اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی شهرسازی: بازار کار، گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی رشته مهندسی شهرسازی به صورت کامل از درامد، بازار کار و گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی شهرسازی در این مقاله آمده است تا شما بتوانید با آگاهی کامل از این رشته دست به انتخاب آن بزنید.

مهندسی شهرسازی ترکیبی از عمران، معماری، نقشه کشی و … است.به همین خاطر اگر همه رشته های مهندسی را با هم می خواهید،شهر سازی همان رشته است.

هدف اصلی شهرسازی، سازماندهی و مدیریت شهرها برای ساکن شدن افراد یک جامعه بر اساس موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.هدف های دیگر این رشته در ادامه در قسمت وظایف مهندسین این رشته برای شما شرح داده می شود.

گرایش های رشته مهندسی شهرسازی

کارشناسی

در مقطع کارشناسی شما باید ۴ سال تحصیل کنید.این مقطع بدون گرایش است.در دوره کارشناسی شهرسازی شما موظف به پاس کردن ۱۴۰ واحد هستید.

کارشناسی ارشد رشته شهرسازی

در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی شما با ۳ گرایش سروکار خواهید داشت.

  • طراحی شهری

هدف این گرایش اموزش به دانشجویان در حوزه طراحی فضاهای شهری و زیبا شناسی است که ارتباط بسیار نزدیکی به رشته معماری دارد

  • مدیریت شهری

این گرایش به شما کمک می کند تا در مقیاس و اندازه بزرگتر به تهیه طرح های شهری به صورت جامع تر بپردازید.

  • برنامه ریزی شهری

گرایش مدیریت شهری در مقطع ارشد شهرسازی از شما یک متخصص برای توسعه فضاهای شهری می سازد.

دکتری

در این مقطع سه گرایشی شما با گرایش های برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای و برنامه ریزی شهری و منطقه ای سروکار خواهید داشت.

رشته مهندسی شهرسازی و بازارکار شهرسازی

گرایش های رشته شهرسازی

 

وظایف یک مهندس

  • برنامه یزی و طراحی شهرهای نو و جدید
  • طراحی شهرک ها در زمینه مسکونی، صنعتی و تجاری
  • مشاوره به مقام های بالاتر مانند امور شهری و شهرداری
  • نظارت بر پروژه های مربوط به ساختمان سازی و شهر سازی
  • طراحی جدید یا بازطراحی معابر و خیابان ها با اهداف مختلف

بازار کار+درامد رشته مهندسی شهرسازی

تمامی کشور ها به فضاهای شهری جدید و مدرن تر برای راحتی و بهینه تر کردن حمل و نقل نیازمند هستند.

مهندسین این رشته می توانند این کار را انجام دهند پس در هر کشور برای این افراد کار وجود دارد البته به شرط اینکه شما کار بلد باشید و بتوانید از مهارت های خود استفاده کنید تا بتوانید طرح های خوبی را ارائه دهید.

بازار کار رشته شهرسازی در ایران از وضعیت خوبی برخوردار است.به دلیل نوپا بودن این رشته هنوز جزئیات زیادی برای مانور دادن وجود دارد.با گسترش شبکه های اجتماعی و باز شدن دید مردم، نیاز به طراحی های مدرن و اروپایی نیز بیشتر شده است.مهندسان این رشته می توانند به لطف تکنولوژی خودشان را در این عصر جدید نشان دهند.

درامد رشته شهرسازی بسته به نوع فعالیت شما متفاوت است.اگر برای ارگان های دولتی کار کنید از دولت حقوق ثابت دریافت خواهید کرد.اما اگر به صورت پیمانکاری کار کنید و پروژه بردارید، درامد شما سقفی نخواهد داشت.

دفاتر قابل فعالیت…

دفتر های فنی وزارت کشور، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و هر نهاد و دفتری که در زمینه امور شهری فعالیت می کنند.

بازارکار شهرسازی در خارج

کشور های مدرن و پیشرفته به بهینه کردن فضاهای های شهری جهت ارتباط و حمل و نقل و همچنین زیبایی بیشتر بسیار اهمیت می دهند.شما می توانید با کسب مهارت در این کشور های پیشرفته مانند کانادا،آمریکا، سوئد و … مشغول به فعالیت شوید.

هرچه شما ذهن خلاق تر و باز تری داشته باشید می توانید طرح های مفید تری ارائه کنید که این طرح ها از قیمت بسیار بالایی برخوردارند.

بدیهی است برای موفقیت شغلی شما باید با تکنولوژی های روز آشنا باشید همچنین باید در حیطه های اجتماعی، اقتصادی و انسانی نیز بروز باشید.

رتبه لازم برای قبولی

زیر گروه یک رشته ریاضی رقابت خوبی را دارد و مهندسی شهرسازی در زیرگروه یک قرار دارد.در زیر گروه یک مهم ترین درس تخصصی ریاضی است.بعد از ریاضی درس فیزیک و بعد از آن شیمی مهم است.

