اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

لیست سهمیه های کنکور ۱۴۰۳: سهمیه ایثارگران، مناطق، رزمندگان، بهیاری | دانش پژوه

سهمیه های کنکور موارد مختلفی را شامل می شوند.از مهم ترین سهمیه می توان سهمیه مناطق کنکور را نام برد.در این مقاله به معرفی سهمیه مناطق، ایثارگران ۲۵ درصدی و ۵ درصد، رزمندگان، بهیاران و دیگر سهمیه های مهم کنکور سراسری پرداخته شده است.

سهمیه های کنکور به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند.دسته اصلی برای تمامی داوطلبان و دسته فرعی برای برخی از داوطلبان با شرایط خاص است.

دسته اصلی شامل سهمیه مناطق می شود.سهمیه مناطق در سه دسته بندی و منطقه مختلف تقسیم شده است که به بررسی آن ها می پردازیم.

سهمیه مناطق در کنکور:

این سهمیه به سه منطقه تقسیم می شود.سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه.بر اساس سه سال آخر تحصیل خود در دبیرستان، این سهمیه به شما اختصاص داده می شود.هر شهر بنا به امکانات رفاهی و موقعیت خود در یکی از این گروه ها قرار می گیرد.

برای اطلاع دقیق از اینکه در کدام منطقه قرار می گیرید، می توانید دفترچه سازمان سنجش را مطالعه کنید و یا از مدیر مدرسه محل تحصیل خود سوال کنید.

هر کدام از سهمیه های مناطق دارای ظرفیت پذیرش جداگانه در دانشگاه های مختلف هستند.اصولا تعداد افرادی که در سهمیه منطقه ۱ هستند بیشتر از افرادی است که در سهمیه منطقه ۳ رقابت می کنند.

نمی توان به صورت دقیق گفت که کدام سهمیه بهتر است اما اگر بخواهیم تمامی مولفه ها را کنار یکدیگر قرار دهیم، سهمیه منطقه ۲ بهتر از سهمیه منطقه سه و منطقه یک است.

سهمیه ۲۵ درصدی:

سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران جز سهمیه های خاص کنکور سراسری است و بیشترین تاثیر را برای داوطلب در کنکور دارد.این سهمیه گروه رقابتی خود را دارد و مانند سهمیه مناطق است.در این سهمیه تراز شما جابجا نمی شود و مورد تاثیر سهمیه قرار نخواهد گرفت.

برای انتخاب رشته باید ۷۰ درصد تراز آخرین نفر پذیرفته در گزینش آزاد را کسب کرده باشید.

سهمیه ۲۵ درصدی شامل چه کسانی می شود؟

همسر و فرزندان شهید

آزادگان به همراه همسر و فرزندان

جانبازارن ۲۵ درصد به بالا به همراه همسر و فرزندان

اگر شما هم جز این دسته هستید، این سهمیه برای شما لحاظ می شود.

چگونه در کنکور از سهمیه ایثاگران ۲۵ درصدی استفاده کنم؟

اگر مشمول استفاده از این سهمیه هستید، هیچ کار اضافی نیاز نیست انجام دهید.فقط کافی است در مراحل ثبت نام، تیک مربوط به این سهمیه را بزنید.به صورت اتوماتیک توسط سیستم سازمان سنجش از بنیاد شهید و امور ایثارگران استعلام گرفته می شود.

سهمیه ۵ درصدی:

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران نیز از سهمیه های خاص کنکور است که باید واجد شرایط باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید.همانند سهمیه ۲۵ درصد، سهمیه ایثارگران ۵ درصدی نیز رقابت جداگانه خود را دارد و روی تراز شما تاثیر نخواهد گذاشت.

تعداد افرادی که از این سهمیه می توانند استفاده کنند زیاد است و رقابتِ به نسبت بالایی در آن وجود دارد.برای انتخاب رشته شما باید ۷۰ درصد تراز نفر آخر پذیرفته شده در گزینش آزاد را داشته باشید.

سهمیه ۵ درصدی شامل چه کسانی می شود؟

جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها

رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه مقدس

سهمیه خانواده شهدا:

سهمیه خانواده شهدا شامل پدر، خواهر، مادر  و بردار فرد شهید شده می شود.رقابت بسیار کمی در این سهمیه وجود دارد.بای آشنایی بیشتر با این سهمیه می توانید نظرات و پرسش پاسخ ایجاد شده در سایت دانش پژوه را بخوانید.

بیشتر بدانید: سهمیه خانواده شهدا در کنکور

سهمیه بهیاری:

از سال ۱۴۰۰ برای زمان ۵ سال این سهمیه ایجاد شده است و ۵ درصد ظرفیت رشته های روزانه پرستاری در نظر گرفته شده است.لازم به تاکید است که این سهمیه برای رشته پرستاری است.برای انتخاب رشته شما باید ۷۰ درصد تراز نفر آخر پذیرش شده سهمیه آزاد را داشته باشید.

