اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته حسابداری:درامد، بازار کار و گرایش های کارشناسی ارشد

این مقاله به معرفی رشته حسابداری و گرایش های کارشناسی ارشد حسابداری از جمله حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریتی و حسابداری صنعتی می پردازد.علاوه بر این به بررسی دقیق بازار کار، درامد، بورسیه تحصیلی و اپلای رشته حسابداری پرداخته ایم.

حسابداری، ثبت معاملات مالی یک تجارت است که شامل تجزیه و تحلیل و جمع بندی معاملات و گزارش کردن ان به نهاد های نظارتی و جمع آوری مالیات است.هر کسب و کاری نیاز به یک حسابدار دارد تا صورت حساب های مالی شرکت را جمع آوری و مدیریت کند.

گرایش های رشته حسابداری

شما می توانید بعد از دوره کارشناسی و ورود به مقطع  کارشناسی ارشد حسابداری، گرایش خود را انتخاب کنید. گرایش های ارشد رشته حسابداری شامل حسابداری صنعتی، مدیریتی، دولتی و منابع انسانی است.

  • حسابداری مالی

این گرایش کارشناسی ارشد حسابداری به صورت های مالی موقت و سالانه می پردازد.نتایج معاملات مالی یک دوره حسابداری در صورت جریان و صورت درامد پول خلاصه می شود.

  • حسابداری دولتی

دانشجو های گرایش حسابداری دولتی باید در بخش کلان به برنامه ریزی و بودجه اموزش ببینیند تا بتوانند هزینه های دولت را تخمین بزنند و هزینه ها را مدیریت کنند.

  •  حسابداری صنعتی

مهم ترین بخش برای یک صنعت،قیمت تمام شده برای تولید یک محصول است.با دانستن این موضوع می توان عملکرد و فروش را با ابزارهای تولید، بهینه تر و به صرفه تر کرد.

  • حسابداری مدیریتی

داده های مورد استفاده این گرایش مشابه حسابداری مالی است اما به روش های مختلف اطلاعات را سازماندهی می کند.به عبارتی یک حسابدار گزارش مالی سه ماه و شش ماهه را به مدیر شرکت می دهد تا در مورد عملکردشان اگاه شوند و برای سه ماهه بعدی برنامه ریزی کنند.

حسابداری مدیریتی شامل بخش های دیگری از جمله بودجه بندی و پیش بینی صورت های مالی می شود.

  • حسابداری منابع انسانی

منابع انسانی از اموال بسیار مهم در بنگاه های اقتصادی و شرکت هاست.دانشجویان این گرایش ، مدیریت بر امور مالی مختلف مربوط به منابع انسانی را اموزش می بینند.

بورسیه درامد و آینده شغلی رشته حسابداری

گرایش های رشته حسابداری

وظایف حسابدار چیست؟

ایجاد و ساخت گزارش های مالیاتی شرکت

گزارش کار های روزانه و ماهانه و سالانه به شرکت

پرداخت دستمزد ها و ثبت هزینه ها و درامد شرکت

صدور فاکتور های فروش و خرید برای مشتری و شرکت

تحلیل داده های شرکت و قرار دادن آن روی نمودار های مختلف

بازار کار + درامد رشته حسابداری

تا اینجای کار با معرفی رشته حسابداری متوجه شدید که هر مجموعه و شرکت، از کوچک تا بزرگ نیاز به مدیریت هزینه ها و درامد دارد که این کار توسط یک حسابدار صورت می گیرد. اگر شما یک حسابدار کار بلد باشید، شغل برای شما در بازار کار رشته حسابدری بسیار فراوان است.

بازار کار رشته حسابداری در ایران از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است.شما می توانید در شرکت های مالی دولتی و خصوصی، بانک ها، بیمه ها و شرکت های خصوصی بزرگ و نوپا مشغول به فعالیت شوید.

درامد حسابداری بسته به محل فعالیت شما و نوع قرارداد شما می تواند بسیار متفاوت باشد.اگر شما استخدام رسمی دولت باشید، با اندکی سابقه کار، حداقل دریافتی شما ده میلیون تومان خواهد بود.

بورسیه با رشته حسابداری

بورسیه تحصیلی رشته حسابداری مانند دیگر رشته هاست.شما باید برای اپلای رشته حسابداری، شرط معدل را داشته باشید.هرچه نمره و معدل شما بالاتر باشد، احتمال پذیرفته شدنتان در دانشگاه های خارج بیشتر است.قطعا فردی که معدل ۱۸ دارد بیشتر مورد استقبال دانشگاه ها قرار می گیرد تا فردی که معدلش ۱۴ است.

دومین مورد برای مهاجرت تحصیلی، داشتن مدرک زبان تافل یا آیلتس است.هر دانشگاه نمره خاصی از این مدرک را در نظر دارد اما نمره ۶ به بالا امکان پذیرفته شدن شما را بیشتر می کند.هرچقدر این نمره به سمت عدد ۹ نزدیک تر باشد، می توانید به دانشگاه های معتبر تر و بهتری درخواست دهید.

بیشتر بخوانید: تافل یا آیلتس چیست؟

کار در خارج

به دلیل درامد دلاری در خارج و ثابت بودن نرخ قیمت ها، کار در خارج از کشور بسیار عالی است و این روز ها شاهد طیف وسیعی از مهاجرت هستید.اگر مهارت داشته باشید و مدارک مورد نیاز را نیز داشته باشید می توانید مهاجرت کنید و کار داشته باشید.

