اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته علوم تغذیه: بازار کار، درامد، گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی رشته علوم تغذیه و گرایش های تغذیه بالینی و تغذیه انسانی در این مقاله به شما کمک می کند تا انتخاب رشته بهتری را داشته باشید.همچنین بازار کار و درامد رشته علوم تغذیه و گرایش های کارشناسی ارشد علوم تغذیه نیز در این مقاله توضیح داده شده است تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

هدف علوم تغذیه دادن آگاهی به افراد برای مصرف دقیقتر و بهتر مواد غذایی است تا افراد بتوانند با عمل کردن به این آگاهی،بدنی سالم تر داشته باشند و از گزند بیماری هایی مانند معده درد و فشار خون و … به دور باشند.

گرایش های رشته علوم تغذیه

مقطع کارشناسی

کارشناسی علوم تغذیه که یک دوره چهار ساله است دارای دو شاخه با نام های تغذیه بالینی و تغذیه انسانی است.در این دوره چهارساله شما موظف به پاس کردن ۱۳۰ واحد درسی هستید.

  • تغذیه انسانی

انسان در هر سنی به یک نوع تغذیه و رژیم غذایی مخصوص به آن دوره نیاز دارد.برای مثال تغذیه یک نوزاد با یک نوجوان بسیار متفاوت است.دکتر تغذیه باید با توجه به سن،قد و وزن، رژیم غذایی را مشخص کند که آن فرد بهترین رشد و کمترین بیماری را داشته باشد.

  • تغذیه بالینی

در این گرایش شما هم باید مشاوره دهید و هم رژیم غذایی فرد مورد نظر را بررسی کنید و رژیم غذایی بهتری برای ان بنویسید.

کارشناسی ارشد علوم تغذیه

در مقطع کارشناسی ارشد علوم تغذیه با چهار گرایش تحت عنوان تغذیه بالینی، علوم بهداشتی در تغذیه، علوم تغذیه و علوم تغذیه در بحران می توانید به ادامه تحصیل بپردازید.

رتبه لازم و درامد رشته علوم تغذیه

معرفی بازار کار رشته علوم تغذیه

وظایف یک متخصص

از وظایف اصلی یک متخصص تغذیه ارزیابی فرد مراجعه کننده و نوشتن یک برنامه غذایی مناسب با آن فرد است.دیگر وظیفه یک متخصص بررسی رژیم غذایی کلی یک جامعه و پیدا کردن راهکار برای بهبود بخشیدن به رژیم غذایی کلی آن جامعه و افراد است.

بازار کار + درامد رشته علوم تغذیه

بازار کار رشته علوم تغذیه از شرایط خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان می توانند در کلینیک های مرتبط با رژیم های درمانی و پزشکان غدد، بیمارستان های خصوصی و دولتی و کارخانه های مختلف مواد غذایی مشغول به فعالیت شوند.

مشخص است که هر چقدر فردی آگاه تر و حرفه ای تر با نتایج و کیس ها موفق در این حوزه باشید، شناخته تر خواهید شد و از درامد بالاتری نیز برخوردار خواهید شد.درامد رشته علوم تغذیه بسته به مکانی که در آن فعالیت می کنید می تواند متفاوت باشد.اگر شما برای مراکز دولتی و خصوصی کار کنید درامد شما بر حسب معیار های آن مراکز است و اگر برای خودتان مطب شخصی داشته باشید، درامدتان بر حسب تعداد مراجعه کنندگان است.

برای تدریس در این رشته شما بایستی در مقطع دکترا فارغ التحصیل شده باشید.

رتبه لازم برای قبولی

رشته علوم تغذیه از زیر گروه یک گروه علوم تجربی در کنکور است.در زیر گروه یک ضرایب دروس شامل زیست ضریب ۴، شیمی ضریب ۳، فیزیک ضریب ۲ و ریاضی ضریب ۲ است.ضریب زمین شناسی در زیر گروه یک برابر با صفر است.

رتبه دقیقی برای قبولی در رشته علوم تغذیه یا دیگر رشته ها نمی توان گفت.هرساله بنا به شرایط مختلف، رتبه های پذیرش در هر رشته نیز متفاوت است.اما اگر سال ۹۹ را بخواهیم مثال بزنیم، رتبه ۲۴ هزار کشوری از منطقه ۳ در دانشگاه کرمان قبول شده است.رتبه ۱۷ هزار کشوری منطقه ۱ نیز در دانشگاه شیراز پذیرفته شده است.رتبه ۱۵ هزار کشوری از منطقه ۲ نیز توانسته در دانشگاه اصفهان پذیرفته شود.

سال دیگر ممکن است سهمیه های جدید و شرایط جدید افزوده شود و این رتبه ها نیز دستخوش تغییر شوند.پس هر سال متفاوت است اما اختلاف آنچنانی نیز بین این رتبه ها و رتبه های سال بعد نخواهد بود.

تحصیل+مهاجرت به خارج

تحصیل و کار در خارج از کشور شرایط خاص خود را دارد.نقطه مشترک این دو، تسلط بر زبان است.برای کار کردن و تحصیل نیازمند داشتن مدرک زبان یا تسلط بر زبان هستید.برای دانشگاه باید مدرک معتبر آیلتس و یا تافل را داشته باشید.اما برای کار نیاز به مدرک نیست و فقط تسلط داشتن کافی است.

