اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته روانشناسی بدون کنکور؛ گرایش های ارشد، آینده شغلی، بازار کار +درامد | دانش پژوه

وبسایت پرسش و پاسخ دانش پژوه در این مقاله به بررسی رشته روانشناسی از بازار کار و درامد تا بررسی گرایش های کارشناسی ارشد این رشته پرداخته است.با ما همراه باشید تا با اپلای تحصیلی، مزایا و معایب رشته روانشناسی آشنا شوید تا بدانید که آیا این رشته برای شما مناسب است یا خیر.

چرا رشته روانشناسی؟

علت پیشرفت برخی کشور ها پیشرفت در زمینه روانشناسی بوده است.اگر می بینید که کشور های ابر قدرت مانند آمریکا، روسیه و انگلیس به هم همچین جایگاهی از نظر سیاسی رسیده اند، تسلط  بر علم روانشناسی بوده است.

روانشناسی در دانشگاه:

در دانشگاه های ایران روانشناسی در مقطع های مختلف تدریس می شود.کارشناسی روانشناسی بدون گرایش است و انتخاب گرایش در مقطع ارشد امکان پذیر است.

گرایش های ارشد شامل روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی تربیتی، روانسنجی و روانشناسی کودکان است.هر گرایش در زمینه خاص خود فعالیت می کند و شما باید طبق سلیقه شخصی و علایق خود وارد یکی از این گرایش ها در مقطع ارشد شوید.

روانشناسی در کنکور:

در رشته انسانی، روانشناسی زیر گروه ۵ است.اما نکته مهمی که وجود دارد این است که روانشناسی جز رشته های شناور است و با هر مدرک دیپلمی و شرکت در هر کنکوری می توانید وارد این رشته شوید و تحصیل کنید.اما به صورت کلی رشته روانشناسی مربوط به رشته انسانی است.

رشته های شناور چیست؟

وظایف روانشناسان:

برنامه ریزی برای بیمار جهت بهبودی اصولی

ارجاع پرونده های مرتبط با روانپزشک و پرونده سازی

مشاوره دادن در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و …

مزایا و معایب روانشناسی:

هر شغلی را که در نظر بگیرید یکسری خوبی ها و یکسری بدی ها دارد.رشته روانشناسی هم از این قضیه مستثنی نیست و موارد خوب و بد دارد.

از نظر مزایا شما یک اتاق شخصی دارید که بدور از هر الودگی صوتی است و فضایی آرام با حس خوب دارد.در حالی که روی صندلی خود نشسته اید و صحبت می کنید، در ازای این حرکت پول نیز دریافت می کنید.

از معایب این رشته ارتباط داشتن با ادم های افسرده، اشفته و سرگردان است.این را در نظر بگیرید که باید به همچین افرادی راهکار دهید و زندگی ان ها را به روال عادی بازگردانید با در نظر گرفتن اینکه از نظر احساسی روی شما نباید اثر بگذارد.

گرایش های ارشد و بازار کار رشته روانشناسی

گرایش های ارشد روانشناسی

بازار کار + درامد

مهارت در رشته روانشناسی اولین رکن در ورود به بازار کار است.اگر شما فردی حرفه ای باشید هیچوقت در هیچ رشته ای به مشکل کاری و درامد برنخواهید خورد.در شروع کار همه افراد آماتور هستند اما با تلاش و تمرین می توانید به یک فرد حرفه ای تبدیل شوید.

بازار کار رشته روانشناسی در ایران به علت تعدد زیاد روانشناس از حال خوبی برخوردار نیست اما در همین کشور می توانید روانشناسانی را پیدا کنید که از شرایط کاری فوق العاده ای برخوردارند.

در خارج از ایران به خصوص در کشور های پیشرفته اهمیت زیادی به رشته روانشناسی و این حرفه می دهند.یکی از بهترین گزینه ها و رشته ها برای مهاجرت رشته روانشناسی است.

گرایش های رشته روانشناسی در ارشد

۱. روانشناسی عمومی

– مطالعه رفتار ها، فرآیند های اجتماعی و ذهنی افراد بدون تمرکز خاص بر موارد بالینی یا مشکلات خاص. این گرایش به صورت کلی به درک اصول و فرآیند های روانی انسان می‌ پردازد.

۲. روانشناسی بالینی

– بررسی و درمان مشکلات رفتاری و روانی افراد. روانشناسان بالینی با استفاده از شیوه های مختلف، از جمله مصاحبه، تحلیل رویا ها، و مشاوره تلاش می‌ کنند تا به ارتقا روان افراد بپردازند.

۳. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

– تخصص در بررسی و درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان و نوجوانان. این گرایش به مسائل مربوط به دوران کودکی و نوجوانی توجه دارد.

۴. روانشناسی بالینی گرایش خانواده

– مطالعه و درمان مشکلات روانی و رفتاری افراد با تاکید بر تاثیر خانواده. این گرایش تمرکز خود را بر روابط و دینامیک‌ های خانواده محدود می کند.

۵. روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

– مطالعه و ارائه خدمات به کودکان با نیاز های ویژه و اختلالات روانی یا یادگیری.

۶. روان‌سنجی (سنجش و اندازه‌گیری)

– مطالعه و اعتبار سنجی تکنیک ها و ابزار های روانسنجی برای اندازه‌ گیری و سنجش ویژگی‌ های روانی.

