اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی برق: بازار کار + گرایش های رشته برق

در این مقاله قصد معرفی رشته مهندسی برق از ارشد و بازار کار مهندسی برق را داریم. همچنین شما را با گرایش های برق قدرت، برق کنترل، برق مخابرات و برق الکترونیک آشنا خواهیم کرد.

رشته برق به مطالعه و تحلیل پدیده های فیزیکی می پردازد.رشته برق شامل سه بخش تبدیل انرژی الکتریکی ، طراحی سیستم های انتقال و طراحی سیستم های الکترونیکی برای انتقال و پردازش اطلاعات است.

هدف رشته برق، مدیریت توسعه، نظارت و نگهداری سیستم های الکتریکی توسط فارغ تحصیلان این رشته است.

گرایش های رشته مهندسی برق

دوره کارشناسی مهندسی برق شامل چهار گرایش است که شما می توانید بنابر علاقه و شناختتان از ار این گرایش ها دست به انتخاب یکی از انها بزنید

  • گرایش برق الکترونیک

هدف گرایش الکترونیک تربیت مهندسانی است که به چگونگی بهره برداری،نگهداری و طراحی سیستم های الکترونیکی در واحد های خدماتی و صنعتی بپردازند.

  • گرایش برق کنترل

هدف  گرایش کنترل، تحلیل و و مدلسازی سیستم های پویا ،اصول طراحی و اموزش نحوه استفاده کردن از سیستم های دارای کنترل خودکار است.

  • گرایش برق مخابرات

گرایش مخابرات قصد دارد افرادی را بوجود اورد که متخصص در شناخت عملکرد،بهره برداری و نگهداری و تحلیل سیستم های  مخابراتی باشند.

  • گرایش برق قدرت

گرایش قدرت به اموزش و تحقیق در حوزه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید،توزیع و مصرف می پردازد

معرفی بازار کار برای خانم های ارشد مهندسی برق

بازار کار و گرایش های رشته مهندسی برق

دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق

در دوره ارشد مهندسی برق شما می توانید همان گرایش های دوره کارشناسی را در زیر شاخه های متفاوت ادامه دهید که شامل موارد زیر است:

برق الکترونیک که شامل زیر شاخه های مدار های دیجیتال،طراحی انالوگ و ادوات میکرونانو الکترونیک است.

برق مخابرات که شامل زیر شاخه های شبکه،میدان و موج و رمز است.

مهندسی هسته ای در گرایش راکتور و پرتو پزشکی

مهندسی کامپیوتر در گرایش هوش صنوعی

مهندسی پزشکی در گرایش بیوالکتریک

برق قدرت و برق کنترل

وظایف یک مهندس ارشد برق

بررسی تکنولوژی و نواوری های جدید در زمینه رشته برق

اصلاح و بهینه سازی تجهیزات و مونتاژ قطعات الکتریکی در مراحل تولید

طراحی و توسعه ابزار و تجهیزات در صنایع های مختلف مانند ارتباطات،مخابرات، ارتباطات،هوافضا و…

بازار کار + درامد رشته برق

بازار کار مهندسی برق از وضعیت خوبی برخوردار است. با توجه به شاخه های زیاد در این رشته، شاخه های کاری زیادی نیز برای فعالیت وجود دارند.

حیطه های فعالیت در مهندسی برق می تواند به صورت شخصی و دولتی باشد.شما می توانید به عنوان یک مهندس در نیروگاه ها، مخابرات، صنایع دفاعی و نظامی و … استخدام شوید.

بازار کار مهندسی برق برای خانم ها از وضعیت خوبی برخوردار نیست.خانم های فارغ التحصیل در این رشته می توانند در دفاتر فنی مهندسی مشغول به فعالیت شوند که فضای مناسبی برای هر خانم است.

درامد رشته مهندسی برق بسیار بالا است اما این درامد بسته به نوع فعالیت شما و شرکتی که در آن فعالیت می کنید می تواند بسیار متفاوت باشد.اگر در محیط های صنعتی مشغول به کار شوید درامد بالای ۱۵ میلیون را به راحتی به شما می دهند.

پیمانکار بودن در این حوزه کاری می تواند درامد بسیار بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد.اما برداشتن پروژه به صورت پیمانکاری نیازمند مهارت و قدرت بالای عمکلرد است.

پیمانکاری ساختمان های نیمه کاره برای برق کشی و یا پیمانکاری در شرکت های بزرگ صنعتی دولتی و خصوصی منظورمان است.اما پیمانکاری را می توانید از مراحل کوچکتر و در ابعاد جزئی تر شروع کنید تا به این درجه برسید.

رتبه مورد نیاز برای قبولی

رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته مهندسی برق را نمی توان با یک عدد بیان کرد.سهمیه های مختلف و شرایطی مانند بومی بودن و معدل در قبولی موثر هستند.اما به صورت کلی اگر قصد دارید در رشته مهندسی برق تحصیل کنید باید نهایتا رتبه ۶۰ هزار کشوری را داشته باشید.

برای قبولی در دانشگاه های سطح یک نیاز به رتبه های پایین تر دارید.رتبه گفته شده در بالا برای آخرین نفرات پذیرفته شده بود.قطعا با رتبه ۶۰ هزار نمی توانید در رشته برق دانشگاه تهران تحصیل کنید.