کدام سهمیه مناطق بهتر است؟ سهمیه منطقه 3 در کنکور

سهمیه های کنکور ایثارگران ۵ درصدی و مناطق

سهمیه رزمندگان:

سهمیه رزمندگان طیف خاصی از دواطلبان را شامل می شود.افرادی که شرایط زیر را داشته باشند می توانند در کنکور سراسری ۱۴۰۱ از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

جهادگران جهاد کشاورزی، رزمندگان بسیجی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دفاع مقدس از سال ۵۹ تا ۶۷ بصورت متناوب یا متوالی را داشته اند.

داوطلبانی که در زمان جنگ به صورت نیروی کادر یا سرباز در جبهه حضور داشتند، سه چهارم از مدت حضور این داوطلبان، داوطلبانه در نظر گرفته می شود. اگر این مدت بیشتر از ۶ ماه باشد، مشمول سهمیه رزمندگان خواهید شد.

کسب ۷۵ درصد تراز آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه عادی نیز یکی از شرایط مهم برای انتخاب رشته در سهمیه رزمندگان است.

سهمیه مناطق سیل زده و زلزله زده:

کسب ۸۰ درصد تراز نفر آخر گزینش شده در این سهمیه بسیار مهم است.این سهمیه برای افرادی است که در منطقه زلزله زده شده و سیل زده شده هستند.۵ درصد از سهمیه مازاد متعلق به این افراد است.

مهم ترین نکته برای افراد واجد شرایط این سهمیه این است که این سهمیه فقط برای دانشگاه های استان های آسیب دیده است و همه دانشگاه های کشور را شامل نمی شود.

به این معنی است که اگر شما در این سهمیه باشید، فقط می توانید در دانشگاه های استان محل سکونت خود از این سهمیه استفاده کنید.برای مثال نمی توانید در دانشگاه شیراز از این سهمیه استفاده کنید و اگر در دانشگاه شیراز رشته ای را انتخاب کنید، به صورت آزاد گزینش خواهید شد.

استفاده از سهمیه ۵ درصدی بهتر است یا سهیمه مناطق؟

جواب این سوال بسته به نوع رشته و دانشگاه می تواند متفاوت باشد.در رشته های پرطرفدار مانند پزشکی و دندانپزشکی، پیشنهاد ما استفاده از سهمیه عادی است.اما در رشته های کم طرفدار مانند هوشبری، پرستاری و سایر رشته های مشابه پیشنهاد ما استفاده از سهمیه ۵ درصدی است.پس اگر قصد دارید در رشته های پرطرفدار تحصیل کنید، از سهمیه منطقه خود استفاده کنید و اگر قصد تحصیل در رشته های پیراپزشکی را دارید در سهمیه ۵ درصدی شرکت کنید.

تصمیم نهایی به عهده خودتان است و این فقط یک پیشنهاد بر اساس تجربه ما بود

چند بار می توان از سهمیه ایثارگران و دیگر سهمیه ها استفاده کرد؟

طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، در هر مقطع تحصیلی فقط می توان یکبار از سهمیه های ذکر شده استفاده کرد.برای مثال شما می توانید در مقطع کارشناسی یکبار استفاده کنید و در مقطع ارشد نیز می توانید دوباره از سهمیه استفاده کنید.استفاده دو یا چند بار از سهمیه ایثارگران یا دیگر سهمیه ها در یک مقطع خلاف متن نوشته شده در راهنمای ثبت نام کنکور سراسری است.

سهمیه شما زمانی مورد استفاده قرار گرفته است که انتخاب رشته کرده باشید و در انتخاب رشته قبول شده باشید.اگر انتخاب رشته کنید و قبول نشوید یا کنکور دهید و انتخاب رشته نکنید، سال آینده نیز می توانید از سهمیه خود در همان مقطع استفاده کنید

جمع بندی:

سهمیه های مهم در کنکور به صورت کامل در این مقاله بیان شد.باید بدانید که سهمیه ها مهم هستند اما نه اینقدر مهم که تمام تمرکزتان را روی آن بگذارید.مهم ترین نکته برای موفقیت در کنکور، درس خواندن با اصول و برنامه ریزی است.

بومی بودن و تاثیر مثبت معدل بسیار مهم تر از سهمیه هستند.اگر روی معدل خود کار کنید و معدل خوبی را در دوره دیپلم کسب کنید، نیازمند به هیچ سهمیه ای نخواهید بود.


 

دانش پژوه فضایی را فراهم کرده است تا مشاوران و معلمان بتوانند با استفاده از آن به رشد شغلی و موفقیت برسند.

این فضا محدود به مشاوران و معلمان نیست و برای تمامی محصلان و کنکوری ها نیز کاربرد فراوانی دارد.

بخش پرسش و پاسخ دانش پژوه استفاده مستقیم و مفیدی برای رفع اشکال و رفع مشکلات تحصیلی را دارد.

جهت آشنایی بیشتر با خدمات سایت، وارد بخش زیر شوید

همین حالا می خواهم از این خدمات آگاه شوم

ارسال یک پاسخ