اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

در روز چند درس بخوانیم – دانش پژوه

سوالات مهم و اساسی در سال کنکور برای هر دانش آموز پیش می آید که یکی از این سوالات این است که در روز چند درس بخوانیم یا اینکه هر درس را چند ساعت در هفته بخوانیم.پاسخی کامل و جامع به این سوال داده شده است تا بتوانید مسیر درست را پیدا کنید و به موفقیت در کنکور برسید.

در روز چند درس بخوانیم:

افرادی که کنکور می دهند دو دسته هستند.یک دسته از آن ها سال آخر تحصیل هستند و دسته دیگر پشت کنکوری هستند.افرادی که سال آخر تحصیل هستند باید اندکی دقیق تر دروس خود را برای مطالعه تقسیم بندی کنند.

تقسیم بندی افراد در حال تحصیل:

اگر دانش آموز سال آخر هستید، بهترین گزینه برای شما، برنامه هفتگی مدرسه اتان است.در برنامه درسی سعی شده است که دروس عمومی و تخصصی تراز باشند.پس می توانید دروسی را در روز شنبه مطالعه کنید که تدریس شده اند.

اگر طبق این برنامه ریزی پیش بروید، نه از دروس عمومی خسته می شوید نه از دروس تخصصی.علاوه بر این شما به برنامه هفتگی اتان مسلط می شوید و می توانید سال آخر را با نمره خوب به پایان برسانید.

تقسیم بندی افراد پشت کنکوری:

اینکه هفته ای چند درس یا کتاب را مطالعه کنید بستگی به شما دارد اما بهترین برنامه برای پشت کنکوری ها، انتخاب تمام دروس است.

در یک هفته باید تمامی کتاب ها خوانده شوند.برنامه صحیح این نیست که شما فقط درس ریاضی، ادبیات و شیمی را در یک هفته و دروس زبان، فیزیک و هندسه را در هفته دیگر بخوانید.خیر، بهترین برنامه، خواندن و مررو تمامی این دروس در یک هفته است.اگر طبق برنامه درسی که در مدرسه داشتید پیش روید، بسیار عالی است.

هر درس را چند ساعت بخوانم؟

یکی از سوالات پرتکرار این است که هفته ای چند بار و چند ساعت یک درس را بخوانم.پاسخ به این سوال بستگی به شما دارد.باید یک فهرست درست کنید و یک دسته بندی انجام دهید.

شما در برخی دروس قوی و در برخی متوسط و در برخی ضعیف هستید.باید تقسیم بندی شما به شکلی باشد که دروس ضعیف را بیشتر پوشش دهد.تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت یکی از مهم ترین کار ها در سال کنکور است.

برای مثال اگر در درس ریاضی ضعیف و در درس فیزیک قوی هستید، ساعت مطالعه بیشتری را در یک هفته به ریاضی اختصاص دهید.البته این به این معنی نیست که فیزیک را اصلا مطالعه نکنید.

اگر در هفته ده ساعت فیزیک و ده ساعت ریاضی را مطالعه می کردید، از این به بعد ۱۵ ساعت به ریاضی و ۵ ساعت به فیزیک اختصاص دهید.

با این روش هم ساعت مطالعه ریاضی که در آن ضعیف هستید را افزایش داده اید و هم درس فیزیک که در آن قوی هستید را مطالعه می کنید و در آن قوی تر می شوید.

هر درس را چند ساعت در هفته بخوانیم

در روز چند درس بخوانیم

دروس عمومی و تخصصی در یک هفته:

اگر میانگین مطالعه روزانه را روزی ۸ ساعت در نظر بگیریم، در یک هفته شما ۵۶ ساعت مطالعه خواهید داشت.اگر ۲۴ ساعت از این ۵۶ ساعت را به دروس عمومی اختصاص دهید کافی است.اگر این زمان برای شما کافی نیست دو راهکار وجود خواهد داشت.

  • راهکار اول

اولین راه حل این است که از زمان دروس تخصصی خود کم کنید و روی دروس عمومی بگذارید و یا اگر در دروس تخصصی به وقت بیشتری نیاز دارید، می توانید از ساعت مطالعه دروس عمومی خود کم کنید.

لازم به دکر است که دروس عمومی در کنکور تاثیر بسزایی دارند و اصلا نباید آن ها را دست کم گرفت یا از این دروس غافل شد.پس تغییر ساعت باید به گونه ای باشد که دروس عمومی را نیز پوشش دهد.

  • راهکار دوم

راهکار اساسی تر مانند افزایش ساعت مطالعه نیز وجود دارد.اگر بتوانید ساعت مطالعه خودتان را به بیشتر از ۸ ساعت برسانید، می توانید زمان بیشتری برای مطالعه دروس خود داشته باشید.