برای بورسیه یا اپلای تحصیلی نیاز به داشتن نمره و معدل بالا هستید.معدل شما باید حداقل ۱۴ باشد.معدل ۱۴ پایین ترین حد ممکن است و ممکن است هر دانشگاهی شما را پذیرش نکند.

برای دریافت ویزای کار، باید تخصص و رزومه خود را ترجمه کنید و به کارفرماهای خارجی ارسال کنید.بعد از تایید شدن باید برای مصاحبه اقدام کنید.در صورت پذیرفته شدن به شما ویزای کار ۲ یا ۵ ساله تعلق می گیرد.در این مدت می توانید خودتان را بالا بکشید و اقامت دائم آن کشور را بگیرید.اگر نتوانید اقامت دائم بگیرید جای نگرانی نیست زیرا می توانید ویزای کار خود را تمدید کنید.

مزایا و معایب رشته علوم تغذیه چیست؟

رشته علوم تغذیه یکی از رشته‌ های مهم و پرکاربرد در زمینه سلامت و تغذیه است که به دانشجویان این فرصت را می دهد تا دانش و مهارت‌ های لازم برای تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌ های تغذیه‌ ای صحیح را یاد بگیرند. در ادامه مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان را بررسی کرده ایم:

مزایای رشته علوم تغذیه

۱. پرستاری از سلامت

دانشجویان این رشته می‌ توانند بهبود سلامت افراد و جامعه را از طریق ارائه راهکار های تغذیه‌ ای صحیح و مناسب تحت نظر بگیرند.

۲. موقعیت شغلی

با توجه به افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت تغذیه، تقاضا برای متخصصان تغذیه در بیمارستان‌ ها، مراکز بهداشتی و درمانی، موسسه های ورزشی، مدارس و سایر ارگان‌ ها رو به افزایش است.

۳. پیشرفت حرفه‌ ای

شما می توانید در این رشته در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا را نیز به ادامه تحصیل بپردازید، که این امر می‌ تواند به پیشرفت حرفه‌ ای دانشجویان کمک کند.

۴. تاثیر مثبت بر زندگی فردی

دانشجویان این رشته با یادگیری مفاهیم تغذیه‌ ای صحیح، می‌ توانند سبک زندگی خود را بهبود ببخشند و به افراد دیگر در این خصوص کمک کنند.

معایب رشته علوم تغذیه

۱. محدودیت‌ های شغلی

گاهی اوقات متخصصان تغذیه با محدودیت‌ های شغلی روبرو می شوند، به خصوص در مناطقی که فرهنگ مشاوره تغذیه‌ ای ابتدایی است یا تقاضا برای متخصصان تغذیه کمتر است.

۲. تغییرات در تحقیقات و دانش

علوم تغذیه به سرعت در حال تغییر و به‌روزشدن است و این می‌ تواند برای دانشجویان چالش‌ هایی را ایجاد کند زیرا آن ها باید همیشه با تحقیقات و دانش جدید آشنا باشند.

۳. فشار روانی

در مواجهه با افرادی که مشکلات تغذیه‌ ای جدی دارند، متخصصان تغذیه امکان دارد با فشار روانی ناشی از تلاش برای حل مشکلات آن ها روبه‌رو شوند.

۴. تنوع شغلی محدود

تنوع شغلی در برخی از زمینه‌ های علوم تغذیه اغلب محدود است، به خصوص در محیط‌ هایی که نیاز به متخصصان تغذیه با تخصص خاص است.

در آخر، انتخاب رشته باید با توجه به علاقه، استعداد و اهداف شخصی صورت گیرد و افراد باید تمامی جنبه‌ های مثبت و منفی را در نظر بگیرند تا بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرند.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر علاقمند به بررسی و تحلیل افراد و توانمند در توضیح دادن و قانع کردن افراد به استفاده از یک نوع رژیم غذایی هستید.و از قدرت روانشناسی خوبی برخوردار هستید قطعا این رشته متناسب شما است.

انگیزه و شوق حرکت برای فردی که می خواهد رژیم بگیرد بسیار مهم است.یک متخصص تغذیه باید این توانایی را داشته باشد تا از لحاظ انگیزشی شوق حرکت را در بیمار خود ایجاد کند.

تسلط داشتن در حوزه های مختلف که مربوط به رشته تغذیه می شود برای پیشرفت در این حوزه کاری بسیار مهم است.یک دکتر تغذیه باید اهل مطالعه و تحقیق باشد زیرا این علم هر روز گسترده تر و بهینه تر می شود و شما باید آگاهی خود را افزایش دهید.

داشتن روابط عمومی بالا برای ارتباط گرفتن با بیمار و درک بیمار بسیار حائز اهمیت است.اگر فردی هستید که نمی توانید با دیگران ارتباط بگیرید، این رشته نمی تواند برای شما خوب باشد.

پایان معرفی رشته علوم تغذیه


دانش پژوه باعث رفع سوالات ذهنی شما محصلان و کنکوری ها می شود.

چه مشاور باشید چه معلم چه فردی با آگاهی بالا، فرقی نمی کند.شما می توانید از علم خود در سایت دانش پژوه استفاده بهینه کنید.

با پاسخ دادن به سوالات و مشکلات درسی و تحصیلی دانش آموزان و کنکوری ها می توانید دیده شوید.نتیجه دیده شدن در میان محصلان و کنکوری ها، کسب درامد و رشد شغلی است.

دانش آموزان و کنکوری ها می توانند سوالات و مشکلات خود را در سایت مطرح کنند تا افراد کار بلد به سوال شما پاسخ دهند.

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