۷. روانشناسی صنعتی و سازمانی

– بررسی و بهبود فرآیند ها و روابط در سازمان‌ ها از دید رفتار و روان‌شناختی.

۸. روانشناسی اسلامی

– مطالعه روان‌شناسی از دیدگاه اسلامی و ارتباط آن با اصول و مبانی دینی.

۹. روانشناسی تربیتی

– بررسی فرآیند های یادگیری و تربیت افراد، از جمله روانشناسی آموزش و پرورش.

۱۰. علوم شناختی

– مطالعه فرآیند های ذهنی انسان از جمله زبان، تصمیم گیری و حافظه.

۱۱. روانشناسی ورزشی

– مطالعه روان‌شناسی افراد در حوزه ورزش، اعتبارسنجی و بهبود عملکرد افراد در فعالیت‌ های ورزشی.

۱۲. روانشناسی اجتماعی

– بررسی تاثیرات اجتماعی بر روان و رفتار انسان و ارتباطات انسانی در جوامع.

۱۳. روانشناسی شخصیت

– مطالعه الگو های ثابت و مستدام در رفتار ها و ویژگی‌ های شخصیتی افراد.

رتبه لازم برای قبولی

روانشناسی زیر گروه ۵ رشته انسانی در کنکور است.برای ورود به رشته روانشناسی ملزم به دادن کنکور انسانی نیستید و می توانید با کنکور تجربی و ریاضی وارد این رشته تحصیلی شوید.

اما برای ورود به این رشته از کنکور انسانی چه رتبه ای لازم است؟

رتبه ۸۰۰ کشوری برای ورود به دانشگاه تهران با سهمیه منطقه ۲ و ورود به دانشگاه دولتی یاسوج با رتبه ۲۲ هزار کشوری با سهمیه منطقه ۱ و ورود به دانشگاه زنجان با رتبه ۱۶ هزار کشوری در سهمیه منطقه ۳ امکانپذیر است.

این رتبه ها مربوط به کنکور ۱۴۰۰ است و هر ساله این رتبه ها مقداری تغییر می کنند.در این مقاله این اعداد و ارقام ذکر شد تا با یک حساب و کتاب جزئی بدانید که چه رتبه ای برای قبولی در برخی از دانشگاه ها نیاز است.

اپلای تحصیلی

تحصیل یا کار در خارج از کشور در رشته روانشناسی یک گزینه بسیار عالی است.برای اپلای تحصیلی شما باید ویزای دانشجویی را درخواست دهید.برای اینکه تحصیل شما رایگان شود باید بورسیه شوید.

بورسیه شدن نیازمند تسلط بر زبان و داشتن نمره آیلتس ۶.۵ و حداقل معدل ۱۴ است.با این روش اپلای هزینه شهریه شما به صورت کامل صفر می شود و هزینه خوابگاه شما نیز رایگان می شود و یا به شما پول می دهند تا برای خودتان خوابگاه یا خانه بگیرید.

صفر تا صد بورسیه تحصیلی:بیشتر بخوانید

ثبت نام بدون کنکور

روانشناسی جز رشته هایی است که در دانشگاه های سطح پایین تر بدون کنکور صورت می گیرد.منظور از بدون کنکور پذیرش با سوابق تحصیلی است.

در دانشگاه آزاد و پیام نور می توانید بدون کنکور و رقابت وارد رشته روانشناسی شوید و تحصیل کنید.همچنین مهم نیست که با چه دیپلمی هستید.

برخی از دانشگاه های دولتی به علت تکمیل نشدن ظرفیت، پذیرش با سوابق تحصیلی نیز صورت می گیرد که در دفترچه انتخاب رشته کنکور این دانشگاه ها نوشته شده اند که می توانید بسته به شرایط خود وارد یکی از آن ها شوید و تحصیل کنید.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

هوش هیجانی و بررسی ریز بینانه رفتار افراد در شغل روانشناسی بسیار حائز اهمیت است.شناخت جامعه و رفتار مردم در یک جامعه بسیار به رشد شغلی شما کمک می کند پس باید فردی اهل مطالعه و بررسی رفتار جامعه باشید.بروز بودن در این زمینه کاری و تحصیلی حرف اول و آخر را می زند.تسلط بر زبان انگلیسی برای دسترسی به منابع اصلی و پایه روانشناسی در منابع خارجی بسیار مهم است.اگر چنین فردی هستید می توانید وارد این رشته شوید و نتیجه بگیرید.

جمع بندی:

رشته روانشناسی یکی از رشته های خاص است که هر فردی نمی تواند در ان تحصیل کند و به نتیجه شغلی دلخواه برسد.فقط افراد علاقمند به این رشته قادر به موفقیت شغلی در ان هستند.

در ایران جایگاه مناسبی برای رشته روانشناسی در نظر گرفته نشده است اما در خارج از ایران رشته روانشناسی بسیار پر اهمیت است.علاقمندان به این رشته می توانند با اپلای کردن وارد کشورهای دیگر شوند و موفقیت شغلی بهتر و بیشتری را کسب کنند.


سیستم هوشمند دانش پژوه به محصلان کمک می کند تا بتوانند سوالات درسی و غیر درسی خود را بپرسند.همچنین این سیستم برای رشد شغلی مشاوران و معلمان بسیار عالی است و شما می توانید با پاسخ دادن به سوالات محصلان در بین محصلان سایت دانش پژوه دیده شوید و به درامد و پیشرفت شغلی برسید.

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده می کنم

ارسال یک پاسخ