برای کار باید مدارک خود را ترجمه کنید و به همراه رزومه خود برای شرکت های مربوطه در حوزه کاری خودتان ارسال کنید.اطلاعات شما بررسی می شود و به شما جهت مصاحبه حضوری یا مجازی اطلاع می دهند.اگر در مصاحبه قبول شوید می توانید ویزای کار بگیرید و در آن کشور مشغول به کار شوید.ویزای کار شما ۵ ساله است و بعد از این تاریخ می توانید تمدید کنید و در آن کشور بمانید.

رتبه لازم برای قبولی

رشته حسابداری زیر گروه ۳ علوم انسانی است.در این زیر گروه ضرایب دروس ریاضی ضریب ۴، اقتصاد ضریب ۳، علوم اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۲ و الباقی دروس ضریب یک هستند.

برای قبولی در رشته حسابداری یکسری فاکتور ها مثل بومی بودن و سهمیه های مناطق بسیار تاثیر گذار هستند.اما شما تا رتبه ۳۰ هزار کشوری نیز قادر هستید وارد این رشته شوید.

لازم به ذکر است که علاوه بر رشته انسانی، می توانید از کنکور دیگر رشته ها مانند ریاضی و انسانی وارد رشته حسابداری شوید و تحصیل کنید.

مزایا و معایب رشته حسابداری چیست

رشته حسابداری به بررسی و ثبت تراکنش‌ های مالی و اطلاعات مالی شرکت‌ ها و سازمان‌ ها می‌ پردازد. این رشته دارای مزایا و معایبی است که به توضیح آن ها پرداخته ایم:

مزایای رشته حسابداری

۱. پرکاربرد بودن

حسابداری یکی از رشته‌ های پرکاربرد و مهم در صنعت و تجارت است. فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند در بخش های مختلفی از جمله حسابرسی، مالیات، مدیریت مالی و حسابداری مدیریتی فعالیت کنند.

۲. فرصت‌ های شغلی گسترده

دانشجویان حسابداری فرصت‌ های شغلی زیادی را در زمینه های مختلف اقتصادی از جمله شرکت‌ های خصوصی، دولتی، موسسه های مالی و حتی در کسب و کار های کوچک و متوسط دارند.

۳. ثبات شغلی

به دلیل حیاتی بودن وجود حسابداران در تمام صنایع و شرکت‌ ها، فرصت‌ های شغلی در این زمینه به صورت کلی پایدار و ثابت است.

۴. حقوق بالا

قاعدتا حسابداران از حقوق بالایی برخوردار هستند، البته اگر تخصص و مهارت‌ های لازم را داشته باشند.

معایب رشته حسابداری

۱. خستگی روحی

کار حسابداری همیشه نیاز به تمرکز و دقت بسیاری دارد که باعث خستگی روحی و جسمی برای برخی دانشجویان می شود.

۲. محدودیت در تخصص

در برخی از موارد به نظر برخی دانشجویان کمی محدود و تکراری به نظر می رسد و این می‌ تواند باعث کاهش انگیزه افراد شود.

۳. فشار زمانی

مواجهه با مهلت‌ ها و دستورالعمل‌ های سخت مالیاتی و مالی ممکن است باعث فشار زمانی برای حسابداران شود.

۴. تغییرات مداوم

حسابداری یک زمینه متغیر و پویا است و دانشجویان باید با تغییرات مداوم در قوانین مالیاتی و مالی آشنا باشند و این می‌ تواند یک چالش برای دانشجویان این رشته باشد.

با تمام موارد گفته شده انتخاب رشته حسابداری برای دانشجویان به میزان علاقه، استعداد و اهداف هر فرد بستگی دارد. این رشته می‌ تواند به دانشجویان فرصت های شغلی زیاد با آینده شغلی خوب دهد.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

دقت و نظم دو کلید واژه اصلی رشته حسابداریست که با ترکیب آن یک حسابدار شکل می گیرد.یک حسابدار با اعداد و ارقام و نوشتن گزارش سروکار دارد.پس اگر شما همچین فردی با این روحیات هستید،این رشته متناسب شماست.

ریاضی در این رشته حرف اول و آخر را می زند.اگر شما فردی با محاسبات دقیق و بدون نقص هستید، می توانید حودتان را معروف کیند.علاوه بر این شما باید یک فرد تحلیل کننده عالی باشید.

حوصله و صبر برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی دیگر ویژگی مورد نیاز برای این رشته است.اگر می خواهید یک حسابدار حرفه ای شوید باید بر نرم افزار های رشته حسابداری مسلط باشید.کار با نرم افزار های حسابداری یکی از دلایل اصلی است که یک شرکت آن را معیار قرار می دهد تا یک حسابدار استخدام کند.


وبسایت دانش پژوه یک فضای کامل برای تعامل شما محصلان،مشاوران و اساتید است که می توانید به صورت رایگان از این سایت و خدمات آن استفاده کنید.

محصلان و تمامی کنکوری ها این سایت را در اختیار دارند تا سوالات درسی و مشکلات مربوط به تحصیلشان را در آن بپرسند.

معلمان، مشاوران و هر فردی که پاسخی برای این مشکلات داشته باشد می تواندآن را ارائه کند و از مزیت اینکار بهره مند شود.

مزیت پاسخ دادن به سوالات و فعالیت در دانش پژوه چیست؟

همین حالا می خواهم این مزایا را ببینم

ارسال یک پاسخ