اما باید این را هم به یاد داشته باشید که افزایش ساعت مطالعه باید با کیفیت مطالعه نیز هم راستا باشد.۸ ساعت مطالعه مفید بسیار بهتر از ۱۴ ساعت مطالعه غیر مفید است.

پس اگر قصد دارید با افزایش ساعت مطالعه زمان بیشتری را برای یک درس بخرید، حتما باید به این نکته دقت کنید.

چیدمان دروس:

حالا که متوجه شدید که در یک هفته باید چند درس را بخوانید(در روز چند درس بخوانیم)، به یک مرحله جلوتر می رویم، یعنی چیدمان دروس.چیدمان یعنی اینکه چه درسی را در چه ساعتی در روز و به چه مدت باید مطالعه کرد.

به این دلیل که نحوه یادگیری برای هر فرد یکسان نیست، نمی توان یک برنامه کلی و جامع ارائه داد.اما با تست کردن خودتان و امتحان کردن دروس ساعت های مختلف از روز، می توانید به یک برنامه جامع برای خودتان برسید.اما یک برنامه وجود دارد که برای اکثر افراد جواب می دهد.

دروس محاسباتی و سخت تر را در اول روز مطالعه کنید(به دلیل بالا بودن انرژی و آماده بودن ذهن)سپس در ادامه که ذهنتان اندکی خسته شد و انرژی اتان اُفت کرد سراغ دروس آسانتر و عمومی بروید.

برای کنکور چند درس در روز بخوانیم؟

تعداد کتبی که باید در یک روز برای کنکور بخوانید، به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع کنکور، زمان باقی‌ مانده تا آزمون و توانمندی فرد. اما یکی از اصول مهم در مطالعه برای کنکور، کیفیت مطالعه و تمرکز است که بیشتر اهمیت دارد تا تعداد کتب درسی.

برخی نکات کلی برای برنامه‌ ریزی مطالعه در روز های آخر کنکور عبارتند از:

تعیین اولویت‌ ها

تعیین اولویت به معنای انتخاب درس‌ ها یا فصل‌ های سخت تر و مهم تر است. برنامه‌ ریزی خود را بر اساس اهمیت و وضعیت ضعف‌ ها و قوت‌ هایتان انجام دهید.

تقسیم زمان

زمان محدود است، بنابراین زمان را به درستی تقسیم کنید. بهتر است در یک روز چندین درس را بخوانید و زمان‌ ها را با استراحت کوتاه بین آن ها تنظیم کنید.

مرور مفاهیم کلیدی

به جای خواندن کل کتاب، مفاهیم و مطالب کلیدی را مرور کنید. این کمک می‌ کند تا مطالب مهم را به یاد بیاورید.

حل تست ها و سوالات گذشته

حل تست ها و سوالات گذشته به شما کمک می‌ کند با نحوه‌ سوالات آشنا شوید و زمان را برای پاسخ‌ دهی به سوالات را بهینه کنید.

استفاده از منابع معتبر

از منابع معتبر و بروز استفاده کنید تا اطلاعات شما با آخرین تغییرات هماهنگ باشد.

یادآوری مهم: تلاش برای خواندن تعداد زیادی کتاب در یک روز ممکن است منجر به خستگی و استرس شود و به جای بهبود عملکرد، ممکن است برعکس باشد. بنابراین، اهمیت به تعادل بین مطالعه، استراحت و تمرین حل سوالات را بدهید.

جمع بندی:در روز چند درس بخوانیم

اگر دروس به صورت مرتب و روزانه مرور نشوند در حافظه کوتاه مدت شما برای مدت کوتاهی ماندگار می شوند.پس باید دروس به صورت روزانه و هفتگی مرور شوند تا وارد حافظه بلند مدت شوند.

طبق این منطق به این نتیجه می رسیم که در یک هفته باید تمامی دروس خوانده شوند و طی هفته های آتی مرور شوند تا در ذهنتان نقش ببندند.

سعی کنید دروس را آرام آرام پیش ببرید و به اینگونه نباشد که یک هفته فقط دو درس را بخوانید و پرونده اش را ببندید و بعدش سراغ دروس بعدی بروید.

این روند یک روند کاملا غلط است که اغلب افراد آن را بکار می گیرند که نتیجه آن کسب رتبه ضعیف در کنکور سراسری است.


 

دانش پژوه پلتفرمی جدید جهت رفع اشکال برای محصلان و معرفی کردن مشاوران و معلمان به محصلان است.

هر مشاور و معلم می تواند در دانش پژوه فعالیت کند(پاسخ دادن به سوالات) و خود را به دیگر کنکوری ها و محصلان معرفی کند

دانش آموزان و کنکوری ها نیز می توانند به سوالات پاسخ دهند یا سوالات مشکل دار خودشان(درسی و غیر درسی) را بپرسند.

می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