنین ممکن است هزینه خوابگاه نیز از شما گرفته شود.لازم به ذکر است که اگر بورسیه تحصیلی هم شوید و همه چیز رایگان شود، فقط برای سنوات مجاز است و بعد از آن باید شهریه را پرداخت کنید.

رتبه لازم برای قبولی

رشته مهندسی مواد و متالوژی در زیر گروه یک رشته ریاضی قرار دارد.ضرایب دروس در کنکور رشته ریاضی در زیر گروه یک شامل ریاضی ضریب ۴، فیزیک ضریب ۳ و شیمی ضریب ۲ است.

به دلیل استقبال زیاد از رشته های پزشکی و پیراپزشکی مانند پرستاری و اتاق عمل و … رقابت در گروه ریاضی بسیار کم شده است.بنابراین رشته های مهندسی دیگر رقابت بالایی ندارند.اما رقابت همچنان در دانشگاه های سطح اول کشور پابرجاست.اگر قصد دارید در دانشگاه های تاپ ایران رشته مهندسی مواد را شروع کنید باید رتبه خوب کسب کنید اما تا رتبه ۸۰ هزار کشوری هم شانس قبولی در این رشته را خواهید داشت.

مزایا و معایب رشته مواد چیست؟

رشته مهندسی مواد به مطالعه و تحلیل خواص، ساختار و استفاده از مواد مختلف مانند فلزات، پلیم رها، کربن، کامپوزیت‌ ها و سرامیک‌ ها می‌ پردازد. این رشته دارای مزایا و معایب خاض خود برای دانشجویان این رشته می باشد:

مزایای رشته مهندسی مواد

۱. پرکاربرد بودن

مهندسی مواد یکی از رشته‌ های پرکاربرد و مهم در صنایع مختلف است. دانشجویان این رشته می‌ توانند در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، پزشکی و ساختمانی فعالیت کنند.

۲. تنوع

دانشجویان مهندسی مواد با مواد مختلفی مانند فلزات، پلیمر ها، کربن و سرامیک‌ ها آشنا خواهند شد، این تنوع آموزشی باعث تنوع در شغل برای دانشجویان این رشته نیز می شود.

۳. نوآوری

مهندسی مواد اغلب با توسعه و بهینه‌ سازی مواد جدید و نوآورانه مختلف سروکار دارد که می‌ تواند به پیشرفت صنایع مختلف کمک کند.

۴. حقوق بالا

به دلیل تخصصی بودن و پرکاربردی بودن این رشته، مهندسان مواد، حقوق و مزایای خوبی را دریافت خواهند کرد.

معایب رشته مهندسی مواد

۱. پیچیدگی‌ های شیمیایی و فیزیکی

مفاهیم فیزیکی و شیمیایی مواد ممکن است برای برخی دانشجویان دشوار باشد و نیاز به فهم عمیقی از مفاهیم و روابط میان خواص مواد داشته باشد.

۲. نیاز به تجهیزات و آزمایشگاه‌ های پیشرفته

برای تحقیقات و کار های عملی در مهندسی مواد نیاز به تجهیزات و آزمایشگاه‌ های پیشرفته است که این موضوع بسیار هزینه بر است.

۳. محدودیت در تخصص

مهندسی مواد یک رشته تخصصی است و اگر فارغ التحصیلان مهارت‌ های لازم در زمینه‌ های دیگر نداشته باشند، اغلب به فرصت های شغلی محدود برخورد خواهند کرد.

۴. رقابت شدید

با توجه به محبوبیت رشته و تعداد زیاد دانشجویانی که به آن علاقه‌ دارند، رقابت برای فرصت‌ های شغلی و تحصیلی در این زمینه بسیار زیاد است.

به صورت کلی، انتخاب رشته مهندسی مواد برای دانشجویان به میزان علاقه، استعداد و هدف شخصی هر فرد وابسته است. این رشته می‌ تواند فرصت‌ های شغلی و پیشرفت حرفه‌ ای مناسبی را ارائه دهد، اما همچنین نیاز به تعهد، پشتکار و مسئولیت پذیری نیز دارد.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر شما از لحاظ فنی فردی توانمند و درای ویژگی های شخصیتی کار تیمی، رهبری و اعتماد به نفس خوب هستید و قدرت تحلیل خوبی دارید، این رشته برای شما بسیار مناسب است.

دروس فیزیک، شیمی و ریاضی سه درس مهم در رشته مواد هستند.اگر قصد دارید یک فرد حرفه ای در این رشته باشید، حتما باید روی این سه درس بسیار کار کنید.

مدل سازی در رشته مواد بسیار مهم و حائز اهمیت است.برای اینکه بتوانید مدل سازی کنید باید با نرم افزار های این رشته آشنا شوید.آشنا شدن اولین مرحله است و شما باید برای حرفه ای شدن بسیار تمرین کنید.پس مهارت کار با کامپیوتر و نرم افزار ها در رشته مواد بسیار ضروری است.

پایان معرفی رشته مواد و متالوژی


با استفاده کردن از خدمات سایت دانش پژوه کار را برای خودتان بسیار راحت خواهید کرد.

فضای فراهم شده در سایت دانش پژوه در اختیار تمامی محصلان است تا بتوانند سوالات درسی و مشکلات مدرسه، کنکور و دانشگاه خود را در آن بپرسند

همچنین این فرصت فراهم شده است تا این مشکلات توسط مشاوران و معلمان مشتاق پاسخ داده شوند و حل شوند.

این پاسخ دادن به سوالات و فعالیت در سایت، مزایای بسیاری برای هر مشاور، معلم و هر فرد پاسخ دهنده ای در بر خواهد داشت.

همین حالا از این خدمات استفاده کن

ارسال یک پاسخ