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج برای رشته مهندسی برق فضای بسیار خوبی دارد و اکثر دانشجو های دانشگاه شریف و تهران بعد از اتمام دوره لیسانس مهاجرت می کنند.

اپلای کردن تحصیلی شرایط خاص خودش را دارد.اگر قصد بورسیه کامل را دارید باید مدرک زبان آیلتس و یا تافل داشته باشید.برای هر کدام نمره خاصی در نظر گرفته شده است و هر دانشگاه نمره خاص خود را پذیرا است.اما شما به حداقل نمره ۶.۵ آیلتس نیاز دارید.

همچنین شرط معدل نیز مهم است.حداقل معدل شما باید ۱۴ باشد.هرچه معدل شما بالاتر باشد می توانید به دانشگاه های بهتری درخواست بدهید.

کار در خارج با رشته مهندسی برق هم نیاز به ترجمه کردن مدرک تحصیلی دارد و سپس بعد از آن می توانید به شرکت های مختلف و مربوط با زمینه کاری اتان درخواست دهید.

مزایا و معایب رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق یکی از رشته‌ های مهندسی محبوب و گسترده است که به دانشجویان فرصتی را می دهد تا در زمینه های مختلفی مانند الکترونیک، مخابرات، نیروی برق، کنترل و اتوماسیون، رباتیک و … تخصص پیدا کنند. در ادامه مزایا و معایب این رشته را برای دانشجویان مورد بررسی قرار داده ایم:

مزایای رشته مهندسی برق

۱. پرداخت خوب

افرادی که در رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شده اند اغلب از حقوق بالا و شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند.

۲. پیشرفت فناوری

مهندسان برق در صنایع مختلفی مانند الکترونیک، ارتباطات، انرژی و … در توسعه و پیشرفت فناوری نقش ایفا می کنند.

۳. گستردگی شغلی

فارغ‌ التحصیلان مهندسی برق می‌ توانند در صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو، ارتباطات، صنایع الکترونیکی و … مشغول به فعالیت شوند.

۴. چالش‌ های فکری

مسائل مهندسی برق ااغلب دارای چالش‌ های فکری پیچیده‌ ای هستند که این می تواند یک عامل جذابیت برای افراد علاقه مند به این رشته باشد.

۵. امکان مشارکت در پروژه‌ های نوآورانه

افرادی که در این رشته فعالیت می‌ کنند، اغلب فرصت‌ های بسیاری برای شرکت در پروژه‌ های نوآورانه را دارند.

معایب رشته مهندسی برق

۱. پیچیدگی

برخی مفاهیم در مهندسی برق خیلی پیچیده هستند و نیاز به دانش عمیقی دارند که ممکن است برای برخی دانشجویان سخت باشد.

۲. تغییرات سریع

فناوری و دانش مرتبط با مهندسی برق به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است، بنابراین دانشجویان باید برای بروز بودن با این تغییرات تلاش کنند.

۳. فشار زمانی

برخی از دوره‌ های مهندسی برق می تواند دارای فشار زمانی زیادی باشند، به ویژه در مراحل پیشرفته تر.

۴. نیاز به تجهیزات گران‌قیمت

برای آزمایش و تحقیق در بسیاری از زمینه‌ های مهندسی برق، نیاز به تجهیزات گران‌ قیمت و پیشرفته‌ ای وجود دارد که ممکن است برای دانشگاه‌ ها و دانشجویان هزینه‌ بر باشد.

۵. مسئولیت بالا

در برخی از زمینه‌ های مهندسی برق، مسئولیت‌ های بالایی به عهده مهندسان قرار می‌ گیرد که این باعث فشار به دانشجویان می شود.

با این وجود، با توجه به رشد پیوسته صنعت و فناوری، مهندسی برق همچنان یکی از رشته‌ های پرطرفدار و پرفرصت در دنیا است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

رشته مهندسی برق نیازمند به داشتن زبان انگلیسی خوب به علت استفاده زیاد از اصطلاحات انگلیسی در دروس این رشته است.همچنین پایه اصلی رشته برق، درس ریاضی است.برنامه نویسی پایه نیز یکی از موارد مورد نیاز برای موفقیت در این رشته است.

خلاقیت و قدرت حل مساله در رشته برق همیشه حرف اول را می زند.شما باید به عنوان یک مهندس باهوش به بهبود سیستم ها و مدار های مختلف الکتریکی بپردازید.

اگر به دنبال این هستید که شیوه ها و راه های مختلف را تست کنید و بهریتن راه را پیدا کنید، و همچنین اگر فردی هستید که به مبحث مدار ها علاقمند هستید و منطق قوی ریاضیات دارید، این رشته مناسب شماست.

پایان معرفی رشته مهندسی برق


وبسایت دانش پژوه فضایی برای تعامل میان مشاوران،محصلان و اساتید است که  استفاده از ان،کار را برای شما
بسیار راحت و اسان خواهد کرد.

دانش آموزان و کنکوری ها می توانند از پلتفرم دانش پژوه استفاده کنند و سوالات درسی و مرتبط با حاشیه دروس را در آن بپرسند

سایت دانش پژوه این امکان را فراهم کرده است تا مشاوران و معلمان به این سوالات پاسخ دهند.

مزایای پاسخ دادن به سوالات توسط افرادی که پاسخ سوالات را بلد هستند بسیار زیاد است که می توانید در لینک زیر آن ها را مشاهده کنید.

همین حالا می خوام از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