اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

معافیت تحصیلی چیست

درخواست معافیت تحصیلی یکی از مهم ترین مسائل دانشجویان است که این درخواست به سادگی قابل انجام است اما باید به موقع انجام شود تا منجر به مشکل برای شما نشود. در این مقاله راجب شرایط امریه سربازی و معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی نیز توضیحاتی داده ایم تا با این موضوع به صورت کامل آشنا شوید.

معافیت تحصیلی:

بعد از اتمام سن ۱۸ سالگی و گرفتن دیپلم یا مدرک دانشگاهی بالاتر، به مدت یکسال می توانید از رفتن به سربازی خودداری کنید.اما بعد از این زمان باید وضعیت سربازی شما مشخص شود.

دیپلمه ها:

اگر دیپلم دارید و قصد ادامه تحصیل ندارید، تا یکسال می توانید از پر کردن دفترچه اعزام خودداری کنید.اما اگر بیشتر از این موعد شود، برای شما غیبت حساب می شود.

اگر دیپلمه هستید و قصد رفتن به دانشگاه را دارید حتما باید معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایید وگرنه برای شما غیبت لحاظ می شود.

اگر از دانشگاه اخراج شوید یا انصراف دهید و یا فارغ التحصیل شوید، فقط یکسال زمان دارید تا دفترچه معرفی اعزام خود را پر و ارسال کنید.

زمان ادامه تحصیل:

برای اینکه بتوانید معافیت تحصیلی بگیرید باید گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل خود داشته باشید. هر مقطع یک زمان خاص تحصیل برای معافیت تحصیلی دارد.در جدول زیر این مدت زمان در مقاطع مختلف ذکر شده است.

شرایط امریه سربازی

تبصره ها…

با بررسی کمیسیون موارد خاص، به زمان های این جدول تا مدت یکسال می تواند افزوده شود.

اگر در حین خدمت سربازی در مقطع کارشناسی و بالاتر قبول شوید و غیبت در اعزام نداشته باشید به شما ترخیص خدمت تعلق می گیرد و می توانید وارد دانشگاه شوید و بعد از تحصیل به ادامه خدمت خود بپردازید.

تمامی دانشگاه های تایید شده توسط وزارت علوم مشمول معافیت تحصیلی هستند.

ترخیص از خدمت فقط برای مقطع کارشناسی و بالاتر است و در مقطع کاردانی صورت نمی گیرد.

دانشجویان انصرافی یا اخراجی که مدرک معادل واحد های گذرانده را دریافت کرده اند، تا پایان سربازی خود قادر به ادامه تحصیل نیستند.

سنوات ارفاقی چیست؟

اگر یک دانشجو نتواند در مدت تعیین شده دروس خود را پاس کند باید از سنوات ارفاقی استفاده کند.

اگر در سنوات ارفاقی ترم اول دانشجو نتواسنت دروس خود را پاس کند باید در ترم دوم از سنوات ارفاقی شرطی استفاده کند که بسته به رشته و دانشگاه می تواند شروط متفاوتی داشته باشند.

این دانشجویان سه ماه فرصت دارند به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و سنوات ارفاقی خودشان را ثبت کنند.

معافیت دانش آموزان:

تا سن ۲۰ سالگی می توانید از معافیت تحصیلی زمان دیپلم خود استفاده کنید و بعد از ان یا باید دفترچه خدمت را پر کنید یا باید وارد دانشگاه شوید و از معافیت تحصیلی مقطع کاردانی یا کارشناسی استفاده کنید.

معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار قابل استفاده است.

نحوه دریافت:

بعد از پذیرفته شدن و قبول شدن در دانشگاه باید به دفاتر پلیس به اضافه ده مراجعه کنید و درخواست معافیت تحصیلی دهید.این درخواست نیازمند داشتن گواهی اشتغال به تحصیل است که از بخش آموزش دانشگاه محل تحصیلتان قابل دریافت است.

اگر وارد دانشگاه شوید و درخواست معافیت تحصیلی خود را نداده باشید، نه تنها در تحصیل به مشکلات متعددی برخورد می کنید بلکه مشمول غیبت سربازی نیز می شوید.

معافیت تحصیلی طلاب:

اگر مدرک زیر دیپلم دارید باید قبل از سن مشمولیت سربازی در حوزه علمیه ثبت نام کنید.اگر دیپلم دارید و غیبت نیز ندارید، می توانید در حوزه علمیه به تحصیل بپردازید.

در صورت انصراف از دانشگاه می توانید تا مدت نهایت یکسال بعد، در حوزه علمیه در صورت نداشتن غیبت، ثبت نام کنید.

دانشجویان انصرافی:

افرادی که در حال تحصیل هستند و از دانشگاه انصراف می دهند، اگر شرایط زیر را دارا باشند می توانند یکبار دیگر از معافیت تحصیلی مجدد تحت عنوان معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی استفاده کنند.