سهمیه شما و منطقه محل زندگی شما در انتخاب رشته بسیار مهم تر از رتبه کنکور شماست.دانشگاه تهران در رشته مهندسی شهرسازی تا رتبه ۱۲ هزار با سهمیه منطقه سه در سال ۹۹ پذیرش دانشجو داشته است.دانشگاه سمنان تا رتبه ۳۵ هزار کشوری با سهمیه منطقه دو دانشجو پذیرش کرده است.

رشته شهرسازی جز رشته هایی است که بدون کنکور هم می توانید در آن تحصیل کنید.شما می توانید با سوابق تحصیلی در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی ثبت نام کنید و در رشته شهرسازی بدون کنکور تحصیل کنید.

درامد و گرایش های رشته شهرسازی

معرفی بازار کار و گرایش های رشته مهندسی شهرسازی

مزایا و معایب رشته مهندسی شهرسازی

رشته مهندسی شهرسازی مزایا و معایب خاص خود را برای دانشجویان این رشته دارد. در زیر به برخی از آن‌ ها اشاره کرده ایم:

مزایای رشته مهندسی شهر سازی

۱. متنوع بودن: این رشته ترکیبی از علوم مختلف از جمله معماری، مهندسی عمران، جغرافیا، اقتصاد و سیاست‌ گذاری شهری است. بنابراین، دانشجویان می‌ توانند از تنوع و گستردگی موضوعاتی که در این رشته مورد بررسی قرار می‌ گیرد، نهایت استفاده را در جهت مسیر خود ببرند.

۲. فرصت‌ های شغلی: با توجه به رشد جمعیت شهری و نیاز به توسعه و بهبود زیرساخت‌ های شهری، فرصت‌ های شغلی برای فارغ‌ التحصیلان این رشته در قسمت های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی دولتی زیاد است.

۳. ارتباط با جامعه: شهر سازی می‌ تواند به دانشجویان فرصتی برای ارتباط با جوامع محلی و فهم بهتر نیازها و مشکلات اجتماعی آن یطها را فراهم کند.

معایب رشته مهندسی شهر سازی

۱. پیچیدگی: طراحی و مدیریت شهری بخاطر پیچیدگی های زیاد، نیازمند دانش و مهارت‌ های زیادی است. بنابراین، ممکن است برخی دانشجویان با چالش‌ های زیادی روبرو شوند.

۲. نیاز به هماهنگی بالا: برای ایجاد و توسعه شهر ها، نیاز به هماهنگی و همکاری بین مختلفین نهاد ها و نهاد های مدیریت شهری وجود دارد که ممکن است با مشکلات مدیریتی مواجه شود.

۳. تغییرات سیاسی و اجتماعی: تغییرات در سیاست‌ ها و اولویت‌ های سیاسی و اجتماعی می‌ تواند بر روی طرح‌ ها و پروژه‌ های شهرسازی تاثیر بگذارد و باعث عدم ثبات و پیچیدگی در روند کار شود.

در آخر، انتخاب رشته مهندسی شهر سازی برای دانشجویان بستگی به علاقه، استعداد و تهداف شخصی فرد دارد و باید با دقت و شناخته شدن با موارد مثبت و منفی آن انجام شود.

آیا این رشته مناسب من است؟

رشته شهرسازی تقریبا مشابه رشته مهندسی عمران و ترکیب شده از رشته های مهندسی حمل و نقل، مهندسی آب، مهندسی محیط زیست نیز می باشد است. این رشته نیازمند کمی خلاقیت و هنر است.

شما در این رشته باید به صورت حرفه ای کار با نرم افزار های این رشته را یاد بگیرید.اگر علاقمند به یادگیری و کار با نرم افزار ها هستید، این رشته برای شما عالی است.

روابط عمومی در رشته شهرسازی بسیار مهم است.برای اینکه بتوانید کار تیمی انجام دهید و یکسری مجوز ها را دریافت کنید نیازمند این مهارت هستید.آشنا بودن با فرهنگ های مختلف می تواند دست شما را برای طراحی نیز باز کند.پس شناخت فرهنگ های مختلف نقطه عطفی در پیشرفت شماست.تسلط به زبان انگلیسی در رشته شهرسازی بسیار مهم است و باید در درس زبان قوی باشید تا بتوانید مانور دهید.

برخی از نرم افزار ها
  • Revit

جهت طراحی کردن نقشه های ساختمانی

  • Geo show 3d

برای مدیریت سه بعدی اطلاعات جغرافیایی

  • City engine

برای مدل سازی کردن به صورت سه بعدی استفاده می شود

  • Auto card

برای نقشه کشی استفاده می شود، به صورت دو بعدی و سه بعدی.

تجزیه و تحلیل در کنار هنر و خلاقیت شما را در این رشته موفق می کند.پس اگر دارای همچین ویژگی هستید و روحیه سازماندهی کردن و مدیریت کردن را دارید می توانید در این رشته موفق شوید.

پایان معرفی رشته مهندسی شهرسازی


موفقیت در تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان و موفقیت در تدریس و مشاوره برای اساتید و مشاوران بسیار مهم است.

سایت دانش پژوه به شما این امکان را می دهد تا به سادگی به این موفقیت دست پیدا کنید.

 

جهت آشنایی و استفاده از خدمات رایگان دانش پژوه به لینک زیر مراجعه فرمایید

خدمات سایت

ارسال یک پاسخ