 شرایط معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی شامل:

¬ از مدت زمان انصراف از دانشگاه کمتر از یکسال گذشته باشد

¬ انصراف در سنوات مجاز صورت گرفته باشد نه در سنوات ارفاقی یا ارفاقی شرطی

¬ عدم دریافت مدرک معادل تحصیل(اگر انصرافی کارشناسی باشید نباید مدرک معادل فوق دیلپم را دارا باشید)

¬ عدم حضور دوباره در مقطع قبل(فقط می توانید در مقطع پایین تر اقدام به تحصیل کنید. اگر در مقطع کارشناسی انصراف داده باشید اکنون باید در مقطع کاردانی تحصیل کنید تا شامل طرح شوید)

معافیت خارج:

افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا مسافرت را در خارج از کشور دارند و خدمت سربازی نیز نرفته اند باید از یکسری شرایط پیروی کنند که شامل:

متقاضی باید فاقد غیبت باشد

گذاشتن وثیقه برای متقاضی اجباری است

متقاضی باید معافیت تحصیلی داشته باشد و وضعیت تحصیل شفاف باشد

گرفتن پاسپورت:

متقاضی باید وثیقه مورد نیاز بسته به نوع سفر خود+ گواهی اشتغال به تحصیل را به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهد.بعد از ارائه و تایید توسط سازمان وظیفه، مجوز خروج از کشور به سازمان گذرنامه ناجا ارسال می شود.گذرنامه شما صادر و برای شما ارسال می شود.

اگر هنوز مشمول خدمت نیستید، نیاز به معافیت تحصیلی ندارید.معافیت تحصیلی استفاده شده برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور محدودیتی در سفر شما به ایران و کشور محل تحصیل ندارد.سنوات تحصیلی در دانشگاه خارج تفاوتی با ایران ندارد و یکی هستند.

اگر دانشجوی انصرافی در خارج از کشور باشید، می توانید تا قبل از یکسال از زمان انصراف، مجدد در ایران یا خارج ثبت نام کنید و تحصیل کنید.از سن نوزده سالگی به بعد می توانید برای رفتن به سربازی اقدام کنید و اعزام خدمت شوید.

در جدول زیر می توانید نرخ وثیقه برای سفرهای خارجی را مشاهده کنید.

درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

تحصیل و سربازی با هم:

در حال حاضر امکان تحصیل همزمان با سربازی فقط در دانشگاه علمی کاربردی در دوره های تک پودمان وجود دارد.دوره های تک پودمان دوره های هستند که باعث توانمندی شغلی شما می شوند.مانند امور بازاریابی، ساخت گلخانه و دیگر دوره های تک پودمان مشابه.زمان این دوره ها از ۱۶۰ تا ۴۸۰ ساعت متغیر است.

امریه چیست؟

شرکت ها و سازمان های دولتی که نیاز به نیروی انسانی دارند و قصد هزینه برای کارمند رسمی را ندارند، از افرادی که مدرک تحصیلی دارند و قصد سربازی رفتن دارند استفاده می کنند.

اگر شما امریه سربازی بگیرید، در یک ارگان کار می کنید و این مدت زمان کار برای شما همان دوره سربازی است.برای دریافت امریه باید سه ماه قبل از اعزام اقدام کرد و درخواست داد.

اولویت پذیرش با افرادی است که علاوه بر شرایط امریه سربازی، شرایط زیر را نیز دارا باشند:

افراد متاهل

افراد معاف از رزم

افراد زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی

بستگان درجه یک خانواده شهدا و جانبازان

امریه و تحصیل؟

امریه و تحصیل در کنار هم امکانپذیر نیست و فردی که امریه دریافت کرده است معافیت تحصیلی ندارد که بتواند در دانشگاه تحصیل کند.

جمع بندی:

معافیت تحصیلی یک موضوع بسیار مهم است که هر دانش آموز یا دانشجو پسر با آن درگیر است.به محض رسیدن به سن سربازی باید یک استراتژی رای خودتان مشخص کنید تا بتوانید تحصیل و سربازی را با هم مدیریت کنید.

اگر قصد سربازی رفتن را دارید یک دقیقه هم تعلل نکنید و دفترچه اعزام را پر و ارسال کنید.اما اگ قصد ادامه تحصیل داید فورا بعد از ورود به دانشگاه کارهای معافیت تحصیلی خود را انجام دهید تا مشمول غیبت سربازی نشوید.

شرایط امریه سربازی بسیار واضح است و در بالا توضیح داده شد.به این علت که همه دانشجو ها دوست دارند از امریه استفاده کنند، تقاضا بسیار زیاد است و افرادی انتخاب می شوند که کاملا واجد شرایط امریه سربازی باشند.

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی شرایط پیچیده خود را دارد که باید به صورت دقیق رعایت شود تا شامل معافیت تحصیلی مجدد شوید.


 

سایت دانش پژوه همیار شما در سال های تحصیل و کنکور است.

همچنین دانش پژوه سکوی پرتاب معلمان و مشاوران در شغلشان است

تمامی این خدمات در یک بستر رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

میخوام این خدمات رو ببینم

دیدگاه ها ( ۶ )

  1. سلام وقت بخیر ، توی برگه ثبت نام کنکور نوشته شده که دانش اموزایی که در سنوات مجاز تحصیل کردن وتا ۱۴۰۳/۶/۳۱ دیپلم میگیرن تا ۲۰ سال تمام معافیت دارن ..‌
    من نمیتونم شهریور دیپلم بگیرم ومجبورم دی ماه سال بعد چند تا درس تجدیدیم رو امتحان بدم ..
    آیا من هم میتونم با این شرایط تا ۲۰ سال تمام معافیت داشته باشم یا نه ؟

  2. سلام من متولد ۱۳۸۵/۲/۱۲ هستم.. چند درس تجدیدی سال دهم دارم اگه شهریور سال ۱۴۰۳ دیپلم بگیرم تا ۲۰ سال تمام معافیت تحصیلی دارم؟ یعنی تا ۱۴۰۵/۲/۱۲ معافیت دارم ؟

ارسال یک پاسخ